171 rokov pred Teslou – vývoj elektrických vozidiel

10. januára 2019

Elektrické automobily predstavovali v roku 1900 približne jednu tretinu všetkých vozidiel na amerických cestách. Následne však prakticky úplne vymizli zo scény a vo veľkej miere ich začali nahrádzať modely so spaľovacími motormi. O celé desaťročia neskôr sa technologický pokrok a obavy o životné prostredie pričinili o ich opätovné oživenie, pričom v súčasnosti sa automobilový priemysel čoraz viac zameriava výhradne na elektrický pohon. Agentúra Bloomberg New Energy Finance dokonca uvádza, že do roku 2040 bude viac než polovica všetkých nových vozidiel po celom svete poháňaná elektrickými batériami. Zoznámte sa s históriu vývoja tohto trendu naprieč evolúciou automobilového priemyslu.

19. storočie

Vynálezcovia vo viacerých krajinách sveta sa začiatkom 18. storočia rozhodli experimentovať s vozidlami poháňanými elektrickými batériami. Prvé elektrické vozidlo skonštruoval britký inžinier Robert Anderson už v roku 1832, čo bolo celé polstoročie pred vynálezom automobilu s benzínovým motorom. Na území Spojených štátov prezentoval prvý takýto dopravný prostriedok William Morrison, chemik zo štátu Iowa, okolo roku 1890. V podstate sa jednalo o elektrifikovaný kočiar. Camille Jenatzy, ktorý bol automobilovým pretekárom z Belgicka, 29. apríla roku 1899 ako prvý dosiahol rýchlosť vyššiu ako 100 kilometrov za hodinu v elektrickom vozidle, ktoré sám vyvinul a nazval ako La Jamais Contente. Koncom storočia sa elektrické taxíky stali populárnou formou dopravy vo viacerých veľkých mestách. Bohužiaľ sa však stali príčinou prvého zaznamenaného úmrtia spôsobeného motorovým vozidlom v USA, keď bol 13. septembra roku 1899 Henry Bliss zrazený elektrickým taxíkom v New Yorku.

Zľava: Článok z roku 1891, ktorý oznamuje príchod „elektrického kočiara“ zo štátu Iowa; správa o elektrických taxíkoch v New Yorku; premávka v New Yorku z 18. storočia; Jenatzy vo vozidle La Jamais Contente po pretekoch v roku 1899.

Podobné: Elektrické automobily už nie sú hrozbou pre marketing luxusných značiek

Obdobie 1900 – 1920

Približne jedna tretina všetkých vozidiel na amerických cestách bola vybavená elektrickým pohonom a napájaná v rámci siete nabíjacích staníc. Výrobcovia automobilov sa snažili predávať tieto produkty ženám, v dôsledku čoho boli vozidlá charakteristické elegantným čalúnením, vázami na kvety, hodinami a dokonca líčiacimi súpravami.

Spoločnosti propagovali elektrické modely v porovnaní s automobilmi so spaľovacím motorom, ako tichšie, čistejšie a ľahšie ovládateľné. Henry Ford a Thomas Edison v roku 1914 pracovali na „lacnom a praktickom“ elektrickom automobile, ktorý „by dokázal prejsť 160 kilometrov“. Neskôr sa tejto vízie vzdali. Ferdinand Porsche, ktorý vyvinul svoje prvé elektrické auto s označením P1 na konci predchádzajúceho storočia, v tomto čase vytvoril prvé hybridné vozidlo poháňané benzínom a elektrickou batériou zároveň.

Zľava: Reklama na automobil z roku 1912; experimentálny elektrický automobil Ford; žena nabíja batériu elektrického automobilu pomocou kľuky v roku 1912.

Obdobie 1920 – 1970

Obľúbenosť elektrických vozidiel v tomto období klesala predovšetkým kvôli dopytu po masovo vyrábanom vozidle Modelu T značky Ford a ďalších automobiloch so spaľovacím motorom. Tie začali na trh prenikať už v roku 1912 a odvtedy nahrádzali vozidlá s batériou, ktorú bolo potrebné dobíjať manuálnym otáčaním kľuky. Začiatkom 30. rokov ostalo na cestách už iba niekoľko elektrických modelov. Na scénu však opäť nastúpili v roku 1954, keď spoločnosť Lektro predstavila jeden z prvých komerčných elektrických golfových vozíkov. Spoločnosť National Union Electric v roku 1959 upravila 100 vozidiel Renault Dauphine tak, aby fungovali na elektrické batérie – tieto nové verzie niesli označenie Henney Kilowatt. Z tejto série sa však nakoniec predalo iba 47 kusov. V šesťdesiatych rokoch sa objavili obavy týkajúce sa znečistenia ovzdušia a s elektrickými motormi začali experimentovať aj spoločnosti ako General Motors a American Motors.

Zľava: Model Henney Kilowatt v roku 1966; elektrické golfové vozíky značky Lektro; automobil GM Electrovair II; v strede: indikátor nabitia batérie v elektrickom automobile z roku 1967.

Obdobie 1970 – 1990

Celý svet v rokoch 1971 a 1972 upieral zrak na elektrické lunárne vozidlo agentúry NASA na Mesiaci, ktoré bolo navrhnuté a postavené spoločnosťami Boeing a GM. Popularita elektrických batérií takto začala znovu narastať. V priebehu desaťročia sa začali zvyšovať ceny benzínu, čo spôsobilo, že automobilky objavovali alternatívne palivá – spoločnosť GM v roku 1973 vyvinula prototyp mestského elektrického vozidla a výrobca Sebring-Vanguard uviedol na trh svoj elektrický model CitiCar. Obmedzený dojazd a výkon však bránili všeobecnému zavádzaniu tejto technológie a podnietili zdokonaľovanie elektrických batérií.

Zľava: Model Urban Electric z dielne GM v roku 1973; elektrický lunárny rover na mesiaci v rámci expedície Apollo; CitiCar využívaný v agentúre NASA v roku 1976; astronaut James B. Irwin pracuje na lunárnom vozidle v roku 1971.

Koniec 20. storočia

Sprísňovanie emisných kritérií viedlo automobilové spoločnosti k zameraniu na vozidlá s alternatívnym pohonom. Spoločnosť GM v roku 1997 predstavila model EV1 a prvých 1 000 elegantných dvojmiestnych vozidiel prenajala zákazníkom v Kalifornii a na juhozápade USA v rámci trhovej štúdie zameranej na takýto spôsob dopravy. Na trhu sa objavili prvé masovo vyrábané hybridné vozidlá – Prius od značky Toyota a Insight značky Honda. Nissan predstavil elektrický model Altra EV poháňaný lítium-iónovými batériami, ktoré v súčasnosti nájdete v smartfónoch a automobiloch Tesla.

Zľava: Reklama na model Nissan Altra z roku 1997; predstavenie elektrického modelu Prius v Číne v roku 1997; debut modelu EV1 v Los Angeles v roku 1996; Honda Insight na výstave v Tokiu v roku 1999.

Obdobie 2000 – 2010

Spoločnosť GM v roku 2003 stiahla z trhu a doslova zničila väčšinu svojich vozidiel EV1 aj napriek ich obľube medzi spotrebiteľmi. Marc Tarpenning a Martin Eberhard v tom istom roku založili spoločnosť Tesla Motors. Elon Musk, spoluzakladateľ spoločnosti PayPal, vykonal do tohto podniku počiatočnú investíciu vo výške 7,5 milióna dolárov a v roku 2004 sa stal predsedom predstavenstva spoločnosti. Tesla v roku 2008 predstavila športový automobil Roadster. Jednalo sa o prvé elektrické vozidlo, ktoré využívalo lítium-iónové batérie.

Zľava: Model EV1 v roku 1996; vyradené vozidlá EV1 v roku 2003; Tesla Roadster v roku 2007; Elon Musk v roku 2004.

Podobné: Ako umelá inteligencia ovplyvní súčasný priemysel

2010 až súčasnosť

V roku 2010 sa na trhu objavil model Nissan Leaf, ktorý sa neskôr stal najpredávanejším elektromobilom na svete. Tesla postupne predstavila sedan Modelu S, SUV Modelu X a lacnejšiu verziu Modelu 3. Musk okrem toho oznámil svoj plán na konštrukciu elektrického ťahača, ktorý mal konkurovať spoločnostiam ako Daimler a čínskej BYD, ktorú podporuje Warren Buffett. Čína sa vo veľkej miere začala zameriavať na znižovanie smogu a dovozu ropy, v dôsledku čoho sa stala najväčším svetovým trhom s elektromobilmi. Na scéne sa objavilo mnoho nových miestnych výrobcov a start-upov, vrátane spoločností XPeng Motors a SAIC Motor. Automobilka Volkswagen predstavila plne funkčný elektrický prototyp I.D. R.

Zľava: Spustenie modelu Nissan Leaf v Japonsku v roku 2010; Musk predstavuje svetu elektrický ťahač v Kalifornii v roku 2017; elektrické taxíky spoločnosti BYD na nabíjacej stanici v roku 2016; prototyp športového elektromobilu Volkswagen I.D. R; v strede: nabíjanie automobilu Tesla.

Budúcnosť

Agentúra Bloomberg odhaduje, že v roku 2021 bude po celom svete dostupných 230 modelov, poháňaných na elektrickú batériu, čo je výrazné zlepšenie voči počtu 179 z konca roku 2018. Táto kategória bude zahŕňať modely SUV – ako e-tron od Audi a I-Pace od značky Jaguar – ale aj športové modely a pick-upy. Očakáva sa, že v roku 2024 sa v USA predá viac než milión elektrických automobilov, teda desaťkrát viac ako v roku 2017. Objem dodávok elektromobilov v Číne prekročí 3 milióny kusov. Hlavnými dôvodmi tohto nárastu bude sprísnená legislatíva zameraná na ochranu životného prostredia, dopyt zo strany spotrebiteľov a lacnejšie batérie.

Zdroj: Bloomberg, WSJ

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×