Generácia milénia sa cez akcie firmy Snap učí investovaniu

16. 3. 2017

Je všeobecne známe, že Snap je materskou spoločnosť rýchlo rastúcej aplikácie posielania správ – Snapchat a hovorí sa o nej, že bude ďalším Facebookom alebo Twitterom. Každopádne, len nedávno sa stala verejne obchodovanou spoločnosťou. Možno ste ale netušili, že vo veľkej miere je populárnou investičnou voľbou mnohých členov „generácie milénia“ (nar. v rokoch 1980 – 2000). Denník The Wall Street Journal uverejnil správu, podľa ktorej až 43% užívateľov aplikácie Robinhood v prvý deň ich počiatočnej verejnej emisií akcií, nakúpili akcie firmy Snap.

Vzhľadom k prekrývaniu medzi užívateľskými základňami aplikácie Robinhood a Snapchat je to zrejmé. Môže sa zdať, že je tento prístup naozaj výhodný. A navyše, uznávaný investor Peter Lynch odporučil celej generácii investorov vraziť svoje peniaze do akcií firiem, ktorých produkty dôverne poznajú (podľa často citovaného výroku – „kúp, čo poznáš“). Investori, ktorí boli medzi prvými kupcami verejne obchodovaných akcií spoločnosti Snap, už majú za sebou naozaj divokú jazdu. V prvý deň sa investori po akciách doslova vrhli a tie sa vyšvihli do razantného zisku. Dopyt však rýchlo klesol a Snap sa momentálne nachádza zhruba 25% pod svojim vnútro-denným maximom.

Čo bude nasledovať? Ťažko povedať. Nech príde čokoľvek, začínajúci investori ktorí si kúpili akcie spoločnosti, by mali byť hrdí na svoje investičné začiatky. A ak vydržia, majú možnosť sa naučiť naozaj veľa o reálnom investovaní.

Povaha lekcie bude závisieť od toho, či sa spoločnosť Snap ukáže ako dobrá investícia. Pozrime sa na tri potenciálne lekcie v oboch možných scenároch:

Ak bude Snap úspešná:

1. Vedenie vizionárov je pozitívne

Spoločnosti Snap v úspechu bráni mnoho faktorov, od konkurencie až po neistú ekonomickú situáciu. Ak však niečo bojuje za jej úspech, je to bezpochyby zjavné odhodlanie a vízia spoluzakladateľa a riaditeľa spoločnosti – Evana Spiegela. Spiegel je tak trochu kontroverznou osobnosťou, no z podnikateľského plánu spoločnosti je jasné, že pre Snap plánuje skvelú budúcnosť. Snap vyhlásil za spoločnosť orientovanú na fotografie a priznal, že za cieľom poskytovania pútavých produktov je ochotná podstúpiť aj značné riziko. Takže sa nezdá, že by táto firma mohla nechcene stratiť svoje strategické smerovanie. Aby bolo jasné, ak sa situácia spoločnosti Snap bude vyvíjať podľa Spiegelových predstáv, akcie odkúpené novými investormi nemajú v rámci spoločnosti žiadne hlasovacie právomoci. To znamená, že akcionári nemajú vplyv na činnosť vedenia spoločnosti, zloženie predstavenstva, ani výšky odmien členov ich vedenia. Spiegel navyše stále vlastní takmer 20% spoločnosti a zvyšovanie hodnoty akcií je teda centrom aj jeho osobného záujmu.

Sam Walton, Steve Jobs, Jeff Bezos či Mark Zuckerberg patria medzi vizionárov, ktorí doviedli svoje spoločnosti k úspechu, aj napriek skeptickému postoju Wall Street k ich počiatočnej snahe. Ak sa Snap udrží na svojej ceste k prosperite, Spiegel bude ďalším príkladom toho, že pre investičný úspech firmy je vodcovstvo rovnako dôležité ako situácia jej finančných prostriedkov.

2. Je dôležité udržať si dlhodobé vyhliadky

Po nedávnom 25%-nom páde spoločnosti Snap, však investori nepochybne znervózneli. A odhliadnuc od toho, či Snap nakoniec vyhrá alebo prehrá, mali by sa pripraviť na ďalšie časté poklesy akcií. Podobnú situáciu opísal Michael Batnick, keď nedávno zhodnotil dlhodobý vývoj Amazonu. Výstižne poznamenal, že „cesta Amazonu ku 38 000% výnosom bola plná smútku, zúfalstva a nevoľnosti.“ Asi preto, lebo trojdňovému 15% prepadu čelil v rôznych obdobiach, jednalo sa dokonca až 107 podobných skúseností. Amazon však ostal zameraný na svoje podnikanie a investori, ktorí pri ňom vydržali, boli kráľovsky odmenení za toleranciu ich volatility.

Lekciou pre investorov ostáva, že aj keď sa Snap ukáže byť fantastickou investíciou, jej prvotný pokles nebude tým posledným.

3. Rast sa ťažko predpovedá

Michael Mauboussin, ktorý je analytikom v Credit Suisse, nedávno zverejnil článok o základných princípoch pravdepodobnosti. Ide o štúdium pravdepodobností, na základe ktorých sa odohrávajú konkrétne situácie. V prípade trojročného rastu tržieb napríklad zisťuje, že analytici síce predpovedajú normálny rozptyl výsledkov – ich predpovede však zahŕňajú príliš úzku škálu čísel. Ukazuje sa, že je oveľa menej spoločností s výnosom/stratou od -10% do 10%, ako sa očakávalo. Naopak, omnoho viac firiem čelí práve poklesu alebo rastu ktorý je väčší ako 10%. To platí hlavne pre firmy, ktoré v danom trojročnom období dosiahli viac než 45% ročný nárast predajov. Analytici neočakávajú, že by sa podobný nárast určitej spoločnosti naozaj podaril. Mauboussin však zistil, že takýto scenár nastal v 2,5% zo všetkých prípadov (tzn. v 1 318 prípadov pre obdobie v rokoch 1950 až 2015).

Podobné: Kto sa chystá zbohatnúť na IPO spoločnosti Snap?

V roku 2016 spoločnosť Snap zvýšila predaje z 58,7 miliónov dolárov na 404,5 miliónov dolárov, čo predstavuje 589% nárast. Nikto neočakáva, že by v tomto tempe pokračovali. Ale ak sa tak stane za účasti výrazne nižšej hodnoty, firma Snap má šancu prekonať všetky očakávania, podobne ako kedysi Facebook. Rast sa ťažko predpovedá, hlavne ak ide o oblasť technológií. To môže byť vhodnou príležitosťou pre investorov.

Snap_2
Pozitívny vývoj tak vôbec nie je zaručený. Ak Snap nebude úspešnou, investori sa naučia nasledovné:

1. Záleží na ohodnotení

Snap je v súčasnosti ohodnotená na takmer 30 miliárd dolárov. Spoločnosť je obchodovaná za priemerný 25-násobok svojho ročného zisku. To znamená, že keby bol Snap priemernou spoločnosťou, ročný príjem by sa pohyboval okolo 1,1 miliardy dolárov. Ale Snap nie je priemernou spoločnosťou. To je zaručené, pretože za minulý rok nezarobila 1,1 miliardy dolárov. Naopak, prišla 514 miliónov dolárov.

Tak vystáva otázka, či spoločnosť ktorá za rok vie prísť o pol miliardy dolárov, by mala byť ohodnotená na 27,5 miliárd dolárov? Odpoveď sa zdá byť jednoznačná. Nie. Aby si obhájila súčasné ohodnotenie, firma musí najprv tieto straty zvrátiť. Nasledovne musí veľa peňazí aj zarobiť. Nie len preto aby si trhovú kapitalizáciu udržala aj do budúcnosti, ale aby ju aj zvýšila (to umožní investorom aby zarobili). Ak sa toto nestane, akcie spoločnosti Snap sa budú prepadávať aj napriek tomu, že firma bude fungovať bez ujmy. Presne toto sa stáva, keď investori preplácajú.

2. Bez kontroly ani na krok

Možno veríte tomu, že vizionársky vodca spoločnosti Snap je zárukou úspechu. Vízia bez možnosti vyvodiť zodpovednosť je však riskantnou záležitosťou a to je presne to čo Snap ponúkla, v kombinácii silného vplyvu zakladateľov a akcií bez hlasovacích práv. Napríklad zvážte neblahý vplyv prehnane sebavedomých riaditeľov (a označiť Spiegela ako prehnane sebavedomého sa zdá byť fér). Príliš sebavedomý riaditeľ je svojimi investíciami náchylný k zníženiu hodnoty firmy, keďže môže odmietnuť akcionárom vyplácať dividendy (ponechať si hodnotu, ktorou môže aj naďalej mrhať) a spomedzi rôznych typov riaditeľov je najviac pravdepodobné, že sa bude snažiť zahmlievať skutočné zisky spoločnosti.

Podobné praktiky sú najvýraznejšie v oblasti zlučovania a akvizícií firiem, keďže až 90% transakcií zlyháva v naplnení počiatočných podmienok a očakávaní. Notorickými vinníkmi vo svete technológií sú Yahoo! a HP. Už po dlhé roky opakovane míňajú peniaze svojich akcionárov na dohody, ktoré prinášajú zanedbateľné zisky. V oboch prípadoch bol potrebný tlak zo strany investorov, aby vedenie firmy uznalo svoju chybu. Snap však funguje inak a slovo investorov nemá vo fungovaní spoločnosti žiadnu váhu. Záhuba Snapu teda môže plynúť z toho, že jej vedenie bude vyhadzovať peniaze von oknom a nikto tomu nebude môcť zabrániť.

3. IPO skresľuje prvý dojem

Počiatočná verejná ponuka (IPO) zahŕňa očividný, ale často prehliadaný fakt. Spoločnosť, ktorá sa chystá priniesť akcie na verejnosť, vie kedy tento moment nastane. To je kľúčové, pretože spoločnosti sa na prvú verejnú ponuku pripravujú celé roky a jej uverejnenie načasujú tak, aby vykročili tou správnou nohou a získali od investorov najlepšie možné ohodnotenie.

Snap za minulý rok zaznamenala nárast predajov o závratných 589%. Pôsobivé, ale vonkoncom nie náhodné. Snap na nárast predajov pravdepodobne vynaložila veľa prostriedkov a dlhodobé úsilie. Počítal s tým, že tento parameter bude pre nových investorov hlavným lákadlom. Toto je jedným z dôvodov, prečo majú počiatočné verejné ponuky v poslednej dobe tendenciu skôr neprekonávať návratnosť trhu. Vo všeobecnosti je teda najvhodnejšie podobnú firmu najprv nejaký čas sledovať a zistiť, ako sa jej darí, keď opadne nadšenie.

Čo bude nasledovať?

Či už bude ambiciózna spoločnosť Snap klesať alebo stúpať, je prirodzené že Vy ako investor potrebujete vlastniť viac než len jednu akciu jedného podniku. Tak sa poistíte pred rizikom, že jedna alebo viac z Vašich investícií nesplní prvotné očakávania. A to z akéhokoľvek dôvodu.

Diverzifikácia investícií môže byť úplne jednoduchá záležitosť. Stačí vložiť peniaze do nízko-nákladového indexového fondu, alebo pravidelne investovať do rôznych akcií. Časom by ste si mali vystavať celé investičné portfólio, ktoré Vám umožní dosiahnuť Vaše dlhodobé finančné ciele.

Ak ste však svoju púť za ziskom začali investíciou do spoločnosti Snap, gratulujeme. Avšak je to iba prvý krok.

Zdroj: Bloomberg, Fortune, Reuters

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×