Akvizície ktoré z Amazonu urobili významnú spoločnosť

9. júla 2019

Keď Jeff Bezos v júli 1994 založil spoločnosť Amazon, bolo to len obyčajné online kníhkupectvo.

O 25 rokov neskôr sa zameranie spoločnosti značne posunulo a je otvorené mnohým rôznym cieľom.

Vzhľadom na pôsobenie v množstve sektorov, je technologický gigant so sídlom v Seattli naozaj prítomným vo viacerých sektoroch a preto môže byť pre niektorých náročné určiť presnú definíciu spoločnosti Amazon. Hoci tento gigant je po formálnej stránke priestorom slúžiacim na predaj produktov tretích strán, zároveň je aj poskytovateľom audiovizuálneho obsahu, cloudových služieb pre spoločnosti a ponúka aj služby doručenia čerstvých potravín.

Je náročné presne určiť, akou je Amazon spoločnosťou.

Časť toho, čo robí Amazon tak úspešným, je skutočnosť, že spoločnosť má prehľad o každom jednotlivom trende.

Investície do rôznorodej škály produktov a trhov čiastočne prispeli k transformácii Amazonu na spoločnosť, ktorá je aktuálne obrovskou, keďže len v minulom roku dosiahla čisté tržby na hodnote približne 233 miliárd dolárov.

Podobné: Tajomstvo úspechu spoločnosti Amazon

Avšak, na to, aby sa spoločnosť dostala tam, kde sa v súčasnosti nachádza, musela vykonať viacero nákupov a minúť miliardy dolárov. Mnohé z týchto obchodov predstavovali významné nákupy, iné, ktoré sa nezdali byť mimoriadne dôležité, jej cestu značne zmenili.

Zappos bola pre Amazon kľúčovou akvizíciu.

V celej histórii organizácie existujú najmä dva rozhodujúce momenty, ktoré možno označiť za katalyzátory v transformácií tejto spoločnosti.

Jedným z nich bola akvizícia spoločnosti Zappos v roku 2009 (za 1,2 miliardy dolárov) a tou druhou je Quidsi, za ktorú Amazon zaplatil 545 miliónov dolárov. Napriek tomu, že v apríli roka 2017 spoločnosť Amazon túto obchodnú činnosť ukončila, vplyv jej nákupu bol zo strategického hľadiska obrovský.

Novinár a autor so zameraním na ekonomické témy, José Luis de Haro v jednom svojom článku poznamenal: „Tieto akvizície jasne definovali cieľ Bezosovej spoločnosti, aby nakoniec pozmenil zameranie firmy, z internetového predajcu viacerých produktov ako sú len knihy a výrobky, ako v prípade kúpy spoločnosti Quidsi,“ … ““Stratégia cenovej vojny, na ktorej bola spoločnosť Amazon založená, bola naozaj výhodnou, najmä potom, čo o Quidsi prejavil záujem aj Walmart.““

Roboti spoločnosti Amazon

Ďalší zvrat pre firmu sa udial v marci roka 2012, aj keď sa tejto akvizícii v tom čase nevenovala taká pozornosť, akú si zaslúžila. Amazon za firmu Kiva Systems zaplatila 775 miliónov dolárov, čo predstavuje tretiu najväčšiu akvizíciu, ktorú doteraz uskutočnila.

Kiva, ktorá bola v roku 2015 premenovanou na Amazon Robotics realizuje cestu inovácií pre sklady a logistické spoločnosti.

Činnosť spoločnosti sa najmä zameriava na malé roboty a programovateľné prenosné zariadenia, ktoré sú z jedného miesta na druhé (jednotlivo) schopné prepraviť náklad o objeme viac ako 540 kilogramov. Tieto roboty majú senzory, ktoré zabraňujú vzájomnému zrážaniu a sú vedené čiarovými kódmi umiestnenými na podlahe. Následne bol vyvinutý aj model pre prácu s paletami, s hmotnosťou nad 1 300 kilogramov.

Amazon Robotics sa zameriava na malé roboty a programovateľné zariadenia určené k presunu nákladu.

V tomto okamihu Bezos začal meniť svoje aktivity na niečo veľké a prevratné.

Spoločnosť Amazon pristúpila k zrušeniu svojich kontraktov so spoločnosťami Office Depot a Staples, ktoré používali na poskytovanie automatizovaných skladovacích a vyhľadávacích systémov a začali používať výlučne technológiu spoločnosti Kiva. Vďaka spoločnosti Kiva, bola firma Amazon schopná vybavovať obrovské objemy zásielok, ktoré každým dňom spracováva.

Firma Amazon Robotics, so sídlom v Bostone je v konečnom dôsledku zodpovedná za používanie akéhokoľvek druhu technológie umelej inteligencie (AI), ktorú má k dispozícii na automatizáciu všetkých operácií, týchto jej malých robotov, určených pre sklady.

Ekonomicky najvýznamnejšie akvizície

Najväčšia akvizícia Amazonu sa uskutočnila v roku 2017, keď spoločnosť oznámila, že kúpila sieť supermarketov Whole Foods za 13,7 miliardy dolárov.

Whole Foods je zatiaľ najväčším nákupom Amazonu.

De Haro sa vyjadril: „Firma Whole Foods sa stala biznisom, ktorý dovoľoval spoločnosti Amazon testovať ich distribučné a predajné stratégie v oblasti fyzických supermarketov, mimo svojich menších prevádzok, ako sú predajne pod značkou Amazon Go.“

Zaujímavé je, že podľa neho to v určitom štádiu viedlo k zhoršeniu služieb pre supermarkety.

DeHaro ďalej poznamenal: „Bolo zaujímavé vidieť, ako niektoré z týchto zásobovacích služieb, ktoré spoločnosť implementovala, s cieľom maximalizovať zníženie nákladov, v niektorých prípadoch viedli k nedostatku kľúčových produktov v supermarketoch.“

Amazon taktiež zrealizovala menšie akvizície, ktoré majú mnoho ekonomických výhod. Najlepším krokom spoločnosti, čo sa týka ziskovosti, boli služby cloudového úložiska (ukladania dát) Amazon Web Services (AWS).

Amazon Web Services zmenil podstatu spoločnosti.

V septembri roka 2015, Amazon kúpila spoločnosť Elemental Technologies za 296 miliónov dolárov, následne táto akvizícia umožnila spoločnosti začleniť video služby (spracovanie, uloženie atď.) pod záštitu premenovanej firmy AWS Elemental, ako súčasť novej ponuky služieb vrámci AWS. De Haro poznamenal, že „Amazon Web Services zmenila základne služby spoločnosti“.

Len v roku 2018 služba Amazon Web Services spoločnosti Amazon zarobila 25,7 miliardy dolárov.

De Haro si myslí, že aj napriek konkurencii od značiek Azure (Microsoft) alebo Google Cloud, AWS aj naďalej predbieha iné služby.

Aká je budúcnosť spoločnosti Amazon?

Berúc do úvahy povahu formovania niektorých ich služieb a toho ako Amazon v posledných rokoch obsadil rôzne sektory, je v skutočnosti naozaj náročné predpovedať, na ktorú oblasť sa tento gigant bude v nadchádzajúcich rokoch zameriavať.

De Haro nám prezradil, čo od Amazonu očakáva: „Z maloobchodného hľadiska by mal Amazon pozorne sledovať, ako je veľký objem maloobchodníkov s kamennými predajňami rozdrveným “maloobchodnou apokalypsou“. To by mohlo poskytnúť príležitosti k ďalšiemu rozširovaniu vrámci fyzickej prítomnosti spoločnosti Amazon, ktorá bude aj naďalej potrebnou, či už vo forme obchodov alebo distribučných centier. Samozrejme existujú aj malé spoločnosti, ako napríklad Warby Parker alebo Lululemon, ktoré by mohli tvoriť súčasť firemnej produktovej stratégie.“

Nie je tajomstvom, že spoločnosť má záujem o eHealth (elektronické zdravotníctvo).

De Haro tiež verí, že by spoločnosť Amazon mohla mať vplyv na zdravotnícky priemysel.

Podľa neho, by veľmi zaujímavým krokom bola kúpa sietí kliník alebo online služieb ako je Doc in a Box, alebo dokonca získanie inovatívnej farmaceutickej spoločnosti CVS Health.

Nie je tajomstvom, že firma Amazon prejavila záujem o eHealth (elektronické zdravotníctvo), keďže v júni roka 2018 sa dostala do tohto sektora kúpou online farmaceutickej spoločnosti PillPack, ktorá generuje ročné príjmy na hodnote 100 miliónov dolárov.

Podobné: Amazon má potenciál transformovať zdravotnícky priemysel

Systém umožňuje, aby sa lieky na predpis dodávali pacientom po celej krajine – každý užívateľ na mesačnej báze dostáva lieky, ako aj zdravotnícke výrobky, ktoré potrebujú, spolu s formulárom, v ktorom sa uvádza frekvencia a dni, počas ktorých sa majú užívať.

Zaujímavé je, že niektorí z väčších amerických predajcov z oblasti fyzických predajní sú schopní držať krok s Amazonom, keďže aj oni sa začali v sektore zdravotníctva angažovať.

Napríklad skupina Walmart zriadila pobočky s názvom „The Clinic“, kde zákazníci môžu získať primárnu starostlivosť za nízky poplatok.

Zdroj: WSJ, Bloomberg

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×