Najväčšie obchodné spory všetkých čias

3. januára 2019

Iba málo spoločností zotrváva vo vzájomnej vojne tak dlho, ako značky Coca-Cola a Pepsi, ktoré živia svoj spor už viac ako celé storočie. V priebehu rokov sa však na scéne objavilo množstvo ďalších obchodných sporov, ktoré často nerozdeľujú iba samotné značky, ale aj ich zákaznícke základne.

Zoznámte sa s niektorými z najpopulárnejšími celosvetovými spormi medzi veľkými spoločnosťami, ktoré sú v súčasnosti takmer súčasťou modernej populárnej kultúry.

Adidas vs. Puma

Jednými z najslávnejších rivalov vo svete športu sa stali výrobcovia športovej obuvi Adidas a Puma, ktorí navyše zdieľali bratské puto. Všetko to začalo veľmi pokojne, keď mladý Adi Dassler a jeho starší brat Rudolph začali v priebehu dvadsiatych rokoch 20. storočia spoločne podnikať prvé kroky v obuvníckom priemysle na území Nemecka – v tom čase viedli svoje podnikanie z práčovne svojej matky.

Keď však ich činnosť začala prinášať ovocie a na scéne sa objavil nátlak spôsobený druhou svetovou vojnou, podnikateľská dvojica si začala uvedomovať, že obaja bratia vyznávali rozdielne hodnoty. Ich cesty sa následne rozdelili, pričom Adi spustil značku Adidas a Rudolph začal vyrábať svoju obuv pod značkou Puma – ich dielne sa v tom čase nachádzali na rôznych stranách tej istej rieky, v ich rodnom meste. V priebehu roku 2009 sa konal charitatívny futbalový zápas medzi zamestnancami týchto dvoch spoločností, čo bolo vôbec prvou spoločnou interakciou týchto značiek a ich zakladateľov od roku 1940.

Podobné: 7 amerických spoločností, ktoré môžu byť monopolmi

Ferrari vs. Lamborghini

Enzo Ferrari bol v 50. rokoch minulého storočia zodpovedný za svoju ikonickú spoločnosť produkujúcu úžasné športové vozidlá, zatiaľ čo Ferruccio Lamborghini prevádzkoval firmu na výrobu traktorov. Lamborghini pochádzal z rodiny pestovateľov hrozna a bol zanieteným mechanikom. Veci mohli ostať tak ako dovtedy, avšak mladý Ferruccio bol nespokojný s motorom a spojkou svojho nového vozidla značky Ferrari.

Lamborghini sa domnieval, že sám poznal spôsob, akým by dokázal zlepšiť športový automobil a so svojimi predstavami sa zveril samotnému Enzovi. Ferrari mu na to však údajne odpovedal, že na danom vozidle nebadá žiadne nedostatky a Ferrucciovi odporučil, aby sa radšej aj naďalej držal svojich traktorov. Rozhorčený Lamborghini sa však rozhodol presadiť svoju víziu, od základov vybudoval svoju vlastnú automobilovú spoločnosť a svoj prvý športový automobil modelu Lamborghini 350 GTV odhalil už začiatkom šesťdesiatych rokov. Zvyšok tohto príbehu je už históriou.

Samsung vs. Apple

Spor spoločností Apple a Samsung trvá síce iba menej ako desať rokov, ale ani táto skutočnosť nezabránila tomu, aby časopis Vanity Fair nazval ich vzájomný konflikt „jednou z najkrvavejších korporátnych vojen v histórii“. Nepokoje sa po prvýkrát objavili v priebehu roka 2010, keď spoločnosť Samsung spustila na trh jeden z prvých modelov svojho smartfónu Galaxy. Tento krok totiž vyvolal okamžitú zúrivú reakciu spoločnosti Apple, ktorá obvinila svojho juhokórejského rivala z toho, že skopíroval mimoriadne úspešný iPhone.

Tieto spoločnosti odvtedy vedú svoju vojnu prostredníctvom súdov a reklamných kampaní, pričom smartfóny týchto výrobcov sú aj po takmer desiatich rokoch najväčšími vzájomnými rivalmi a súperia o priazeň užívateľov a globálnu dominanciu.

Coca-Cola vs. Pepsi

Vojna týkajúca sa ikonického šumivého nápoja trvala viac než celé storočie. Coca-Cola po prvýkrát predstavila svoj nápoj v roku 1886, pričom značka Pepsi sa objavila na trhu krátko po tom – v roku 1898. Najslávnejšia éra tohto sporu trvala v priebehu 70. a 80. rokov, keď spoločnosť Pepsi veľmi rýchlo získala náskok vďaka svojej reklamnej kampani nazvanej ako Pepsi Challenge, v rámci ktorej realizovala slepé chuťové testy oboch nápojov.

Táto marketingová kampaň značky Pepsi okrem toho viedla spoločnosť Coca-Cola k tomu, čo sa nakoniec ukázalo byť hotovou PR katastrofou – jedná sa o spustenie mimoriadne kontroverzného produktu New Coke v roku 1985. Avšak negatívna reakcia verejnosti, ktorá potom nasledovala, spolu s rýchlym opätovným uvedením nápoja Coca-Cola Classic, zabezpečila tejto spoločnosti obrovskú publicitu. Coca-Cola si práve vďaka tomu nakoniec vydobyla svetové prvenstvo v tejto oblasti, ktoré si úspešne stráži až dodnes.

Netflix vs. Blockbuster

Reed Hastings, ktorý je zakladateľom spoločnosti Netflix, tvrdí, že jeho veľký nápad na novú službu vzišiel z frustrácie, ktorú prežíval, keď musel zaplatiť poplatok požičovni Blockbuster po tom, čo si v požičal film, ale následne ho stratil. Niektorí ľudia si myslia, že tento príbeh je príliš pohodlným napadnutím konkurenčného podniku na to, aby bol pravdivým. To však nič nemení na tom, že Hastings v 90. rokoch minulého storočia spustil službu založenú na predplatiteľských poplatkoch, v rámci ktorej zasielal zákazníkom prenajaté DVD nosiče prostredníctvom pošty. Portál poskytujúci streamovanú zábavu a filmy vznikol o necelú dekádu neskôr.

Časopis Forbes informoval o tom, že keď Hastings navrhol spoločnosti Blockbuster, aby svoje služby ponúkala aj v online prostredí, účastníci stretnutia ho jednoducho vysmiali. Nakoniec sa však najlepšie zasmial práve Hastings, keďže popularita Netflixu začala pozoruhodne narastať, zatiaľ čo Blockbuster bojoval doslova o život a v roku 2010 nakoniec úplne zmizol z trhu.

Podobné: Kapitalizmus v Amerike funguje

Facebook vs. Snapchat

Mark Zuckerberg tvrdí, že Facebook využívajú viac ako dve miliardy ľudí každý mesiac, vďaka čomu sa táto sociálna sieť stala jednou z najúspešnejších spoločností na svete. Nedá sa však poprieť, že existuje mnoho ďalších podobných platforiem, ktoré sú za Facebookom v tesnom závese. Spoločnosť sa s niektorými svojimi rivalmi vysporiadala jednoduchou akvizíciou, ako napríklad v prípade služieb Instagram a WhatsApp, avšak spoločnosť Snapchat sa ukázala byť tvrdším orieškom.

Sociálna sieť Snapchat veľmi rýchlo nadobudla popularitu medzi mladými ľuďmi – až do takej miery, že časopis Forbes ju označil za „doteraz najväčšiu existenčnú hrozbu pre giganta, ktorým je Facebook“. Zakladatelia tejto sociálnej siete ohromili celý svet a ponížili Facebook tým, že odmietli ponuku tohto giganta na akvizíciu rozrastajúcej sa spoločnosti. Mnohí pozorovatelia trhu zastávajú názor, že Facebook sa v súčasnosti snaží vyhrať túto vojnu imitovaním niektorých funkcií Snapchatu. Zašlo to dokonca až tak ďaleko, že istý vedúci predstaviteľ spoločnosti Snapchat sa v roku 2017 otvorene posmieval Facebooku za toto napodobňovanie.

Zdroj: Yahoo, MSN

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×