Čaká BMW smutný osud Nokie? Nezmysel.

10. 8. 2017

Spoločnosť Tesla v druhom kvartáli roka 2017 minula hotovosť o rozsahu 1,16 miliárd dolárov. Objem hotovosti automobilky BMW, pochádzajúci z výroby zároveň narástol na hodnotu 1,75 miliárd dolárov. Jedná sa o obrovský rozdiel, ale netreba mu prikladať príliš veľký význam. Mnohí tvrdia, že zo strany nemeckej automobilky je to posledný výkrik umierajúceho dinosaura. Dôvodov je hneď niekoľko. Obaja výrobcovia automobilov sa síce pýšia porovnateľnou trhovou kapitalizáciou, avšak nemecký automobilový priemysel čelí kritike zo strany médií a politického prostredia. Spaľovacie motory vo všeobecnosti strácajú svoju popularitu, čo len umocňuje “chválospev“ na nový elektromobil Modelu 3, od spoločnosti Tesla. Nemecké automobilky sú dnes často prirovnávané k mobilným telefónom značky Nokia, ktoré kedysi bezkonkurenčne prevalcoval iPhone.

Nie je to však také jednoduché. Ani nemeckí výrobcovia automobilov a ani spaľovacie motory (vrátane dieselových) ešte nie sú zatratené. Môže za to predovšetkým ziskovosť spoločnosti BMW.

2. augusta sa v Berlíne konal takzvaný “Dieselový summit“. Po rokovaniach boli nemeckí politici obvinení z toho, že slepo nasledujú návrhy výrobcov automobilov. Súhlasili totiž s úpravou softvéru v 5 miliónoch automobilov, aby predišli zákazu používania dieselových motorov v niekoľkých nemeckých mestách. Medzi nimi bolo aj hlavné mesto nemeckého automobilového priemyslu – Štutgard. Nemecká vláda však chce dosiahnuť jedine to, aby automobilky dodržiavali pravidlá o emisiách. Po dieselovom škandáli v spoločnosti Volkswagen sa im to dokonca aj celkom darí. Britská spoločnosť Emissions Analytics, ktorá testuje automobily v reálnej premávke a vytvára rebríček pod označením EQUA index, tvrdí že prísnym normám Euro 6 plne vyhovuje iba 20 modelov dieselových vozidiel. Analytická spoločnosť posudzovala objem NOx emisií, teda výfukových plynov, ktoré spoločnosť VW stáli miliardy dolárov a po sprísnení environmentálnej legislatívy podkopali reputáciu dieselových motorov.

Podobné: Elektrické automobily môžu dohnať ropných gigantov do „investičnej špirály smrti“

Všetkých 20 modelov pochádza z dielne nemeckých automobiliek. Väčšinou ide o vozidlá spoločnosti Volkswagen a jej dcérskych firiem, 4 modely sú značky BMW.

Norma Euro 6 nastoľuje extrémne prísne environmentálne opatrenia. Oproti roku 2000 znižuje povolenú hodnotu emisií NOx až šesťnásobne. Moderné dieselové motory by nemali mať problém vyrovnať sa s takýmto obmedzením. Podmienkou je, aby výrobcovia nešetrili na prostriedkoch, ktoré sú schopné znižovať nežiadané emisie. Škandál s emisiami vozidiel VW však spôsobil, že spoločnosti sa už nesnažia obchádzať platné normy. Zákazníci aj vláda v súčasnosti kladú väčší dôraz na testovanie vozidiel v reálnej premávke. Keď sa budú normy ďalej sprísňovať, je veľmi pravdepodobné, že zaužívaná technológia s nimi bude schopná držať krok.

Nils Hooftman z univerzity v Bruseli porovnáva vplyv spaľovacích a elektrických motorov na životné prostredie vo svojej štúdii z roku 2016. Vo svojom výskume dopodrobna rozoberá aj mnoho údajov a faktov, na ktoré sa pri bežných testoch neprihliada. Vo výsledkoch zohľadňuje napríklad emisie, ktoré nepochádzajú priamo z výfuku vozidla, ale vznikajú v momente, keď vodič prudko zabrzdí (ukazuje sa že pri elektromobiloch sú vyššie). Štúdia počíta aj s energiou, ktorá je potrebnou pri rafinovaní ropy a výrobe paliva. Posudzované údaje pochádzajú z testov v reálnej premávke a experimentov sa zúčastnili aj dieselové motory z obdobia, pred škandálom Volkswagenu, ktoré prekračovali emisné normy NOx. Výsledky ukázali, že v rámci vplyvu na ľudské zdravie sú elektrické automobily až 8x šetrnejšie ako dieselové vozidlá, spĺňajúce normu Euro 6. Je to však stále lepšie, ako 15-násobný rozdiel v porovnaní s vozidlami spĺňajúcimi normu Euro 4, ktoré sa vyrábali do roku 2005. Treba poznamenať, že štúdia bola realizovanou v Belgicku. Táto krajina nevyrába elektrické batérie a až 40% svojej elektrickej energie získava z atómových elektrární, pričom ďalších 21% dováža zo zahraničia. Keď sa vo výsledkoch štúdie zohľadní aj výroba elektrickej energie v elektrárňach, založených na fosílnych palivách a pripočítajú sa emisie pri výrobe batérií, rozdiel medzi elektrickými a spaľovacími motormi vo vplyve na životné prostredie sa stane oveľa menej výrazným.

V rámci environmentálnych ukazovateľov majú elektromobily jednoznačnú výhodu jedine vtedy, ak sa väčšina elektrickej energie získava z obnoviteľných zdrojov. Pre mnoho krajín je takýto stav zatiaľ iba hudbou budúcnosti. USA a Nemecko nevynímajúc.

Nemecké regulačné orgány do roku 2030 plánujú presadiť používanie elektrických a hybridných vozidiel. Dovtedy však nemá význam, aby sprísňovali svoj postoj k tradičnému automobilovému priemyslu. Stačí, ak budú naďalej vyžadovať dodržiavanie regulačných noriem. Je zbytočné hnať všetky automobilky k tomu, aby sa vyrovnali spoločnosti Tesla. Je logické, aby počkali, kým sa americký výrobca vysporiada s počiatočnými nástrahami elektrického motora a minie sa viac peňazí na jeho zdokonaľovanie. Až potom nastane čas pre nemecké automobilky, ktoré doženú svoju konkurenciu a pokryjú väčšinu trhu.

Spoločnosť BMW v tomto roku predala 14 531 elektrických automobilov modelu i3. Tesla medzitým predala 47 000 elektromobilov. Čísla automobilky BMW sú v tomto ohľade relatívne nízke, lebo predáva iba toľko, koľko si vyžaduje dopyt. Ľudia chcú ešte stále kupovať vozidlá s benzínovými a dieselovými motormi. Predaje spoločnosti BMW v tejto oblasti počas prvého kvartálu tohto roka stúpli o 5%, čo predstavuje celkovo 587 237 predaných automobilov so spaľovacím motorom. Predpokladá sa, že v ďalších mesiacoch roku 2017 budú tieto predaje naďalej stúpať.

Teraz je úlohou marketingu, aby zákazníkov presvedčil, že dieselový motor nie je synonymom pre emisné podvody a nebezpečne vysoké emisie. Spoločnosť BMW ponúka svojim klientom 2 000 eurový príspevok v prípade, že chcú staršie modely dieselových vozidiel vymeniť za modernejšie, prípadne presedlať na elektromobily. Automobilový priemysel sa pravdepodobne uchýli k viacerým podobným opatreniam.

Podobné: Tesla si v dejinách automobilového priemyslu píše vlastnú kapitolu

Nie je vylúčené, že dopyt po spaľovacích motoroch naozaj začne klesať. Keď to nastane a výrazne klesne podiel predaja dieselových vozidiel, nemecké automobilky budú pripravené zvýšiť produkciu elektrických automobilov. A budú s tým mať oveľa menší problém, ako spoločnosť Tesla. Tá sa v súčasnosti vyrovnáva s ťažkosťami, ktoré predstavuje obrovský dopyt po nedávno uvedenom Modeli 3. Harald Krueger, ktorý je generálnym riaditeľom spoločnosti BMW povedal, že automobilka bude vyrábať tradičné, hybridné a aj elektrické vozidlá na rovnakých výrobných linkách. Tak bude schopná pohotovo reagovať na náhlu zmenu v dopyte.

Nemecké konzorcium Terra E holding medzi tým začína výstavbu továrne, kde bude vyrábať batérie pre elektrické automobily. Bude tak schopná konkurovať továrňam, ktoré prevádzkuje Tesla. Nemecká vláda túto snahu s radosťou podporuje a finančne prispieva na realizáciu projektu. Do výstavby podobných tovární sa púšťajú aj ďalší výrobcovia.

Nemecko si príliš váži svoj automobilový priemysel a nedovolí, aby v boji s modernými technológiami skončil rovnako smutne, ako spoločnosť Nokia. Aj samotný nemecký automobilový priemysel je dostatočne rozvinutý na to, aby sa postaral o svoju budúcnosť. Dokáže sa vyrovnať s rôznymi ťažkosťami a nepochybne prekoná súčasnú vlnu negatívnej publicity. Zatiaľ ho ešte neodpisujte.

Zdroj: Blooomnerg, Reuters

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×