Elektrické automobily už nie sú hrozbou pre marketing luxusných značiek

15. 4. 2018

Mnohí zákazníci spoločnosti Bentley sa domnievajú, že nadobudli svoje bohatstvo výhradne vďaka šťastiu.

Takýto názor vyjadril Adrian Hallmark, počas rozhovoru na ženevskom autosalóne. Hallmark, ktorý je novým predsedom a výkonným riaditeľom automobilovej spoločnosti Bentley Motors, uviedol: „Uvedomil som si, že drvivá väčšina našich zákazníkov disponuje jednou a tou istou osobnostnou črtou. Jedná sa totiž o mimoriadne úspešných ľudí. Mnohí z nich si zároveň myslia, že na ceste za úspechom im pomohlo šťastie. A to je skutočne dôležitým činiteľom. Nesnažia sa totiž tvrdiť, že ľudská slabosť a krehká povaha sa ich netýka.“

Interiér hybridného SUV modelu Bentley Bentayga, ktorý bol vystavený na autosalóne v Ženeve.

Takéto vnímanie šťastia vedie milionárov a miliardárov k tomu, aby vykonávali nákupy luxusných produktov v súlade so systémom hodnôt, do ktorého patrí napríklad znižovanie uhlíkových emisií a dlhodobá udržateľnosť. Hallmark tiež prezradil, že hybridné a elektrické luxusné automobily umožňujú mimoriadne bohatým jedincom prejaviť svoju environmentálnu uvedomelosť úplne novým spôsobom.

Predseda automobilky povedal: „Každé rozhodnutie o nákupe nového vozidla sa v súčasnosti odvíja od nového dlhodobého faktoru. Jedná sa o takzvanú etickú hodnotu. Súčasťou tohto trendu je aj elektrifikácia automobilového priemyslu, ktorá sa čoraz viac zakoreňuje do povedomia modernej spoločnosti.“ Hallmark týmto vyjadrením odkázal na internú štúdiu z roku 2008, ktorú spoločnosť Bentley realizovala na vzorke najbohatších ľudí sveta.

Základnými činiteľmi pri výbere nového automobilu boli doteraz charakteristiky ako výkon, kvalita použitých materiálov a úroveň odbornosti pri konštrukcii. Avšak vyššie uvedené moderné hodnoty sa prejavujú v nákupnom správaní 1% najbohatších jedincov s takou intenzitou, že spoločnosť Bentley im musela prispôsobiť svoju produktovú stratégiu a plánovanie na obdobie nadchádzajúcich dvoch desaťročí.

Hybridné luxusné SUV Bentley Bentayga vedľa nabíjacej stanice vyrobenej z ekologických materiálov, ktorú navrhol francúzsky dizajnér Philippe Starck.

Spoločnosť Bentley v priebehu marcového autosalónu v Ženeve predstavila svoj nový model SUV Bentayga Hybrid, ktorý dokáže prekonať vzdialenosť 50 kilometrov výhradne pomocou elektrickej energie. Toto SUV s hmotnosťou 2 450 kilogramov pravdepodobne nie je najekologickejším automobilom na cestách, ale označenie Hybrid mu nepochybne dodáva nádych dlhodobej udržateľnosti. Hallmark potvrdil, že všetky automobily značky Bentley by mali do roku 2025 ponúknuť niektorú z verzií elektrického pohonu. Výnimkou nebude ani séria Continental GT s ohromným 12-valcovým motorom, ktorá predstaví svoju novú generáciu už začiatkom budúceho roka.

Výroba elektrického prevedenia takého vozidla však môže trvať až desať rokov. Hallmark priznal, že Bentley nemá na výber. Povedal: „Už teraz vieme, že ďalšia verzia tohto automobilu bude vybavená elektrickou batériou. Bude tak disponovať všetkými morálnymi a etickými výhodami. Keby sme ignorovali súčasný trend a nerozhodli sa aplikovať hybridné a elektrické technológie, vážne by sme svojich klientov sklamali.“

Úspech a osvietenosť

Plug-in hybrid BMW i8 Roadster bol jedným z prvých plne funkčných a vysoko výkonných hybridných vozidiel.

Prirodzene, táto britská značka nie je jedinou, ktorá si uvedomila hodnotu elektrifikácie. Špičkové luxusné automobilky už celé roky vyrábajú hybridné a elektrické vozidlá. Ideálnym príkladom je model i8 značky BMW, model 918 Spyder Hybrid značky Porsche a vypredaný model Project 1 spoločnosti Mercedes-Benz.

Je veľmi pravdepodobné, že veľký počet bohatých priaznivcov automobilov v súčasnosti obdivuje elektrický pohon vďaka pozitívnej reputácii, ktorú si vybudovala spoločnosť Tesla. Avšak elektrická energia pod kapotou bola ešte nedávno považovaná za akúsi kliatbu automobilového priemyslu a mnohí motoristi tvrdohlavo preferovali tradičné vozidlá s lahodným zvukom spaľovacieho motora. Potom sa na scéne objavil elektrický automobil modelu Prius od spoločnosti Toyota Motor, ktorý bol charakteristický nešikovnými krivkami a slabým výkonom. Elektrické motory sa v tom čase museli uspokojiť s podpriemernou popularitou.

Na trhu sa v minulosti objavilo iba veľmi málo elektrických automobilov, ktorým sa podarilo nadchnúť priaznivcov šoférovania. Situácia sa však zásadne zmenila. Ľudia s vysokou hodnotou majetku v súčasnosti považujú hybridné a plne elektrické vozidlá za neoddeliteľnú súčasť prvotriedne zariadenej garáže.

Milton Pedraza je zakladateľom organizácie Luxury Institute, ktorá monitoruje trendy vo svete najbohatších ľudí planéty a k zmene názoru na elektrický pohon sa vyjadril nasledovne: „Hodnoty bohatých jedincov zmenili orientáciu o 180 stupňov. Kľúčovým faktorom je však vysoký výkon automobilu, v kombinácii s dlhodobou udržateľnosťou jeho prevádzky.“

Nová budúcnosť

Spoločnosť McLaren uviedla, že do svojich automobilov neplánuje umiestňovať elektrické motory.

Napriek uvedeným skutočnostiam existuje viacero automobilových spoločností, ktoré sa rozhodli nateraz vyhýbať elektrifikácii. Jolyon Nash, ktorý je svetovým riaditeľom predaja spoločnosti McLaren, vyhlásil, že elektrický pohon v rámci tejto značky neprichádza do úvahy. Maurizio Reggiani, ktorý je hlavným inžinierom spoločnosti Automobili Lamborghini, povedal že bude potrebný snáď boží zázrak na to, aby značka Lamborghini v blízkej budúcnosti vyprodukovala niečo elektrické. Stephan Winkelmann, ktorý je riaditeľom spoločnosti Bugatti Automobiles, uviedol: „Je príliš skoro na to, aby sme hovorili o elektrifikácii automobilov Bugatti. Uvedomujeme si však potenciál modernej technológie.“

Stephanie Brinleyová, ktorá je analytičkou agentúry IHS Markit, tvrdí že argumenty o „etických hodnotách“ sú mierne nadnesené a nepochybne spadajú do marketingovej stratégie výrobcov automobilov. Nedá sa totiž poprieť, že automobilové spoločnosti investovali do elektrifikácie miliardy dolárov. Je teda v ich záujme, aby zákazníkov presvedčili o tom, že elektrické automobily sú skutočne lepšie.

Brinleyová však dodala, že narastajúca popularita súčasných trendov je významným krokom vpred. Potvrdila, že mladí vodiči budú v najbližšom desaťročí venovať zvýšenú pozornosť dlhodobej udržateľnosti a ekologickému pohonu. Analytička povedala: „Keď sa pozriete na správanie príslušníkov generácie milénia, uvedomíte si, že sa omnoho viac zaujímajú o následky, ktoré zanechávajú na našej planéte. Vývoj luxusného priemyslu neustále napreduje a tento typ kupcov bude považovať elektrické automobily za skutočný symbol popredného spoločenského postavenia.“

Automobilové spoločnosti však budú potrebovať viac než len šťastie na to, aby udržali krok s vývojom trendov v skupine najbohatších ľudí sveta.

Zdroj: WSJ, Bloomberg

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×