Amazon a YouTube majú príležitosť ovládnuť regionálne športové vysielanie v USA

28. 8. 2018

Americký mediálny trh očakáva, že v blízkej budúcnosti bude na predaj ponúknutých až 22 lokálnych športových televíznych staníc. Pozoruhodnou je najmä skutočnosť, že o akvizíciu týchto subjektov sa budú s najväčšou pravdepodobnosťou uchádzať práve tie spoločnosti, ktoré v súčasnosti stoja na čele revolúcie spojenej s posunom od káblovej televízie k výhodnejším digitálnym alternatívam.

Celá táto iniciatíva je súčasťou zmluvy, na základe ktorej má spoločnosť Disney odkúpiť značný objem aktív od filmovej spoločnosti 21st Century Fox. Americké ministerstvo spravodlivosti už síce schválilo túto dohodu, ale iba pod jednou veľkou podmienkou. Mediálna spoločnosť Disney sa totiž musela zaviazať, že predá regionálne športové televízne stanice, ktoré v súčasnosti spadajú do vlastníctva spoločnosti Fox. Keďže Disney vlastní väčšinový podiel v športovej televíznej stanici ESPN, dohodnutým predajom sa vyhne akýmkoľvek konfliktom záujmov plynúcim z tejto akvizície.

Neobvyklý počet a veľkosť regionálnych športových staníc, ktoré sa čoskoro ocitnú na trhu, prilákali pozornosť širokého spektra subjektov. Spoločnosť Fox aktuálne vlastní až 22 takýchto sietí a trhoví analytici vypracovali prvotné posudky, podľa ktorých by takáto ponuka mohla v konečnom dôsledku dosiahnuť hodnotu až 20 miliárd dolárov. Je síce pravdou, že o tieto stanice prejavili záujem niektoré tradičné mediálne spoločnosti ako napríklad Sinclair, ale omnoho väčším prekvapením bolo, keď agentúra Bloomberg oznámila, že do hry sa rozhodli zapojiť aj mená ako Amazon a YouTube.

Podobné: Amazon vlastní takmer polovicu amerického trhu elektronického predaja

Nie je totiž tajomstvom, že títo dvaja technologickí giganti sú v sektore regionálneho televízneho vysielania prinajmenšom nečakanými účastníkmi.

Lee Berke, ktorý je generálnym riaditeľom spoločnosti LHB Sports, Entertainment & Media, vysvetlil: „Toto je neprebádaným teritóriom pre všetky zúčastnené strany. Jedná sa totiž o distribučné platformy a podniky, ktoré pred dvoma či troma rokmi takmer neexistovali.“

Prečo technologické spoločnosti vstupujú do regionálneho vysielania

Spoločnosti Amazon a YouTube disponujú streamovacími platformami, ktoré sa doteraz spoliehali na celonárodné distribučné stratégie. Rozhodnutie o akvizícii regionálnych športových staníc by signalizovalo nespochybniteľnú zmenu v obchodnej stratégii týchto medzinárodných hráčov. Opýtaný analytik športových médií navyše poznamenal, že by sa zároveň jednalo o prvý zásah do regionálnych televíznych práv v oblasti športu na takejto veľkej úrovni.

Namieste je teda otázka, prečo by sa celosvetové technologické spoločnosti rozhodli začleniť tieto aktíva do svojich portfólií.

Odpoveď na túto otázku čiastočne spočíva v skutočnej hodnote týchto aktív prichádzajúcich na trh. Jedná sa o 22 televíznych staníc, ktoré disponujú vysielacími právami pre 44 profesionálnych športových tímov v Národnej basketbalovej asociácii (NBA), najvyššej profesionálnej bejzbalovej lige Severnej Ameriky (MLB) a Národnej hokejovej lige (NHL). Tieto inštitúcie ponúkajú športové vysielanie na miestnej úrovni pre populárne tímy ako Cleveland Cavaliers či New York Yankees.

Fox momentálne ovláda viac než 50% tohto trhu. Druhým najväčším vlastníkom regionálnych športových sietí je spoločnosť Comcast, ktorej patrí sedem staníc reprezentujúcich 16 tímov. Na ďalšej priečke sa nachádza spoločnosť AT&T so štyrmi regionálnymi stanicami a zmluvami s ôsmimi športovými tímami. Tieto stanice síce vysielajú program na regionálnej úrovni, ale keď sa dostanú do správy jedného subjektu, tento hráč nadobudne kontrolu nad regionálnym športovým vysielaním v celonárodnom meradle.

Popularita regionálnych sietí pramení aj z obrovského množstva zápasov, ktoré sa hrajú v patričných ligách. V najvyššej bejzbalovej lige sa napríklad odohrá 162 zápasov ročne, čo znamená, že fanúšikovia môžu počas sezóny navštevovať športové stretnutia takmer každý deň.

Tradičné vysielanie sa zatiaľ nebude meniť

Skutočnosť, že by sa tieto siete dostali do vlastníctva technologickej spoločnosti, by z pohľadu diváka v podstate nezmenila vôbec nič. Regionálne športové stanice totiž majú vybudované dlhodobo udržateľné podnikanie a bez akýchkoľvek problémov môžu efektívne fungovať aj samostatne. Tieto stanice už disponujú zmluvnými právami ako na lineárnu distribúciu (priame televízne prenosy), tak aj na digitálnu distribúciu svojho vysielania.

Ideálnym príkladom je lokálna stanica Yes Network, ktorá je zmluvným partnerom športových tímov New York Yankees a Brooklyn Nets. Stanica má v súčasnosti uzavreté zmluvy na streamovanie prenosov a videí v rámci platforiem ako Hulu, Sling TV a DirecTV.

Berke uviedol, že každá regionálna športová stanica má uzavretý vlastný súbor zmlúv o distribúcií, pričom priemerný rozsah takýchto kontraktov obvykle pokrýva obdobie troch až piatich rokov. Ak by regionálnu sieť odkúpila technologická spoločnosť, ktorá prevádzkuje streamovaciu platformu, vysielanie športovej stanice by okamžite mohla sprístupniť divákom prostredníctvom svojej streamovacej služby. Exkluzívnymi právami na vysielanie športových podujatí by však začala disponovať až v momente vypršania platnosti pôvodného kontraktu.

Je naozaj veľmi pravdepodobné, že technologické spoločnosti ako Amazon či YouTube by si v nadchádzajúcich rokoch veľmi radi zabezpečili distribúciu exkluzívnych športových vysielacích práv pre svoje vlastné streamovacie platformy. Napriek tomu však musia počítať s tým, že spôsob vysielania sa prinajmenšom v blízkej budúcnosti ešte nezmení a až po vypršanie konkrétnych zmlúv bude mať charakter lineárneho televízneho vysielania.

Treba tiež poukázať na to, že ak by regionálne športové stanice odkúpili hráči ako Amazon alebo Google, mohli by sme to považovať za náznak skutočnosti, že lineárna televízia nakoniec ešte vôbec nie je mŕtva. Aj v dnešnej dobe totiž existuje značne veľký počet spotrebiteľov, ktorí si pravidelne platia za tradičné televízne vysielanie. Štatistické údaje koncom roka 2017 hovorili až o 94 miliónoch takýchto Američanov.

Daniel Cohen, ktorý je viceprezidentom spoločnosti Octagon, povedal: „Takmer by sme mohli povedať, že sa vraciame v čase. Čoraz viac divákov po celom svete si kupuje digitálne produkty a služby. Zrazu sa na scéne objavia svetové spoločnosti, ktoré tvrdia, že tradičné lineárne televízne vysielanie pre nich bude obzvlášť dôležitým prínosom.“

Jednou z krátkodobých výziev, ktorým budú musieť čeliť veľké technologické spoločnosti, sú regionálne reklamy spojené s lineárnym vysielaním na regionálnej úrovni.

Cohen povedal: „Títo hráči doteraz nemuseli koordinovať predaj reklamného priestoru v rámci živého športového vysielania na regionálnej úrovni. Keď sa s tým dokážu vysporiadať, regionálne vysielanie bude mať potenciál zásadne zvýšiť ich príjmy.“

Možnosti existujú aj v rámci streamovaného obsahu

Zatiaľ čo akvizícia regionálnych staníc by predstavovala zmenu v základnej stratégií spoločností Amazon a YouTube, títo hráči už v súčasnosti disponujú technológiou na regionalizáciu digitálneho streamovaného obsahu.

Berke povedal: „Rokoval som s niekoľkými poskytovateľmi streamovaného obsahu a online televíziami a zistil som, že divákom dokážu poskytovať obsah na mieru v závislosti od geografickej polohy. Pomocou takýchto mechanizmov tak dokážu poskytovať omnoho osobnejšie zážitky ako tradičná televízia.“

Spoločnosť YouTube v poslednej dobe už začala uzatvárať niekoľko zmlúv v oblasti regionálneho športového vysielania. V súčasnosti disponuje exkluzívnymi právami na vysielanie zápasov tímov FC Seattle Sounders a FC Los Angeles v rámci futbalovej ligy Major League Soccer.

Podobné: 5 spoločností, ktoré chcú zmeniť svet pomocou rozpoznávania tváre

Spoločnosť Amazon doteraz síce neponúkla regionálny obsah na území Spojených štátov, na druhej strane však regionalizuje svoju produkciu na kontinentálnej báze. Disponuje exkluzívnymi právami na vysielanie tenisového turnaja US Open vo Veľkej Británii a exkluzívnymi právami na vysielanie niektorých futbalových zápasov futbalovej Ligy majstrov vo Veľkej Británii. Berke potvrdil, že ak sa spoločnosti Amazon podarí odkúpiť niektorú z regionálnych spravodajských sietí, mimoriadne jej to pomôže pri regionalizácii vysielaného obsahu aj v rámci USA.

Vlastnenie vysielacích práv na športové podujatia by navyše mohlo pomôcť vyriešiť ďalší závažný problém spoločnosti Amazon – až jeden z piatich predplatiteľov služieb tejto spoločnosti si totiž nie je vedomý toho, že má prístup k streamovaným videám prostredníctvom služby Prime Video.

Zatiaľ nie je jasné, či sa spoločnosti Amazon a YouTube budú usilovať získať regionálne televízne stanice, v rámci ktorých by ich streamovacie platformy spočiatku nedisponovali exkluzívnymi právami na vysielanie. Napriek tomu však treba počítať s tým, že títo svetoví hráči by v prípade záujmu dokázali z boja o americké regionálne stanice vytlačiť akúkoľvek konkurenciu.

Zdroj: WSJ, Bloomberg

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×