IPO Uber: 5 faktov o potenciálne najväčšom IPO v histórii

16. 4. 2019

Spoločnosť Uber Technologies sa 11. apríla posunula o krok bližšie k svojej masívnej počiatočnej verejnej ponuke akcií (IPO), v rámci čoho zverejnila množstvo informácií o svojich rôznych podnikateľských zámeroch. Zároveň sa však v prospekte nezmienila o kľúčovej informácii, o ktorú sa zaujímajú pozorovatelia tohto IPO – samotnej veľkosti počiatočnej ponuky akcií.

Doterajšie správy naznačujú, že IPO spoločnosti Uber bude porovnateľné s ďalšími veľkými počiatočnými ponukami, ktoré boli vykonané na americkom trhu v priebehu posledných rokov. Konkrétne detaily však zatiaľ ostávajú neznáme. Spoločnosť Facebook v rámci svojho IPO v roku 2012 zhromaždila 16 miliárd dolárov, kým pri IPO spoločnosti Visa v roku 2008 sa jednalo takmer o 18 miliárd dolárov a spoločnosť Alibaba Group Holding v roku 2014 získala až približne 25 miliárd dolárov.

Uber sa údajne snaží získať približne 10 miliárd dolárov, v dôsledku čoho by ocenenie tejto spoločnosti zameranej na zdieľanú dopravu mohlo dosiahnuť úroveň 100 miliárd dolárov – avšak spoločnosť sa o tomto prvku ponuky IPO nezmieňuje vo svojej najnovšej správe zostavenej pre Komisiu pre cenné papiere a burzu (SEC). Podnik plánuje vstúpiť na burzu v New Yorku pod označením „UBER“.

Podobné: Najvýznamnejšie ponuky IPO, ktoré by ste mali sledovať v roku 2019

Keďže je reč o potenciálne jednej z najväčších ponúk IPO v histórii, finančné a obchodné metriky spoločnosti Uber sa ocitnú pod prísnym drobnohľadom inštitúcii z Wall Street. Investori medzitým budú mať plné ruky so študovaním podnikateľských vyhliadok spoločnosti – dokument obsahuje viac než 280 strán dlhý komentár a sumár informácií a až potom nasleduje analýza finančnej situácie podniku.

Predstavujeme Vám päť dôležitých vecí, ktoré by ste mali vedieť o spoločnosti Uber a jej plánoch stať sa verejne obchodovaným podnikom.

Široké zameranie podnikania

Spoločnosť Uber začínala ako alternatíva k tradičným taxislužbám, ale jej podnikateľská činnosť odvtedy nabrala viaceré rôzne podoby. Okrem zdieľanej automobilovej dopravy v súčasnosti ponúka podobné služby aj v rámci programu „New Mobility“, ktorý je zameraný na elektro bicykle a kolobežky. Uber okrem toho prevádzkuje aj donáškovú službu potravín pod názvom Uber Eats, čím konkuruje spoločnosti Grubhub a službe Caviar od spoločnosti Square.

Spoločnosť ďalej uviedla, že sa snaží aplikovať svoje „služby na požiadanie“ aj v rámci špeditérskeho priemyslu pomocou programu Uber Freight, ktorý „spája dopravcov s najvyhovujúcejšími zásielkami dostupnými na našej platforme, pričom týmto dopravcom poskytuje transparentný systém oceňovania služieb a zákazníkom zase možnosť objednania zásielky jednoduchým stlačením tlačidla“.

Ako sa zdá, mobilita je hlavnou prioritou tejto spoločnosti a Uber neustále vyhľadáva nové aplikácie pre systém zdieľanej dopravy. Pred rokom dokonca spustila službu Uber Health, ktorá pomáha zdravotníckym inštitúciám zabezpečovať dopravu pre svojich pacientov. Spoločnosť sa tiež usiluje o sprístupnenie svojich služieb veľkým spoločnostiam prostredníctvom nástrojov, ktoré umožňujú podnikom rezervovať dopravu pre svojich zamestnancov, aj keď tí nedisponujú aplikáciou Uber.

Komplexné financie

Keďže spoločnosť Uber podniká v rôznych oblastiach, svoje finančné výsledky bude vykazovať pomocou niekoľkých nezvyčajných metrík. Okrem svojich celkových príjmov bude tiež informovať úrady o takzvanom „čistom príjme upravenom pre základnú platformu“. Základná platforma spoločnosti Uber „zahŕňa predovšetkým zdieľanú dopravu a službu Uber Eats“, pričom táto upravená metrika odstraňuje z výkazu prvky, medzi ktoré patria napríklad nadbytočné stimuly pre vodičov či odmeny na základe odporúčaní.

Príjmy spoločnosti v roku 2018 vzrástli na hodnotu 11,3 miliardy dolárov, kým v roku 2017 dosahovali úroveň 7,9 miliardy dolárov, čo predstavuje navýšenie o 43%. Príjmy spoločnosti Uber v roku 2017 sa však medziročne zdvojnásobili, čo v konečnom dôsledku znamená, že tempo navyšovania príjmov tohto podniku sa výrazne spomaľuje. Rovnaký trend platí aj pre základnú platformu spoločnosti.

Za zmienku tiež stojí skutočnosť, že na súvahe spoločnosti svieti aj niekoľko červených čísel. V priebehu minulého roka síce vykázala čistý zisk vo výške 1 miliardy dolárov, najmä vďaka predaju niektorých svojich operácií v Rusku a Ázii, no zároveň uviedla prevádzkové straty o hodnote až 3 miliárd dolárov. Spoločnosť Uber pripustila, že tieto straty sú spôsobené finančnými stimulmi, ktoré sú určené pre vodičov – tí si totiž v rámci prepravy zákazníkov niekedy odnášajú viac, ako z danej jazdy v skutočnosti zarobí samotná spoločnosť Uber.

Jazdy a využitie

Keď sa investori snažia porozumieť podnikaniu spoločnosti Uber, je kľúčové pozrieť sa aj na nefinančné metriky. Spoločnosť zverejňuje mesačný počet aktívnych spotrebiteľov na svojej platforme, teda počet ľudí, ktorí využívajú platformu Uber na rezerváciu dopravy alebo objednávky potravín v danom mesiaci. Spoločnosť Uber v roku 2018 zaznamenala 91 miliónov takýchto spotrebiteľov, čo predstavuje medziročné zvýšenie o pozoruhodných 68 miliónov zákazníkov.

Zákazníci spoločnosti Uber v priebehu minulého roka absolvovali 5,2 miliardy „jázd“, no treba poznamenať, že spoločnosť má k posudzovaniu tohto počtu svojský prístup. Služba UberPool, v rámci ktorej traja zákazníci zdieľajú jazdu jedným autom, ale platia samostatne, sa pre účely tejto metriky kvalifikuje ako tri samostatné jazdy. Do celkového počtu jázd sa okrem toho zahŕňajú aj donášky potravín cez Uber Eats. Tieto špecifické záležitosti sú preto jedným z dôvodov, prečo sa metriky spoločnosti Uber nebudú dať priamo porovnávať s údajmi, ktoré zverejňuje napríklad spoločnosť Lyft – ktorá samozrejme dodávky potravín neprevádzkuje.

Vzťah s vodičmi

Spoločnosť Uber momentálne nemá so svojimi vodičmi veľmi dobré vzťahy a dokonca očakáva, že sa budú ďalej zhoršovať. Keďže sa spoločnosť snaží zlepšiť stav svojej súvahy, bude nútená ukracovať svojich vodičov o isté finančné stimuly, čo nepochybne umocní ich nespokojnosť. Uber platí vodičom za absolvovanie určitého počtu jázd v danom časovom období.

Vo všeobecnosti platí, že Uber má so svojimi vodičmi veľmi zaujímavú dynamiku: v súčasnosti ich síce nevyhnutne potrebuje, ale už uvažuje o nie tak vzdialenej budúcnosti, v ktorej budú automobily jazdiť samé – aspoň po väčšinu času.

Aj v takomto scenári by však vodiči predsa len mohli mať svoje miesto. Spoločnosť uviedla, že autonómne technológie sú síce efektívne pre jazdu po „štandardnej, dobre zmapovanej trase v predvídateľnom prostredí a za dobrého počasia“, no v komplexnejších situáciách bude pravdepodobne nevyhnutné, aby za volantom sedel človek.

Podobné: Ako umelá inteligencia ovplyvní súčasný priemysel

Podnecovanie príležitostí

Keď spoločnosť Uber odovzdala svoj prospekt komisii SEC, s veľkou pravdepodobnosťou sa jej podarilo zatieniť svojho rivala – spoločnosť Lyft, ktorá vykonala svoje IPO iba minulý mesiac a v záverečnom vyhlásení svojho prospektu uviedla, že jej úlohou je „zlepšovať životy ľudí pomocou najlepšej dopravy na svete“.

Spoločnosť Uber naproti tomu vo svojom prospekte zdôraznila: „Podnietime vznik nových príležitostí tým, že uvedieme svet do pohybu.“ Dara Khosrowshahi, ktorý je generálnym riaditeľom spoločnosti, navyše dodal, že tento gigant v sektore zdieľanej dopravy je „spoločnosťou, ktorá sa objaví iba raz za generáciu“, pričom Uber údajne „zatiaľ nezrealizoval ani 1% zo svojich cieľov.“

Zdroj: Bloomberg, WSJ

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×