Ako môžu veľké technologické spoločnosti zabrániť klimatickým zmenám

4. júla 2019

Bill Gates a Mark Zuckerberg investovali jednu miliardu dolárov do projektu Breakthrough Energy s cieľom financovania riešení novej generácie zameraných na klimatické zmeny. Existuje však veľké riziko, že akákoľvek úspešná inovácia v tomto smere sa dostane na trh najskôr v roku 2030.

V súčasnosti už vieme, že zníženie rizika nebezpečných klimatických zmien si vyžaduje znížiť objem emisií skleníkových plynov až o polovicu – a to práve do uvedeného dátumu, teda v priebehu menej než 11 rokov. Gates, Zuckerberg a ďalší technologickí giganti by mali v rovnakej miere investovať aj do inovácií, ktoré by súviseli s tým, ako ich vlastné platformy – internetové vyhľadávače, sociálne siete a elektronické obchody – môžu podporiť zmeny spoločenského správania s cieľom znižovať tieto nebezpečné emisie.

Koniec koncov sa nedá poprieť, že legendy technologického sektora každý deň ovplyvňujú rozhodnutia štyroch miliárd spotrebiteľov po celom svete. Je čas nájsť efektívnu spoluprácu medzi technológiou a ľudskou spoločnosťou.

Pozrime sa preto na 9 spôsobov, ktorými môže technologický sektor prispieť k podpore spoločenských cieľov zameraných na stabilizáciu klímy na Zemi.

1. Skutočná ochrana klímy

Technologickí giganti sa síce usilovne prezentujú svojimi záväzkami v rámci znižovania uhlíkových emisií, ale nedá sa poprieť, že ich prístup v skutočnosti nie je až taký jednoznačný. Spoločnosti Google a Microsoft spolupracujú s ropnými podnikmi na vývoji nástrojov umelej inteligencie, ktoré majú prispieť k maximalizovaniu procesu ťažby ropy. Niečo takéto by však nemalo byť súčasťou činnosti spoločností, ktoré pracujú na stabilizácii klímy na Zemi. Iba málo veľkých technologických spoločností sa aktuálne riadi plánom, ktorý by naznačoval, že naozaj považujú stabilnú a odolnú planétu za plnohodnotný cieľ. Zároveň však iba samotná technológia umelej inteligencie (AI) má potenciál do roku 2030 znížiť emisie skleníkových plynov až o 4%. To predstavuje ekvivalent súčasného súhrnného objemu emisií Austrálie, Kanady a Japonska.

Podobné: Prečo Bill Gates, Jeff Bezos, Jack Ma a ďalší investujú do čistej technológie

2. Využívanie umelej inteligencie v prospech Zeme

Čoraz viac moderných spotrebiteľov sa pri robení rozhodnutí v súčasnosti spolieha na platformy umelej inteligencie, akými sú Alexa a Siri. Tieto technológie nás priviedli do éry, v ktorej môžeme nakupovať na internete bez jediného kliknutia.

Mali by však byť algoritmy a informačné architektúry navrhnuté tak, aby usmerňovali správanie spotrebiteľov k rozhodnutiam, ktoré by prispeli k znižovaniu uhlíkových emisií – napríklad tým, že tieto ekologicky uvedomelé možnosti budú v rámci jednotlivých platforiem predvolené? Myslíme si, že áno. Ľudia nemajú problém s tým, keď technológia usmerňuje ich správanie. Práve naopak – privítajú snahu o zjednodušenie ich životov.

3. Vhodné využívanie sociálnych sietí

Cieľom spoločnosti Facebook je prepojiť ľudí na celom svete. Táto platforma má momentálne 2,2 miliardy užívateľov a jej generálny riaditeľ Mark Zuckerberg tak môže bezpečne tvrdiť, že tento cieľ nie je nemožný. Sociálne siete však zmenili tok informácií vo svete a vytvorili lukratívny priemysel, ktorý sa často živí na všeobecnom zmätení a hneve, pričom vykazuje desivé dôsledky pre demokraciu. Sociálne siete totiž boli spojené so vzostupom nacionalizmu a populizmu, ako aj so zvolením politických lídrov, ktorí sa vyhýbajú medzinárodnej spolupráci, odmietajú vedecké poznatky a vytvárajú prekážky pre klimatické opatrenia v čase, keď ich potrebujeme viac ako kedykoľvek predtým.

Nástroje, ktoré poskytujú sociálne siete, by mali byť zdokonalené, aby pomohli ľuďom orientovať sa vo svete, podporovali demokratické procesy a budovali komunity okolo kľúčových spoločenských cieľov.

4. Dizajn zameraný na budúcnosť

Takmer všetko je v súčasnosti dizajnované pomocou počítačového softvéru – od budov cez mobilné telefóny až po balenia spotrebiteľských tovarov. Je najvyšší čas na to, aby sa dizajn zameraný na nulové uhlíkové emisie stal novým štandardom. Čo najskôr je potrebné začať dizajnovať produkty určené pre zdieľanú ekonomiku, opätovné použitie a ekologickú degradáciu.

5. Cirkulárna ekonomika

Ak sa má súčasný objem uhlíkových emisií znížiť na polovicu už v priebehu nasledujúceho desaťročia, všetky spoločnosti budú nútené zavádzať cirkulárne modely podnikania zamerané na zníženie využívania rôznych materiálov. Niektoré technologické spoločnosti sú v tomto smere priekopníkmi. Napríklad spoločnosť Apple sa zaviazala, že princípy cirkulárnej ekonomiky bude čo najskôr aplikovať v rámci 100% svojich činností.

Zatiaľ čo veľké technologické spoločnosti sa v tejto iniciatíve snažia byť lídrami na trhu, mnohým ďalším spoločnostiam chýbajú základné znalosti. Technologické spoločnosti môžu podporiť rýchlejšie zavádzanie cirkulárnej ekonomiky v rôznych sektoroch hospodárstva najmä preto, že majú potrebné „know-how“ na exponenciálne rozširovanie inovácií. Navyše to dáva dokonalý zmysel aj z obchodného hľadiska. Ak veľké ekonomiky dokážu znižovať cenu recyklovanej ocele a hliníka, každému to iba prospeje.

6. Odmeňovanie správania s nízkou produkciou uhlíka

Platformy elektronického obchodu majú potenciál vytvárať stimuly pre spotrebiteľské správanie s nízkou produkciou skleníkových emisií. Najväčším experimentom v oblasti ekologizácie spotrebiteľského správania na svete je projekt Ant Forest, ktorý vytvoril čínsky fintech gigant Ant Financial.

Odhaduje sa, že v súčasnosti približne 300 miliónov zákazníkov získava virtuálne body za to, že robia vedomé rozhodnutia spojené so znižovaním uhlíkových emisií – do práce chodia pešo, využívajú hromadnú dopravu alebo platia účty online. Tieto virtuálne body sa nakoniec konvertujú na skutočné stromy. Prirodzene, zatiaľ je otázny skutočný dopad tohto systému na objem škodlivých emisií, avšak jedná sa o oblasť, ktorá je pripravená na experimenty s veľkým vplyvom.

7. Užitočnejšie informácie

Veda je naším nástrojom na definovanie reality. Vedecký konsenzus je spôsobom, ktorým sa vieme dopracovať k spoľahlivým poznatkom. Avšak aj po informačnej revolúcii sú spoľahlivé poznatky o svete fragmentované a neštruktúrované. Je preto potrebné vybudovať vyhľadávače novej generácie, ktoré by skutočne sprístupnili existujúce informácie celému svetu a pomohli tak pri realizácii aktuálnych spoločenských cieľov.

Je potrebné dosiahnuť, aby tieto nástroje pracovali v prospech všeobecne zdieľaného svetonázoru na súčasný stav planéty, ktorý by bol založený na spoľahlivých vedeckých výsledkoch. Nové nástroje umelej inteligencie z dielne start-upov ako Iris.ai majú potenciál nachádzať skutočne hodnotné údaje v súčasnom informačnom šume. Hlasom ovládané platformy ako Alexa, Google Home či Siri sa síce považujú za technológie budúcnosti, ale kto bude vyberať zdroje informácií, ktoré budú sprístupňovať spotrebiteľom? Dopady týchto technológií na klimatické zmeny môžu byť obrovské.

8. Nové štandardy digitálnej reklamy a marketingu

Polovica celosvetových príjmov z reklamy bude čoskoro pochádzať z online prostredia, pričom veľký podiel na tom bude mať iba malá skupina spoločností. Bolo by však vhodné vytvoriť nový etický štandard o tom, čoho sa má týkať reklama a kde sa bude zverejňovať. Spoločnosti by mali začať uvažovať o propagovaní trvalo udržateľných princípov a zdravého životného štýlu, pričom by mali obmedziť reklamy na produkty s vysokými emisiami, akými sú napríklad lacné lety.

Podobné: 5 megatrendov, ktoré budú formovať svet a naše investičné rozhodnutia

9. Využívanie čistej energie

Väčšina budov je v súčasnosti využívaná neefektívnym spôsobom, pričom objekty sú zároveň nevhodne vykurované a ochladzované. Digitalizácia môže znížiť energetický odpad a následné emisie prostredníctvom merania, monitorovania a nových obchodných modelov pre využívanie kancelárskych priestorov. V tejto oblasti síce momentálne pôsobí iba niekoľko priekopníkov, ale potenciál je obrovský. Budovy sú jedným z piatich najväčších zdrojov emisií, ale majú potenciál stať sa producentmi čistej energie v distribuovanej energetickej sieti.

Zdroj: Bloomberg, WSJ

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×