Fotografické umenie predstavuje lákavú investičnú príležitosť

5. 7. 2018

Nová generácia investorov sa nezaujíma výhradne iba o finančné zisky. Chcú totiž vykonávať investície, pomocou ktorých budú schopní napĺňať svoje túžby. Odpoveďou na tento dopyt sú vzácne kategórie aktív, medzi ktoré sa radia napríklad umelecké predmety. Tie majú potenciál vykazovať pozoruhodné výnosy a zároveň zabezpečiť svojim majiteľom jedinečné zážitky.

Prieskum spoločností UBS a organizácie Art Basel dokladuje, že predaje na celosvetovom trhu s umením v roku 2017 medziročne narástli o 12% a dosiahli tak hodnotu 63,7 miliardy dolárov. Diela obchodované na tomto trhu pritom disponujú peňažnou, ako aj estetickou a kultúrnou hodnotou.

Umenie však vo všeobecnosti zodpovedá za mimoriadne široký trh a nachádzanie tých najvýhodnejších investičných príležitostí môže byť relatívne náročné.

Fotografia predstavuje iba malý podiel na celosvetovom trhu s umením. Umelecké fotografie v priebehu roka 2017 tvorili iba 10% predajov zberateľských predmetov, zatiaľ čo maľby predstavovali celých 50%. Na druhej strane sa však jedná o umeleckú kategóriu na vzostupe, ktorá pre investorov predstavuje významnú príležitosť spojenú s potenciálne vysokou finančnou návratnosťou v budúcnosti.

V posledných rokoch došlo k výraznému posunu vo vnímaní fotografie ako umeleckého smeru, čo podnietilo zvyšovanie hodnoty tohto grafického média.

V minulosti sa popularite tešili predovšetkým tradičné čierno-biele fotografie, avšak v posledných rokoch sú obzvlášť pozitívne vnímané aj farebné snímky zachytávajúce súčasné motívy. Moderná fotografia si postupne získava svoje miesto v galériách ale aj na popredných medzinárodných veľtrhoch.

Podobné: Moderné umenie a jeho význam pre bohatých zberateľov

Britské národné múzeum moderného umenia s názvom Tate Modern v súčasnosti zamestnáva kurátora špecializovaného na fotografické diela a minuloročný veľtrh Paris Photo prilákal viac než 64 000 účastníkov. Obe tieto skutočnosti naznačujú zvýšený záujem o túto formu umenia ako zo strany odborníkov, tak aj v rámci širokej verejnosti.

Finančná hodnota

Zvyšujúca sa popularita fotografie a narastajúca medzinárodná základňa zberateľov nevyhnutne vedie k umocneniu finančnej hodnoty fotografických diel.

Fotografia Andreasa Gurskyho s názvom Rhine II sa v roku 2011 predala na newyorskej aukcii spoločnosti Christie‘s za rekordnú sumu 4,3 milióna dolárov. Tento predaj jednoznačne potvrdil, že fotografické umenie nepochybne zvyšuje svoju prestíž a fotografie sa stávajú vyhľadávaným luxusným zberateľským predmetom.

Napriek tomu treba poznamenať, že priemerná cena fotografických diel je omnoho nižšia ako pri iných formách umenia. Štúdia s názvom Art Market Review z roku 2014 od spoločnosti UBS zistila, že 85% fotografických diel sa v uvedenom roku predalo za menej než 10 000 dolárov, zatiaľ čo iba 1,3% fotografií prinieslo majiteľom viac ako 100 000 dolárov.

Pre porovnanie, priemerné hodnoty malieb sa pohybovali až na úrovni sedemciferných súm.

Relatívna cenová dostupnosť fotografií v kombinácii s potenciálom uspokojivej návratnosti investícií robí z tejto kategórie ideálnu možnosť pre jedincov, ktorí chcú investovať do vzácnych aktív, pričom nedisponujú takým vysokým majetkom ako tradiční investori.

Vstup do tohto sektora trhu je v súčasnosti obzvlášť jednoduchý, pretože potenciálni investori majú na výber z vhodne diverzifikovaných možností. Umelecké diela – vrátane fotografie – bolo v minulosti možné kupovať výlučne od predajcu priamo v galérii, na aukcii či veľtrhu. V priebehu posledných piatich rokov sa však mimoriadne populárnou možnosťou stal aj predaj a nákup umenia prostredníctvom internetu.

Spoločnosť UBS odhaduje, že online trh s umením má v súčasnej dobe celkovú hodnotu 5,4 miliardy dolárov. Voči roku 2012 sa jedná o pozoruhodný nárast až o 72%. Keďže fotografia postupne vstupuje do online prostredia, pre investorov je čoraz jednoduchšie prezerať si, nakupovať a predávať široký rad umeleckých diel z celého sveta a zvyšovať tak obrat na tomto trhu.

Online prostredie navyše poskytuje požadovanú anonymitu začínajúcim investorom do umenia, ktorí často nevedia, kde začať. Takýmto spôsobom môžu otestovať investície do tohto sektoru bez neprimeraného nátlaku.

Investovanie prostredníctvom elektronických platforiem je omnoho menej zastrašujúce než návšteva poprednej galérie či makléra, ktorá obvykle zahŕňa priamy kontakt so skúsenými odborníkmi a diskusiu s umeleckými znalcami.

Vplyv sociálnych médií

Okrem zvýšenej dostupnosti fotografie je tiež dôležité, že táto forma umenia je pre mladých zberateľov prijateľnejšia ako napríklad sochy alebo maľby, ktoré môžu byť považované za súčasť uzavretého či elitárskeho trhu.

Platformy sociálnych médií ako Instagram sa vo veľkej miere zameriavajú na vizuálny obsah, čo z nich robí ideálne médium pre šírenie a propagáciu fotografického umenia.

Zvyšujúca sa obľúbenosť Instagramu tiež podčiarkuje dôležitosť, ktorú mladší investori prisudzujú fotografii v rámci svojich každodenných životov. Nespochybniteľnou je tiež skutočnosť, že toto grafické umenie v mnohých účastníkoch trhu podnecuje vášeň na osobnej úrovni.

Príslušníci generácie milénia sa čoraz častejšie zameriavajú na investičné príležitosti, ktoré vychádzajú z ich súkromných hodnôt a umožňujú im stávať sa súčasťou rozsiahlych umeleckých a investičných komunít. Tento trend je ďalším dôkazom faktu, že fotografia je v súčasnosti mimoriadne vyhľadávanou investičnou alternatívou.

Na rozdiel od tradičných investičných možností, fotografické umenie je častým dôvodom diskusií a zdieľania názorov na dané dielo. Vďaka tejto charakteristike je bežné, že v tomto sektore trhu vznikajú komunity ľudí s podobnými záujmami a názormi, ktorých spája spoločná láska k fotografovaniu.

Znovu sa tak dostávame k základným princípom správania sa príslušníkov generácie milénia, ktorí nevyhľadávajú iba finančné zisky, ale tiež zmysluplné zážitky spojené s ich záľubami. Fotografia navyše otvára brány investičného sveta aj jedincom, ktorí majú záujem o vykonávanie investícií, ale doteraz na to nemali dostatok peňazí. Nie je totiž ničím výnimočným, že vyššie spomenuté komunity ľudí s rovnakým zameraním investujú do umenia spoločnými silami, pričom každý člen skupiny následne vlastní istý podiel konkrétneho diela.

Nedá sa poprieť, že popularita a tým pádom aj finančná hodnota fotografického umenia je v súčasnosti na vzostupe. Fotografie sú aktuálne uznávané v podobe legitímnej umeleckej kategórie a objavujú sa v ponukách popredných galérií a umeleckých veľtrhov. Všetky tieto činitele vedú k tomu, že ceny fotografií sú vyššie ako kedykoľvek predtým.

Podobné: Prekoná Monet index Dow Jones? Ako plní umenie úlohu investície

Tento sektor však zatiaľ nezaznamenal svoj najväčší „boom“ a to znamená, že fotografia ostáva relatívne cenovo dostupným riešením. Najmä inovatívne zmýšľajúci investori si veľmi rýchlo uvedomia, že stoja pred významnou finančnou príležitosťou.

Viaceré faktory dokonca naznačujú, že v blízkej budúcnosti by sme sa mali pripraviť na explozívnu investičnú činnosť sústredenú na túto oblasť. Modely zamerané na zdieľané investovanie sú navyše zárukou toho, že do tohto sektora môžu vstúpiť aj investori s nižším objemom dostupných prostriedkov. Fotografia je zároveň investíciou, ktorá prinesie týmto investorom viac než iba finančné hodnoty. Netreba však zabúdať na to, že kým v súčasnosti je ideálna doba na vstup do tohto trhu, situácia sa môže veľmi rýchlo zmeniť.

Zdroj: TheGuardian, TheNYTimes

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×