Dokáže mladá generácia zachrániť motocyklový priemysel?

5. 9. 2017

Ani motorkári nie sú večne mladí. Mnoho z nich už dosiahlo vek, v ktorom zavesili svoj koníček na klinec. Spoločnosti Harley-Davidson a Honda dnes vkladajú svoje nádeje do menších a dostupnejších motocyklov, ktoré by vyhovovali životnému štýlu mladšej generácie.

Spoločnosť Honda uviedla na trh model Rebel 500. Uvádzacia cena sa pohybuje okolo $6 000 a tento motocykel uspokojí požiadavky mladých začínajúcich motorkárov.

O tomto trende svedčí aj model Rebel 500, ktorý Honda predstavila v novembri roku 2016. Uvádzacia cena motocyklu predstavuje 6 000 dolárov. Patrí medzi najnovšie modely, ktoré sú určené pre začínajúcich jazdcov. Takmer každá spoločnosť v rámci motocyklového priemyslu sa v poslednej dobe snaží obohatiť svoju ponuku práve o takéto stroje. Sú menšie, ľahšie a z ekonomického hľadiska oveľa dostupnejšie ako väčšina predchádzajúcich produktov. Výzorom pripomínajú motocykle zo 60. rokov. Ich hlavným cieľom je osloviť príslušníkov generácie milénia a zasvätiť mladých ľudí do pôžitkov životného štýlu motorkárov. Keď bude všetko vychádzať podľa plánov, spoločnosti ako Harley-Davidson by vďaka tejto marketingovej stratégii mohli pohodlne prežiť ďalších 50 rokov.

Mark Hoyer, ktorý je hlavným editorom magazínu Cycle World, povedal: „Sú to nové stroje a prinášajú nový spôsob zmýšľania. Ponúkajú možnosť nového životného štýlu. Je to takmer kultúrne hnutie. Ide o nové chápanie motocyklového priemyslu.“

Predaje motocyklov majú od čias ekonomickej krízy klesajúci charakter. Modrá farba predstavuje predaje cestných motocyklov, ružovou farbou sú znázornené predaje terénnych motocyklov.

Situácia na trhu s dvojkolesovými prepravnými prostriedkami pripomína krízu stredného veku. Ich predaje boli v Spojených štátoch na vrchole počas roka 2006, kedy sa predalo 716 268 motocyklov. V nasledujúcich rokoch však rýchlo klesali. Situácia sa na trhu výrazne zhoršila, predovšetkým počas vyvrcholenia finančnej recesie. Podľa údajov organizácie Motorcycle Industry Council klesli predaje motocyklov v roku 2009 až o 41%. V nasledujúcom roku zaznamenali prepad o ďalších 14%. S prihliadnutím na zlú ekonomickú situáciu to nebolo žiadnym prekvapením. Motocykel je závažnou investíciou a jeho financovanie môže byť zaťažkávajúce aj v čase zdravého fungovania finančného trhu. V súčasnosti je akciový trh na vzostupe a americký automobilový priemysel ohlasuje mimoriadne úspešný rok. Predaje motocyklov však napriek tomu ostávajú relatívne nízke. V roku 2016 si zákazníci z predajní odniesli 371 403 nových motocyklov. To je približne iba polovica toho, čo sa predalo pred desiatimi rokmi.

Ďalším problémom je generačná otázka. V roku 2003 dosahovala iba jedna štvrtina všetkých majiteľov motocyklov v USA vek nad 50 rokov. V roku 2014, starší motorkári predstavovali už takmer polovicu zo všetkých zákazníkov. Trh sa už dlho spolieha na generáciu, ktorej príslušníci si v najlepšom prípade stihnú kúpiť už iba jednu motorku.

Výrobcovia motocyklov zúfalo potrebujú nových zákazníkov. Generácia milénia sa zdá byť najlepším adeptom. Táto demografická skupina je dnes oveľa početnejšia ako takzvaná starnúca Generácia X. Výrobcovia sa tiež spoliehajú na to, že mladí ľudia majú život ešte len pred sebou a ostáva im teda dostatok času na nákup dvojkolesových skvostov.

Popularita modelu Street 500 od spoločnosti Harley-Davidson rýchlo narastá.

Výrobcovia motocyklov v roku 2010 svoju predajnú stratégiu výrazne zmenili. Podujatia ako Sturgis vyšli z módy, nahradili ich festivaly typu Coachella. Spoločnosti potrebovali zaujať modernú generáciu mladých ľudí a prezentovať svoje modely na populárnych hudobných festivaloch. To by sa im nepodarilo pomocou tradičných robustných motocyklov, s chrómovanými povrchmi ktoré sa premávajú po cestách v Južnej Dakote. Lee Edmunds, ktorý je marketingovým manažérom spoločnosti Honda uviedol: „Každá spoločnosť sa snaží dosiahnuť rovnaký cieľ. Uvedomujú si, že musia osloviť potenciálnych zákazníkov, ktorí sú v tejto oblasti nováčikmi.“

Harley-Davidson bola prvou spoločnosťou, ktorá sa rozhodla konať. Je totiž hlavným hráčom na americkom trhu s ťažkými motocyklami a ide jej naozaj o veľa. Počet registrovaných motocyklov značky Harley-Davidson v rokoch 2006 až 2010 klesol takmer o polovicu. Spoločnosť pre nováčikov už od roku 2000 poskytuje kurzy riadenia motocyklov. To však nestačilo na zvýšenie predajov. Svojich inžinierov rýchlo poverila návrhom dizajnu skutočného motocykla pre začínajúcich jazdcov.

Popularita malých motocyklov narastá. Výrobcovia sa napriek tomu naďalej spoliehajú na starších zákazníkov. Graf zobrazuje počet zákazníkov vo veku pod 30 rokov (modrá krivka) a nad 50 rokov (ružová krivka).

Model Street 500 bol uvedený na trh v roku 2013. Výrazne sa líši od predchádzajúcich ťažkých motocyklov spoločnosti Harley-Davidson. Radí sa do objemovej triedy 500 cm3 a keď sa na ňom preveziete po nočných uliciach, určite nezobudíte polovicu mesta. Sedadlo je umiestnené relatívne nízko a s plnou výbavou si ho obstaráte za necelých 7 000 dolárov. Model Street 500 sa stal hitom počas kurzov riadenia spoločnosti Harley-Davidson, ktoré každoročne absolvuje až 65 000 sľubných začínajúcich jazdcov.

Anoop Prakash je marketingovým riaditeľom pre americký trh v rámci spoločnosti Harley-Davidson. Nový model komentoval nasledovne: „Potrebovali sme vyvinúť motocykel, ktorý by bol vhodný pre používanie v mestskom prostredí. Pred uvedením série Street sme si boli takmer istí, že začínajúci zákazníci sa pri svojej prvej kúpe obracali na iné značky.“

Spoločnosť Kawasaki v rovnakom období spustila predaj svojho modelu Ninja 300. Z dielne tohto výrobcu sa jedná o ľahšiu verziu slávneho pretekárskeho stroja. Vyznačuje sa charakteristickým agresívnym športovým dizajnom, objem motora 300 cm3 je však príjemným prekvapením. Cena je tiež oveľa prijateľnejšia, pohybuje sa na úrovni 7 000 dolárov. Za protiblokovací brzdový systém si priplatíte ďalších 300 dolárov.

K súčasnému trendu zameranému na ľahké motocykle sa pripojili aj ďalší výrobcovia. Spoločnosť Ducati v roku 2014 predstavila model Scrambler, ktorý si zákazník môže objednať s rôznymi dodatočnými doplnkami, podľa vlastných požiadaviek. BMW uviedla na trh motocykel G 310 R, ktorý je prispôsobený stiesneným podmienkam mestskej premávky. Na cenovke svieti prijateľná suma v hodnote 4 750 dolárov.

Jediný problém spočíva v tom, že táto zmena myslenia a orientácia na mladých zákazníkov prichádza neskoro. Motocyklový priemysel sa príliš dlho spoliehal na stále väčšie a výkonnejšie stroje. Lee Edmunds tvrdí: „Motocykle boli príliš komplikované, drahé a začínajúci jazdci pred nimi mali príliš veľký rešpekt. Výrobcovia s tým však doteraz nemali žiadny problém, pretože trh sa držal nažive, vďaka príslušníkom starších generácií.“

Nová éra malých motocyklov sa medzičasom stala najsľubnejším odvetvím motocyklového priemyslu. Motocykle s objemom motoru menším než 600 cm3 zaznamenali v rokoch 2011 až 2016 nárast predajov až o 11.8%. Predaje ťažších a výkonnejších strojov sa zatiaľ zvýšili iba o 7,4%.

Zdroj: Bloomberg, Motorcycle Industry Council

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×