Koľko krajiny míňajú na to, aby vás prilákali?

21. 12. 2016

Podľa Svetovej Organizácie Cestovného Ruchu (WTTC), predpokladané celkové výdavky na cestovný ruch by mali tento rok presiahnuť až 413 miliárd amerických dolárov.

Ak sa zrazu pristihnete pri tom, že si želáte aby ste boli v Škótsku, môže byť v tom trochu viac, ako len škótska, ktorú ste vypili.

Možno vás k tomu naviedla séria reklám v televízii, alebo v taxíkoch, alebo na obľúbených spravodajských webstránkach a všetky boli zamerané na to, aby si budúci návštevníci za cieľ ich najbližšej dovolenky vybrali práve „Ducha Škótska“. Na kampaň minuli okolo 5,6 miliónov amerických dolárov, ako na hudbu a domácich Škótskych hercov, ktorí upútavky dabujú, plus iné promočné aktivity vrátane „prekrásnych scenérií a strhujúceho obsahu.“

Škótsko nie je jediná krajina, ktorá dúfa, že sa u nich zahraniční turisti zastavia, spolu so svojimi peniazmi. Možno ste počuli hlas Chrisa Hemswortha, ako vám hovorí aby ste prišli do Austrálie, Usaina Bolta propagujúceho Jamajku ,alebo zabávača Lewisa Blacka ako vás láka do Aruby.

Nejde iba o celebrity, ktoré sa snažia pred vami vychvaľovať svoju domovinu, ide o vysoko rozpočtové reklamné kampane. A v niektorých častiach sveta celkové výdavky na projekty, ktoré propagujú cestovanie a cestovný ruch (vrátane reklám, múzeí a výdavkov na udržanie bezpečnosti v rezortoch) môžu tvoriť značnú časť vládneho rozpočtu.

turizmus_mapa_1

Podľa predpokladov Svetovej Organizácie Cestovného Ruchu (WTTC), by mali celkové tohtoročné výdavky – len na marketing cestovného ruchu, propagáciu a infraštruktúru spojenú s návštevníkmi – presiahnuť 413 miliárd amerických dolárov. Ide o 10 percentný nárast v porovnaní s rovnakým obdobím pred piatimi rokmi a podľa očakávaní sa za nasledujúcich 10 rokov zvýšia až o ďalších 29 percent.

Správa Svetového Ekonomického Fóra informovala, že Seychely, ktoré sú súostrovím nachádzajúcim sa severovýchodne od Madagaskaru, minú viac ako 22 percent svojho rozpočtu (okrem výdavkov na obranu a sociálne zabezpečenie) na celkovú spotrebu okolo cestovania a cestovného ruchu. Dominikánska Republika a Jamajka taktiež míňajú značnú časť svojich národných rozpočtov na cestovný ruch – 22 percent a 17 percent. Jordánsko, Island a Singapur míňajú viacej ako 10 percent.

Míňať milióny na marketingové kampane dáva zmysel pre mnohé krajiny, najmä tie ktoré sa spoliehajú na zahraničných návštevníkov ako značný zdroj ich HDP. A okrem toho, táto skromná investícia im môže vyniesť solídnu návratnosť: Kampaň „Navštívte Dánsko“ na každý minutý dolár dosiahla návratnosť až 16 dolárov, zatiaľ čo podľa správy WTTC, Írsky turizmus dosiahol 10 percentnú návratnosť z televíznej a online reklamy.

Pokiaľ ide o udržanie svojej ekonomiky na pozitívnych úrovniach, menšie národy nemajú príliš na výber. Krajiny ako Seychely (21% HDP pochádza z cestovného ruchu), Malta (14%), Maurícius (11%) a Barbados (11%) sa vo veľkej miere spoliehajú práve na zahraničných návštevníkov. Kapverdské Ostrovy, Chorvátsko a Kambodža taktiež získavajú viacej ako 10% HDP od zahraničných návštevníkov.

Rochelle Turnerová, ktorá je riaditeľkou výskumu pre WTTC uviedla: „Pre väčšinu z týchto krajín to znamená toľko, že ak by nemali cestovný ruch, tak by nemali HDP alebo celkovú ekonomiku na takej úrovni ako teraz,“ … „Pre mnoho malých ostrovných štátov po celom svete ide o kľúčovú činnosť. Je to veľmi dôležité a nevyhnutné.“

turizmus_mapa_2

Takže vieme, ktoré krajiny potrebujú zahraničných návštevníkov, ale odkiaľ chcú aby ich návštevníci pochádzali?

Mnoho kampaní sa zameriava na veľké a bohaté národy ako sú Spojené Štáty Americké a Nemecko, ale v priemere Američania v zahraničí nemíňajú toľko, koľko ľudia z iných rozvinutých krajín. Napríklad turisti z Luxemburska v zahraničí míňajú priemerných 7 000 amerických dolárov . (Ale samozrejme nepotrebujú príliš cestovať, aby takú malinkú krajinu opustili.)

Obyvatelia Singapuru na cestovanie a cestovný ruch v priemere ročne míňajú 4 000 amerických dolárov, čo značne prevyšuje svetový priemer v hodnote 450 amerických dolárov. Na vrchu rebríčka výdavkov v zahraničí (na osobu) sa taktiež nachádzajú krajiny ako Nórsko, Kuvajt, Katar a Hongkong.

turizmus_mapa_3

Od začiatku globálnej krízy v roku 2008, sa celkové výdavky na cestovanie a cestovný ruch od vlád postupne dostávajú do starých koľají. Avšak vlády si aktuálne dávajú väčší pozor na to, na čo míňajú peniaze – môžu využívať moderné reklamné metódy na zasiahnutie cieľovej skupiny, pri ktorej je najpravdepodobnejšie, že sa aj ukáže a minie svoje peniaze, alebo sa môžu zviesť na iných produkciách (predstavte si Nový Zéland a Pána Prsteňov).

Turnerová uviedla, že konkurencia sa tiež rozrastá. Európske vlády sa dlho domnievali, že cestujúci sa automaticky zastavia pri Eiffelovej Veži alebo Tower of London. Ale pri toľkých mnohých iných cieľových miestach, sa budú musieť posnažiť, aby cestujúcim zabránili navštíviť modré vody Karibských pláží alebo vzdialených rezorty Malajzie.

Nakoniec dodala: „Vlády si niekedy myslia, že ľudia prídu aj tak a potrebujú vidieť čo sa stane, ak marketing od nich odoberieme,“ … „Ešte celkom nechápu úroveň konkurencie medzi rozličnými cieľovými miestami a ich zameniteľnosti v mysliach spotrebiteľov.“

Inými slovami, marketingové kampane národov fungujú a pre mnohé krajiny sú ekonomickou nevyhnutnosťou. Takže neexistuje dôvod, aby sme si mohli myslieť, že chytľavé melódie reklám sa v blízkej budúcnosti vytratia.

Zdroj: WTTC, TheEconomist, Fortune

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×