Akvizícia automobilky Tesla spoločnosťou Apple už neznie ako absurdný nápad

30. 1. 2018

Magazín Rolling Stone v novembri minulého roka uverejnil profil generálneho riaditeľa spoločnosti Tesla – Elona Muska. Musk sa v rozhovore so spisovateľom Neilom Straussom priznal k závažnej skutočnosti, keď povedal: „Prial by som si, aby mohla byť Tesla súkromnou spoločnosťou. Fakt, že je verejne obchodovanou, našu výkonnosť v skutočnosti znižuje.“

Spoločnosť Tesla vykonala počiatočnú verejnú ponuku akcií (IPO) v roku 2010 a cena jej akcií sa odvtedy zvýšila z 20 dolárov za akciu na takmer 400 dolárov. Trhová kapitalizácia spoločnosti v súčasnosti predstavuje takmer 60 miliárd dolárov. Investori, ktorí usmernili svoj kapitál do spoločnosti pred siedmimi rokmi, zaznamenali výnosy v hodnote takmer 1 200%.

Musk je snáď jedinou osobou, ktorá si praje, aby bola Tesla znovu súkromným podnikom. Dokonca aj obchodníci, ktorí „shortujú“ (predávajú nakrátko) akcie spoločnosti, si užívajú verejnú povahu podniku. A to najmä v momentoch, keď jeho akcie pravidelne klesajú na dočasnú hodnotu 100 dolárov. Treba však poznamenať, že akciám sa v poslednej dobre darí nadpriemerne a títo špekulanti musia teda vyčkávať na ďalšiu príležitosť. Iróniou je tiež fakt, že mzda a bonusy Elona Muska budú najbližších päťdesiat rokov priamo naviazané na úspechy spoločnosti Tesla – so zameraním na akciový trh. Predstavenstvo spoločnosti pritom zastáva názor, že Tesla môže postupom času dosiahnuť trhovú kapitalizáciu až na úrovni 650 miliárd dolárov.

Podobné: Mohol by Microsoft predbehnúť Apple a stať sa prvou biliónovou spoločnosťou?

Táto predstava je však absurdná. V mnohých ohľadoch vedie jedine k tomu, že Musk musí čeliť neprestajnej neefektívnosti tvorivého procesu. Privysoké očakávania totiž spôsobujú pochybnosti v rámci investícií do automatizácie, na úkor dosahovania výrobných cieľov. Nátlak na generálneho riaditeľa pramení aj z toho, že výsledkom uletených predpovedí môže byť fenomenálne zlyhanie. Takýto prístup predstavenstva zároveň predstavuje radikálnu formuláciu teórie o vytváraní hodnôt pre akcionárov.

Spoločnosť Tesla je v súčasnosti výrazne nadhodnotená a vôbec nepotrebuje ďalej zvyšovať cenu svojich akcií. Namiesto toho musí potvrdiť svoju schopnosť uspokojiť zákazníkov. Uvedenie elektrického vozidla Modelu 3 na masový trh sprevádzali omeškania a v súčasnosti je výroba automobilu dočasne pozastavená z dôvodu ťažkostí pri výrobe. Automobilke tak ostalo 400 000 prevažne nenaplnených predobjednávok.

Odkúpenie spoločnosti Tesla technologickým gigantom Apple je relevantnou možnosťou

Tim Cook, generálny riaditeľ spoločnosti Apple.

Už v minulosti sa hovorilo o tom, že by niekto kúpil spoločnosť Tesla. V tejto súvislosti sa veľmi často spomína spoločnosť Apple. Zatiaľ sa však jednalo iba o plané špekulácie. No vo svetle informácií o novom pláne okolo odmeňovamia Elona Muska si istí analytici myslia, že spoločnosť Tesla musí byť zachránená sama pred sebou. A že želanie generálneho riaditeľa by malo byť naplnené.

Tesla má natoľko vysokú hodnotu, že na súčasnom trhu neexituje veľa spoločností, ktoré by boli schopné kúpiť si tohto výrobcu automobilov. A opätovné pretvorenie spoločnosti Tesla na skutočne súkromný podnik by predstavovalo príliš veľký zvrat histórie, rovnako ako finančnú nepravdepodobnosť.

V Spojených štátoch vstúpil do platnosti nový daňový zákon. Spoločnosť Apple na jeho základe získa viac než 250 miliárd dolárov v hotovosti, ktoré doteraz uchovávala v zámorí. Dokonca aj po zaplatení dane, samozrejme pri zníženej korporátnej sadzbe, jej pravdepodobne ostane rozsiahle množstvo voľného kapitálu. Mohla by pristúpiť k spätnému nákupu akcií či vyplácaniu dividend. Alebo by mohla pokračovať vo svojom trende vykonávania malých akvizícií.

Spoločnosť Apple v súčasnosti ťaží z prosperujúce trhu so smartfónmi. V nadchádzajúcich rokoch by si však mohla chcieť zabezpečiť nové zdroje príjmov a možnosti rozvoja. V takom prípade by dávalo dokonalý zmysel, aby si ukrojila svoju časť z niekoľko biliónového dopravného priemyslu sveta. Ak Tim Cook súhlasí s predstavenstvom spoločnosti Tesla, že automobilka bude o desať rokov dosahovať trhovú kapitalizáciu o hodnote 650 miliárd dolárov, okamžitý nákup spoločnosti by bol ohromujúcim obchodným ťahom.

V takom prípade sa však objavuje otázka: „Kto bude generálnym riaditeľom spoločnosti Tesla?“ Účelom Muskovho nového mzdového balíka je zabezpečiť, aby ním bol práve on. Jedná sa totiž o extrémne riešenie problému, ktorému čelí každá spoločnosť vybudovaná na pleciach vizionárskeho zakladateľa. No Musk zároveň velí spoločnosti SpaceX. A tá je aktuálne na pokraji vypustenia obrovskej rakety, ktorá má potenciál vydláždiť cestu pre misiu na Mars. Riešenie ťažkostí spoločnosti Tesla by sa mohlo stať iba zbytočným rozptýlením.

Musk by mohol zostať výkonným riaditeľom spoločnosti Tesla, ktorá by vystupovala v roli nezávislej obchodnej jednotky spoločnosti Apple. Tim Cook by v rámci takého scenára viedol celú show. Musk by sa tiež mohol vzdať titulu generálneho riaditeľa, ale pokračovať ako predseda predstavenstva. Cook v skutočnosti nie je generálnym riaditeľom (CEO) z kategórie, do ktorej patrí napríklad Musk či Steve Jobs. Vystupuje skôr v úlohe vysoko postaveného prevádzkového riaditeľa („COO; Chief Operations Officer“).

A práve to teraz Tesla potrebuje. Bol to Steve Jobs, kto zachránil spoločnosť Apple a vypravil ju na cestu, ktorá viedla k iPodu a iPhonu. No práve Cook premenil spoločnosť na kolosálny stroj na peniaze, ktorým v súčasnosti je. Je totiž géniom v oblasti dodávateľských reťazcov. Výroba produktov je jeho silnou stránkou. A spoločnosť Tesla má aktuálne obrovské problémy produkovať výrobky, pričom kriticky zaostáva za svojimi ambicióznymi výrobnými cieľmi, v rámci Modelu 3 určeného pre masový trh.

Keby došlo k takémuto obchodu, Tesla by mohla vypustiť z hlavy akékoľvek starosti spojené s kapitálovými výdavkami, ktoré v súčasnosti za jeden kvartál dosahujú viac než $1 miliardu. Spoločnosť Apple by bola schopná financovať všetky výdavky počas dlhých rokov.

Tesla by mohla pomôcť spoločnosti Apple vstúpiť na trh s automobilmi

 

Projekt Apple Car zatiaľ nezaznamenal úspechy.

Niet pochýb o tom, že nový iPhone spoločnosti Apple priniesol monumentálny úspech. V súčasnosti sa však zdá, že technologický gigant nevie, ktorým smerom sa vydať. Hodinkám Apple Watch sa nepodarilo spraviť dieru do sveta a na poli inteligentných reproduktorov Apple zaostáva za spoločnosťou Amazon. Je zrejmé, že výrobca smartfónov má ambíciu preraziť v automobilovom priemysle, no jeho výsledky v tomto smere boli doteraz menej než podpriemerné.

Akvizíciou spoločnosti Tesla by sa to zmenilo zo dňa na deň. Veď elektrický automobil Apple Car je v podstate totožný s modelmi Tesla. Celá filozofia vozidiel značky Tesla – a najmä minimalistický dizajn Modelu 3 – pripomína štýl produktov značky Apple. Vozidlo Apple Car by sa tak okamžite stalo realitou.

Takýto vývoj situácie by umožnil spoločnosti Apple sústrediť sa na dokončenie projektu, na ktorom v súčasnosti pracujú jej inžinieri a dizajnéri. Malo by sa totiž jednať o úplne nové rozhranie vozidla, akýsi operačný systém pre automobil budúcnosti. Spoločnosť Tesla síce disponuje čiastkovými komponentmi podobného systému, ale s pomocou spoločnosti Apple by mohla zdokonaliť a zjednotiť všetky časti do jedného komplexného rozhrania. Práve tým je totiž známa spoločnosť Apple: vezme niečo, čo funguje a urobí to oveľa, oveľa lepším.

Dôsledky pre investorov

 

Trhová kapitalizácia spoločnosti Tesla dosiahla ohromné rozmery. Porovnanie trhovej kapitalizácie a objemu predajov v roku 2016 medzi tradičnými automobilkami a výrobcom elektromobilov.

Odkúpenie spoločnosti Tesla by viedlo k tomu, že investori by sa museli rozlúčiť s nadmerne vysokými výnosmi. No mali by sme si tiež uvedomiť, že Tesla je na scéne už 14 rokov a nemožno ju viac považovať za start-up. Za posledných sedem rokov síce poskytla svojim investorom výnosy o hodnote viac než 1000%, no nič nezaručuje, že situácia bude rovnaká aj v blízkej budúcnosti. Ak Tesla ostane verejne obchodovanou spoločnosťou, jej akcionári sa budú musieť vyrovnať s množstvom rizík spojených s ďalším zhromažďovaním kapitálu, ktoré povedie k znižovaniu ich vlastníckeho podielu. Navyše bude neustále prítomná hrozba toho, že nedostatok financií a neudržateľná dlhová záťaž môže viesť k bankrotu spoločnosti.

Podobné: Model 3 od spoločnosti Tesla môže ovládnuť celý svet

Keby spoločnosť Apple kúpila Teslu, rast automobilky by sa odzrkadlil na akciách výrobcu smartfónov. Investori do spoločnosti Tesla by zároveň určite dostali prémiové odmeny za svoje podiely, pretože Apple by si mohla dovoliť štedro ich vyplatiť. Ani vládne regulačné orgány by pravdepodobne voči takejto fúzii nemali námietky. Prirodzene, spoločnosť Apple by si kúpila dominantného výrobcu elektrických automobilov. Ale trh s elektromobilmi zodpovedá v roku 2018 iba za 1% celosvetových predajov, z celého automobilového priemyslu.

Spojenie týchto dvoch legendárnych hráčov technologického sektora bolo až donedávna pochabou nádejou. No plán odmeňovania, ktorému v súčasnosti Elon Musk čelí, vrhá na celú záležitosť nové svetlo. Spoločnosť Tesla navyše podnecuje nebezpečné predstavy o svojich schopnostiach do budúcnosti. Niet pochýb o tom, že niekto ju potrebuje zachrániť pred jej vlastným prehnaným sebavedomím. A týmto hrdinom sa môže stať práve Apple.

Zdroj: WSJ, Fortune, NYTimes

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×