Iracionálna investícia módneho magnáta umožnila vznik reťazcu luxusných rezortov

9. 5. 2019

Americký podnikateľ Chris Burch tvrdí, že keď sa po prvýkrát začal angažovať do sektora luxusných dovolenkových rezortov, jeho motivácia vychádzala skôr z osobných ako z finančných dôvodov. Zamiloval sa totiž do rezortu Nihiwatu – izolovaného luxusného zariadenia na ostrove Sumba v Indonézii, kde v tom čase trávil dovolenku so svojimi tromi synmi.

Po svojej návšteve ostal týmto miestom taký očarený, že v roku 2012 sa rozhodol odkúpiť rezort od pôvodných zakladateľov Clauda a Petry Gravesových. Rezort v súčasnosti nesie názov Nihi Sumba a Burch má v pláne spraviť z neho vlajkovú loď svojej celosvetovej značky luxusných obytných zariadení s označením Nihi Resorts.

Burch uviedol: „Všetko to začalo ako malý projekt, v podstate určený len pre moje deti. V skutočnosti som rezort kúpil preto, aby som tam v pokoji mohol tráviť čas so svojimi synmi.“ Burch má okrem synov aj tri dcéry so svojou prvou manželkou Susan Coleovou, ale podnikateľ vysvetlil, že dievčatá „nie sú natoľko nadšené z pobytu na pláži“ a namiesto toho uprednostňujú tráviť dovolenku so svojím otcom na jeho sídle neďaleko Paríža. Jeho synovia pochádzajú z manželstva s módnou návrhárkou a teraz už bývalou manželkou Tory Burchovou.

Burch ďalej povedal: „Moji chlapci rezort Nihi milujú. Snažíme sa spoločne ho navštevovať dvakrát ročne, zakaždým aspoň na dva týždne.“ Čo sa týka odkúpenia rezortu, podnikateľ uviedol: „Najprv som takto mal v úmysle spraviť niečo pekné pre svoje deti. Rezort sa však nakoniec zmenil na miesto, ktoré si obľúbilo aj mnoho ďalších ľudí.“

Chris Burch.

Burch priznal, že v súčasnosti ho mimoriadne teší nie len to, že si v rezorte Nihi môže vytvárať jedinečné spomienky so svojimi vlastnými deťmi, ale tiež fakt, že tam stretáva veľa ďalších rodín, ktoré robia to isté. Podnikateľ ďalej povedal: „Každý rodič si je vedomý toho, že čas beží veľmi rýchlo. Keď vidím rodiny tráviť spoločné chvíle v rezorte Nihi, napĺňa ma to pocitom radosti. Ponúkame im tu luxusnú dovolenku, ktorá sa však netočí iba o relaxe v bazéne. Majú k dispozícii jazdu na koni po pláži a turistiku, ako aj celý rad kultúrnych aktivít. Dovolenka strávená na tomto mieste je skutočne zmysluplne využitým časom a zdrojom nenapodobiteľných zážitkov.“

Podobné: Prečo Bill Gates, Jeff Bezos, Jack Ma a ďalší investujú do čistej technológie

Burchov vstup do sektora dovolenkových rezortov má ďaleko od jeho pôvodnej kariéry v maloobchode. Burch nadobudol svoj prvý veľký majetok približne pred dvoma desaťročiami, keď v roku 1998 predal značku oblečenia Eagle’s Eye, ktorú založil so svojím bratom Robertom. Hodnota ich spoločnosti v čase predaja predstavovala pozoruhodných 60 miliónov dolárov. Burch v priebehu nasledujúcich rokov zveľaďoval svoje bohatstvo prostredníctvom viacerých investícií do sektora telekomunikácií, nehnuteľností, maloobchodu a technológií. Na celosvetovom zozname miliardárov časopisu Forbes sa po prvýkrát umiestnil v roku 2013, keď predal väčšinu zo svojho 28% vlastníckeho podielu v módnej spoločnosti, ktorú v priebehu predchádzajúcej dekády budoval po boku bývalej manželky Tory Burchovej. Za túto časť svojho podielu vtedy získal 650 miliónov dolárov. Burch v roku 2015 síce prišiel o svoje miesto medzi svetovými miliardármi, no napriek tomu dodnes disponuje obrovským bohatstvom.

Podnikateľ pôvodne narazil na rezort Nihiwatu v dobe, keď hľadal izolovanú exotickú destináciu, kam by sa mohol utiahnuť pred zhonom okolitého sveta. Počas tohto pátrania nevyhnutne dospel k záveru, že práve Indonézia by mohla skrývať jeho vysnené dovolenkové útočisko. A kým ostrov Bali každoročne navštívi viac ako 5 miliónov turistov, oficiálne údaje dokladujú, že ostrov Sumba pravidelne zaznamenáva iba približne 15 000 návštevníkov ročne. A mnohí z nich majú namierené práve do rezortu Nihi Sumba, ktorý na základoch položených pôvodným rezortom Nihiwatu vybudoval Burch a juhoafrický hotelier James McBride.

Chris Burch a James McBride.

Názov Nihiwatu označuje pláž pred rezortom, ktorá je obľúbenou destináciou surferov vďaka prvotriednym vlnám, ktoré sa lámu neďaleko brehu ostrova. Keď Burch v roku 2012 po prvýkrát zavítal na ostrov Sumba, rezort zahŕňal šesť bungalovov a dve plážové vily s výhľadom na úsek pláže dlhý 2,5 kilometra, ktorý lemuje areál s celkovou rozlohou 202 hektárov nedotknutej tropickej divočiny. Pôvodní zakladatelia rezortu v areáli tiež rozbehli činnosť nadácie Sumba Foundation, ktorá zabezpečuje vzdelanie, lekársku starostlivosť, čistú vodu a ďalšie životne dôležité služby pre miestne komunity. Burch sa po odkúpení zariadenia ochotne rozhodol pokračovať v podporovaní tejto organizácie.

Burch povedal: „Keď sme v roku 2012 prvýkrát prišli do tohto rezortu, bolo to veľmi malé miesto, ale s veľkým potenciálom a obrovskou dušou. Claude a Petra Gravesovci odviedli úžasný kus práce pri budovaní tohto ‚strateného sveta‘ na tak odľahlom mieste na Zemi.“ Keď sa Burch dozvedel, že manželský pár bol otvorený ponuke, ktorá by umožnila rezortu zlepšovať sa a rásť, hneď v roku 2012 odkúpil väčšinový podiel. Burch spolu s touto transakciou zrealizoval aj nákup približne 40 hektárov dodatočných pozemkov a následne vykonal prestavbu, modernizáciu a rozšírenie celého areálu, ktorý v súčasnosti zahŕňa 33 komfortných víl. Podnikateľ tak do projektu investoval celkovo 35 miliónov dolárov, čím dal vznik rezortu Nihi Sumba v jeho aktuálnej podobe.

Keďže Burch potreboval pretransformovať pôvodný rustikálny rezort k destinácií na skutočne svetovej úrovni, vo svojom úsilí sa spojil s Jamesom McBrideom. Podnikateľ spoznal hoteliera v období, keď bol McBride generálnym manažérom hotela Carlyle v New Yorku, kde Burch istý čas býval. Burch uviedol: „James bol mojím priateľom. Keď som býval v hoteli Carlyle, bol strašne milý. Vtedy som si navyše uvedomil, že tento chlap je skutočným géniom. Keď som potom uvažoval o nákupe rezortu Nihi, presvedčil som Jamesa, aby sa sem prišiel pozrieť. Dohodli sme sa, že ho postavíme spolu presne tak, ako sme si to predstavovali. Bola to skutočná spolupráca.“

Burch považuje Nihi za pravdepodobne najviac iracionálnu a emóciami podnietenú investíciu, ktorú kedy urobil. Aj McBride dokonca povedal: „Pri budovaní rezortu Nihi sme zažili niekoľko ponurých období, keď si moji kolegovia mysleli, že som sa jednoducho musel zblázniť alebo trpím krízou stredného veku.“ Spoločné úsilie týchto partnerov však nakoniec predsa len prinieslo sladké ovocie. Rezort Nihi Sumba získal viacero ocenení, vrátane prestížnej ceny „World‘s Best Hotel“ časopisu Travel + Leisure v rokoch 2016 a 2017.

Burch o úspechoch rezortu povedal: „Bol som z toho úplne unesený, až šokovaný. Podobné ocenenia nás povzbudzovali k tomu, aby sme na rezorte pracovali ešte tvrdšie. Hotelu to naozaj pomohlo. Samozrejme sa zvýšili aj očakávania hostí. Ale iba málokedy máme návštevníka, ktorý by tu nebol spokojný.“

Nihi Resort.

Partneri boli spočiatku prekvapení z toho, akou výhodnou sa ukázala byť investícia do rezortu Nihi Sumba. McBride vysvetlil: „S Chrisom sme sa obávali, že rezort Nihi nebude schopný zarábať tak, ako sme si predstavovali. Ukázalo sa však, že to bola veľmi úspešná investícia.“ McBride uviedol, že priemerná obsadenosť rezortu dosahuje až 70%. Cena plážového domčeka počas hlavnej sezóny začína na úrovni 1 545 dolárov za noc, zatiaľ čo pobyt v päť-spálňovej luxusnej vile stojí 16 595 dolárov na noc. „Čo sa týka štandardných hotelových metrík, rezortu sa darí lepšie ako ktorémukoľvek nášmu konkurentovi na ostrove Bali. Prekonávame dokonca aj zariadenia prestížnych značiek ako Bulgari, Ritz-Carlton Reserve či Amans.“

Podobné: „Hrozná investícia“ tohto podnikateľa zarobila $14 miliárd

Tieto úspechy dokole vysvetľujú, prečo Burch a McBride hľadajú vyhovujúce lokácie pre ďalšie rezorty značky Nihi. Zároveň sú však odhodlaní rozširovať svoju značku autentickým spôsobom. Burch povedal, že by bolo jednoduché založiť licenčnú spoločnosť a komukoľvek dovoliť budovať nové rezorty Nihi kdekoľvek na svete. Určite by sme tak zarobili veľa peňazí. To však nie je naším cieľom.“

Spolu s McBrideom namiesto toho považujú za dôležité, aby sa každý nový rezort Nihi rodil v súlade s princípmi, ktoré sú prezentované na ostrove Sumba. Jedná sa o zásady dlhodobo udržateľného luxusu, zodpovednosti, filantropie a angažovania miestnej komunity do fungovania jedinečného dovolenkového zariadenia v prostredí exotického pobrežia.

Zdroj: Fortune, Blooomberg

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×