Elektrické automobily môžu dohnať ropných gigantov do „investičnej špirály smrti“

8. 1. 2017

Každý celosvetový výrobca automobilov usilovne pracuje na vlastnej sérií elektrických automobilov. Mnohí z nich ich už majú vo svojich showroomoch. Ročne sa do nich investujú miliardy. Elektrické automobily sú lacnejšie a jednoduchšie na výrobu a boli na trhu dlhšie, ako automobily so spaľovacími motormi. Jediný háčik? Baterka! Dlho sa nabíja, váži príliš veľa a je veľmi drahá.

Ale od roku 2008, náklady prudko poklesli až o 73%, na 268 amerických dolárov za kilowatt hodinu. Niektorí dokonca predpokladajú, že náklady do roku 2020 klesnú až na 100/kWh, a pri tejto cene by sa už stali nákladovo konkurencieschopné. Či sa tak už stane do roku 2020 alebo o pár rokov neskôr, iba povedie k posunu časovej osi. Ale tento posun, od používania nafty ako prepravného paliva, by podľa nedávno zverejnenej správy od Fitch Ratings, mohol dohnať ropných gigantov ako ExxonMobil, Chevrov, Total a Royal Dutch Shell, do „investičnej špirály smrti“.

Preprava tvorí 55% spotreby ropy. V správe sa ďalej uvádza: „Rozšírenie používania áut poháňaných batériami, pre ropný priemysel predstavuje serióznu hrozbu.“ Dopyt po rope, ako prepravnom palive by to jednoznačne znížilo a „mohlo prevrhnúť ropný trh, z rastúceho na zmenšujúci sa dokonca skôr, ako sa očakávalo“:

Trh za účasti štrukturálne klesajúceho dopytu bude oveľa riskantnejším, pre všetky ropné spoločnosti, s dlhými periódami nízkych cien a investičnej neistoty, tak ako je to demonštrované súčasným prepadom cien ropy.

Toto rozprávanie o poklese ropy je veľmi dobre nacvičené a ak sa dá opäť do pohybu, existuje riziko, že kapitál sa začne presúvať oveľa skôr, než nastane akákoľvek zmena. A to by mohlo zmenšiť prístup ropných spoločností k vlastnému kapitálu a dlhu a tým tak zvýšiť náklady na financovanie počas rozhodujúceho obdobia.

Nervózni investori by tak v ropných spoločnostiach boli nútení vykonať odpredaj svojich akcií a dlhopisov a tak by znížili ceny a rastúce výnosy. Toto by zasiahlo energetické dlhopisy v hodnote viacej ako 3 biliónov amerických dolárov, ďalej by to vo všeobecnosti vytvorilo zmätok na trhu a tak by sa stali nové fondy pre ropné spoločnosti príliš nákladnými. Ale tieto spoločnosti musia neustále vytvárať nové fondy pre svoje kapitálovo náročné činnosti. A investori to vidia taktiež.

Hlavný autor správy a generálny riaditeľ agentúry Fitch, Alex Griffits pre denník Financial Times poznamenal: „Ak sa pokúsia strčiť hlavu do piesku a tváriť sa, že to všetko pominie, tak si myslíme, že nakoniec z toho budú mať aj tak problémy,“ … „Musia mať plán.“

Ďalšie výsledky správy:

* Zrýchlenie elektrifikácie prepravy by bolo pre úverový profil ropného priemyslu ohromne negatívne.

* V extrémnom prípade, ak by elektronické autá za 10 rokov dosiahli až 50% podiel na trhu, vytratila by sa zhruba štvrtina európskeho dopytu po nafte.

A to by znamenalo veľmi nevhodný scenár pre ropné spoločnosti, ale nestane sa tak už zajtra na obed. Fitch uvádza, že tento prechod bude „dlhým a vyčerpávajúcim procesom.“

Bude potrebné značne zainvestovať do elektrickej infraštruktúry, počínajúc od elektrární až po nabíjacie stanice. A pokiaľ ide o automobily, tým to môže trvať až dve desaťročia. Takže aj pokiaľ polovica predaných nových automobilov budú elektromobily, cyklus výmeny bude trvať určitú dobu. Fitch dokonca prišla aj so svojim vlastnými odhadmi.

Počítame, že s 32,5% kumulovaným ročným rastom predajov elektromobilov, by trvalo takmer 20 rokov, kým by elektromobily predstavovali štvrtinu svetových automobilov.

1,2 miliónov zástrčiek popri cestách sú stále smerodajnou odchýlkou celkovej automobilovej flotily. Pokiaľ ide o predaje, zástrčky majú v súčasnosti – napriek všetkej aktivite okolo – menej ako 1% podiel na svetovom trhu. Ale to by sa taktiež mohlo značne zrýchliť: v roku 2015 sa celosvetovo predalo 500 000 elektromobilov. 22% podiel trhu bol v Nórsku a 9,6% v Holandsku.

Zároveň, ako poukázal Griffiths z agentúry Fitch, pre denník Financial Times, mohli by nastať určité prekvapenia: „Jedna z najzložitejších situácií pre ropné spoločnosti by nastala, ak by si Čína povedala, ‘A viete čo, do piatich rokov sa chceme zbaviť naftových a benzínových automobilov’.”

Čína je zďaleka najväčším výrobcom automobilov na svete. Investujú tam všetci svetoví výrobcovia automobilov. GM a Volkswagen sú lídrami na trhu. Ak ich Čína prinúti prejsť na elektrické automobily – a to by naozaj mohla, keďže aktuálne tam čelia 20% nadkapacite výroby elektrickej energie – určite by to malo značný vplyv na Spojené Štáty aj Európu, pretože výrobcovia automobilov sa snažia o globalizáciu svojich technológií.

Fitch má pre ropné spoločnosti, ktoré si toto nadchádzajúce narušenie želajú prežiť jednu radu:

Veríme, že pre ropné spoločnosti bude veľmi dôležité reagovať zavčasu a budeme pokračovať v hodnotení ich stratégií pre tento krok, aj keď zmeny o ktorých sa tu bavíme nastanú dlho po našom hodnotiacom horizonte.

Ropné spoločnosti vidia všetky znaky. Ako napríklad Total, keď začiatkom minulého roka kúpila francúzskych špecialistov na batérie – Saft za 1,1 miliardy amerických dolárov. BP vo veľkom investovala do veternej energie. Len v Spojených Štátoch má BP 15 veterných fariem s celkovou kapacitou 2 279 megawattov. To je približne kapacita jadrovej elektrárne Diablo Canyon v Kalifornii.

Avšak výrobcovia majú aktuálne pred sebou oveľa naliehavejšie výzvy.

Zdroj:  The Guardian, The Wall Stret Journal, Bloomberg

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×