Čo znamená fúzia firiem T-Mobile a Sprint pre spotrebiteľov

23. 5. 2019

Fúzia medzi spoločnosťami Sprint a T-Mobile US je zdanlivo opäť na dobre ceste k svojej realizácii. Pre ich zákazníkov to nepochybne predstavuje správu, ktorej by mali venovať pozornosť.

Spoločnosti Sprint a T-Mobile už v priebehu minulého roka oznámili, že predstavenstvá oboch subjektov sa dohodli na fúzii v hodnote 26 miliárd dolárov. Treba tiež poznamenať, že o spojení týchto spoločností, ktoré predstavujú tretieho a štvrtého najväčšieho poskytovateľa bezdrôtových služieb v USA, sa špekulovalo už niekoľko rokov.

Už od ohlásenia dohody medzi týmito telekomunikačnými spoločnosťami však celú situáciu komplikovali obavy týkajúce sa antitrustových zákonov. V prípade zrealizovania $26-miliardovej fúzie by vzniknutá spoločnosť mala viac ako 127 miliónov zákazníkov, vďaka čomu by sa stala tretím najväčším hráčom na trhu s bezdrôtovými službami v USA.

Denník The Wall Street Journal v apríli dokonca uviedol, že fúzia z tohto dôvodu pravdepodobne nebude schválená americkým ministerstvom spravodlivosti.

Nie je však vôbec vylúčené, že fúzia prebehne bez ohľadu na tieto obavy. Ajit Pai, ktorý je predsedom Federálnej komunikačnej komisie (FCC), 20. mája vyhlásil, že ak sa obe zúčastnené spoločnosti dohodnú na istých ústupkoch, patričným orgánom plánuje odporučiť schválenie fúzie.

FCC oznámila, že T-Mobile a Sprint majú v pláne investovať do vytvorenia novej širokopásmovej bezdrôtovej služby a vybudovať novú 5G infraštruktúru. Spoločnosti sa tiež dohodli, že sa zamerajú najmä na zlepšovanie služieb vo vidieckych oblastiach. Okrem toho by pristúpili k predaju značky Boost od spoločnosti Sprint, ktorá ponúka predplatené služby pre mobilné telefóny.

Podobné: Kapitalizmus v Amerike funguje

Pai uviedol: „FCC má súčasnosti dve hlavné priority – premostenie digitálnej priepasti vo vidieckych oblastiach Ameriky a postupné budovanie vedúceho postavenia Spojených štátov vo vývoji 5G siete, ktorá predstavuje novú generáciu bezdrôtového pripojenia. Záväzky, ktoré prijali T-Mobile a Sprint, by zabezpečili významný pokrok v oboch týchto kľúčových cieľoch.“

Analytici sektora telekomunikácií potvrdili, že zatiaľ čo fúzia spoločností T-Mobile a Sprint má v súčasnosti mimoriadne dôležitého podporovateľa, zlúčený subjekt by s najväčšou pravdepodobnosťou spôsobil zásadné zmeny v celom bezdrôtovom sektore, ktoré by ovplyvnili zákazníkov rôznych poskytovateľov telekomunikačných služieb v celej krajine.

Chris Mills, ktorý je vedúcim priemyselnej analýzy v spoločnosti Tutela a bývalým redaktorom portálu BGR zameraného na mobilné technológie a spotrebiteľskú elektroniku, povedal: „Z dlhodobého hľadiska by to bolo pre spotrebiteľov skutočne zničujúce.“ Spoločnosti Sprint a T-Mobile sa k tejto záležitosti odmietli vyjadriť.

Pozrime sa na niektoré z hlavných spôsobov, ktorými by mohla fúzia ovplyvniť užívateľov bezdrôtových služieb.

Fúzia by mohla eliminovať nízko-nákladové služby spoločnosti Sprint

Analytik Jeff Kagan vysvetlil, že spoločnosti T-Mobile a Sprint iba nedávno čelili tiesnivej situácii na trhu, z ktorej sa im podarilo zotaviť vďaka zníženiu cien svojich služieb a poskytnutiu atraktívnejších ponúk pre nových potenciálnych zákazníkov. Bola to práve spoločnosť Sprint, ktorá si v dôsledku toho získala reputáciu najlacnejšieho poskytovateľa bezdrôtových služieb spomedzi štyroch najväčších hráčov v tomto sektore – medzi ktorých sa radia aj Verizon a AT&T.

Sprint momentálne ponúka neobmedzený program dát, hovorov a SMS správ pre štyri linky za 25 dolárov mesačne, pričom cena nezahŕňa zariadenia. Podobné programy začínajú na úrovni od 50 dolárov mesačne v rámci spoločností AT&T, T-Mobile a Verizon.

Mills vysvetlil, že keby sa počet hlavných poskytovateľov bezdrôtových služieb znížil zo štyroch na troch, je nepravdepodobné, aby na trhu ostali podobné nízko-nákladové alternatívy. Situáciu zároveň prirovnal k súčasnému stavu v Kanade: „Nakoniec tu budeme mať troch veľkých poskytovateľov s drahými dátovými programami.“

V Kanade totiž momentálne pôsobia presne traja hlavní poskytovatelia bezdrôtových služieb – Bell, Rogers a Telus – a vzhľadom na zníženú úroveň konkurencie sú ich dátové programy v podstate totožné.

Je tiež nepravdepodobné, že by sa na scéne objavil regionálny poskytovateľ bezdrôtových služieb, ktorý by dokázal zaplniť dieru na trhu po eliminácii lacnej ponuky spoločnosti Sprint. Mills ďalej povedal: „Ak Sprint odíde, akýkoľvek ďalší hráč bude pri budovaní novej siete nútený začať od nuly. To je však naozaj náročné v dôsledku potreby získavania licencií a kvôli nákladom na vybudovanie samotnej siete.“

Mohlo by odzvoniť neobmedzeným dátovým programom

Fúzia bude s veľkou pravdepodobnosťou predstavovať koniec neobmedzeným dátovým plánom. Táto služba sa objavila na scéne spolu so zavádzaním smartfónov, no nakoniec stratila svoju počiatočnú popularitu v dôsledku zníženej rýchlosti siete. Neobmedzené dátové programy však v poslednej dobe zažívajú návrat v podobe spôsobu, ktorým sa telekomunikačné spoločnosti snažia získavať viac nových zákazníkov.

Ak by však fúzia telekomunikačných spoločností vyústila v zníženie hospodárskej súťaže na trhu, akvizícia nových zákazníkov by pre poskytovateľov bezdrôtových služieb prestala byť prioritou. Opäť môžeme ako príklad uviesť Kanadu, kde spotrebitelia nemajú k dispozícii žiadne neobmedzené dátové programy. Navyše by stačilo, keby iba jeden z troch zostávajúcich hlavných poskytovateľov zrušil svoju ponuku neobmedzených programov, čo by následne vyvolalo dominový efekt. Kagan vysvetlil: „Keby sa takto zachovali iní poskytovatelia, spoločnosť Verizon by rozhodne nasledovala ich príklad.“

Niektorí spotrebitelia by mohli zaznamenať zlepšenie služieb

Zákazníci spoločnosti Sprint by teoreticky v dôsledku fúzie zaznamenali zvýšené pokrytie siete, o čom svedčia mapy pokrytia, ktoré zostavila analytická firma RootMetrics. Zatiaľ čo pokrytie poskytovateľov sa značne prekrýva v oblastiach, v ktorých pôsobia, mapa pokrytia by sa rozšírila.

Rozširovanie bezdrôtovej siete však nie jednoduchou záležitosťou. Sprint a T-Mobile využívajú na prevádzku svojich 2G sietí rôzne technológie – Sprint využíva technológiu CDMA (podobne ako Verizon) a T-Mobile sa zase spolieha na GSM (tak ako AT&T).

Zásadný rozdiel medzi CDMA a GSM spočíva v tom, že telefóny s podporou siete CDMA nemajú SIM karty – s výnimkou novších zariadení s podporou LTE, ktoré SIM kartu vyžadujú. Zlúčená spoločnosť by však musela prejsť iba na jednu z týchto dvoch technológií, ktorou by bola pravdepodobne sieť GSM. Táto zmena by si však vyžadovala istý čas.

Podobné: Google, Facebook a Amazon ťažia zo zastaranej definície monopolu

Prechod na technológiu GSM by však znamenal, že niektorí zákazníci spoločnosti Sprint by sa nakoniec ocitli bez kompatibilného telefónu. Mills uviedol: „Zákazníci spoločnosti Sprint by boli nútení vymieňať svoje zariadenia, len aby mohli zotrvať v sieti.“

Fúzia môže zlyhať

Podobné zlučovanie plánovali v roku 2011 aj spoločnosti AT&T a T-Mobile, avšak fúzia sa nakoniec neuskutočnila práve z dôvodu antitrustových opatrení vlády prezidenta Obamu.

Regulačné orgány by mohli blokovať dohodu v dôsledku úlohy, ktorú zohráva televízia a internet na súčasnom trhu s bezdrôtovými službami. Kagan vysvetlil, že medzi hlavnými poskytovateľmi momentálne existuje rozdiel v tom, ktorí z nich ponúkajú služby v balíkoch zahŕňajúcich televíziu a internet (AT&T a Verizon), a ktorí poskytujú dané služby samostatne (Sprint a T-Mobile). Keby druhej kategórii začal dominovať iba jeden poskytovateľ, ceny služieb by sa výrazne zvýšili. A to sa regulačným orgánom nebude páčiť.

Akcie spoločnosti Sprint medziročne vzrástli o 30%, zatiaľ čo akcie spoločnosti T-Mobile sa navýšili o 26%. Pre porovnanie, index Dow Jones Industrial Average získal iba 10% a index S&P 500 narástol o 12%.

Zdroj: WSJ, MSN

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×