Netflix vo veľkom míňa peniaze a investori sú nadšení

13. 2. 2018

Na ekonomickej fakulte sa naučíte, že hodnota každej spoločnosti predstavuje súčasnú hodnotou všetkých budúcich peňažných tokov. Spoločnosť Netflix však nedávno zverejnila správu o svojich príjmoch za posledný kvartál, v rámci ktorej vykázala negatívnu hodnotu voľného peňažného toku vo výške viac ako 2 miliárd dolárov. A to nie je všetko. Na rok 2018 predpovedala negatívnu hodnotu voľného peňažného toku na úrovni 3 až 4 miliárd dolárov. Jedná sa tak o výdavky ekvivalentné celkovej trhovej kapitalizácii niektorých spoločností na strednej úrovni trhu.

Ako na to reagoval finančný svet na Wall Street? Cena akcií spoločnosti narástla o ohromných 13% a jej trhová kapitalizácia sa zvýšila na viac ako 100 miliárd dolárov. Pravdepodobne sa sami seba pýtate, čo sa to tu vlastne deje. Pristúpme k analýze celej situácie.

Zvýšené výdavky

Súčasnou stratégiou spoločnosti Netflix je zdanlivo čo najrýchlejšie minúť čo najviac peňazí. Spoločnosť totiž míňa všetky finančné prostriedky, ktoré aktuálne zarobí. Ako keby to nestačilo, v blízkej budúcnosti plánuje využiť trhy vysoko výnosných dlhopisov s cieľom financovania ďalších investícií.

Vedenie spoločnosti v najnovšej finančnej správe zo štvrtého kvartálu uviedlo: „V súčasnosti disponujeme neobvykle objemným kapitálovým vankúšom.“ Takzvaný kapitálový vankúš predstavuje nástroj ochrany pred budúcimi rizikami a stratami. Reed Hastings, ktorý je spoluzakladateľom a generálnym riaditeľom spoločnosti Netflix, sa ‚kapitálovým vankúšom‘ zrejme odvoláva na trhovú kapitalizáciu spoločnosti. Tá totiž v súčasnosti prekračuje 100 miliárd dolárov. To je obzvlášť pozitívnou štatistikou s ohľadom na skutočnosť, že spoločnosť je zaťažená dlhodobým dlhom vo výške iba 6,5 miliardy dolárov a čistým dlhom o hodnote 3,7 miliardy dolárov. Niektorí analytici však neuznávajú takúto metodológiu pri výpočte pomeru dlhu k vlastnému kapitálu, pretože hodnota kapitálu na trhu sa môže zásadne meniť. V niektorých prípadoch dokonca pomerne rýchlo.

Podobné: Akvizícia automobilky Tesla spoločnosťou Apple už neznie ako absurdný nápad

Spoločnosť v priebehu roka 2018 pristúpi k zvýšeniu výdavkov na tvorbu nového obsahu o 7,5 až 8 miliárd dolárov. To predstavuje navýšenie voči predchádzajúcemu cieľu, ktorý udával 7 až 8 miliárd dolárov a rovnako aj veľký nárast oproti minuloročným výdavkom o hodnote približne 6 miliárd dolárov. Netflix zároveň plánuje aj zvýšenie výdavkov na marketing, ktoré by sa mali vyšplhať z 1,3 miliardy až na úroveň 2 miliárd dolárov.

Negatívny peňažný tok, narastajúce zadĺženie a záväzky týkajúce sa budúcich výdavkov na produkciu obsahu v hodnote 17,7 miliardy dolárov sú dôvodom, že rastovým investorom behá mráz po chrbte. No súčasná situácia spoločnosti Netflix je omnoho komplexnejšia.

Prečo Netflix neprepadá panike

Musíme poznamenať, že negatívny voľný peňažný tok nebol jediným dôležitým ukazovateľom vo finančnej správe spoločnosti Netflix. Niet pochýb o tom, že svetový trh streamovanej zábavy je v súčasnosti obrovský. Netflix sa síce môže pochváliť viac než 100 miliónmi predplatiteľov, no aj napriek tomu má ešte viac než dostatočný priestor na rozvoj, predtým ako sa tento trh stane nasýteným. Ani stagnovanie počtu užívateľov by dokonca nebolo katastrofickým scenárom. Spoločnosť by sa v takom prípade snažila zvýšiť angažovanosť užívateľov, ktorá predstavuje celkový čas strávený sledovaním. Následne by jej to poskytlo možnosť ďalšieho zvyšovania cien, ako to urobila v októbri minulého roka.

Spoločnosť Netflix prekonala všetky očakávania v oboch spomenutých ukazovateľoch. Analytici totiž predpovedali, že počet jej predplatiteľov sa v poslednom kvartáli zvýši o 6,34 milióna. Správa spoločnosti však dokladuje, že počet pravidelných užívateľov spoločnosti Netflix sa zvýšil až o 8,33 milióna. A to aj napriek nedávnemu zvýšeniu cien, ktoré mnohí analytici považovali za potenciálne limitujúci faktor pri raste spoločnosti v rámci ďalšieho kvartálu.

Počtu nových predplatiteľov sa však podarilo vyvrátiť všetky pochybnosti a spoločnosť navyše udáva, že v priebehu roka 2017 zaznamenala zvýšenie priemerného vysielacieho času na jedného užívateľa až o 9%. Tento nárast sa odohral takmer súčasne s októbrovým zvýšením ceny za štandardné predplatné o 10%.

Súhrnná štatistika za rok 2017 hovorí o tom, že počet predplatiteľov spoločnosti Netflix sa celkovo zvýšil o takmer 24 miliónov, čo je výrazné zlepšenie voči 19 miliónom, ktoré spoločnosť získala v roku 2016. Práve tento zrýchľujúci sa rast je dôvodom nadšenia mnohých investorov.

Dobré znamenie

Vedenie spoločnosti ďalej dodalo: „Očakávané výdavky prekračujeme jedine v oblasti tvorby obsahu. Keď totiž vyvíjame titul ako ‚Bright‘, hotovostné výdavky zaznamenávame jeden až tri roky pred samotným odvysielaním filmu, s ktorým je spojené zvyšovanie počtu predplatiteľov a ziskov spoločnosti.“

Podobné: Najväčšie technologické spoločnosti USA čoskoro prekročia hranicu 1 bilióna

To znamená, že súčasný silný rast počtu predplatiteľov spoločnosti a zvyšujúce sa prevádzkové marže sú zrejme výsledkami hotovostných výdavkov spred jedného až troch rokov. Výrazné navyšovanie výdavkov v priebehu roka 2018 je teda pre investorov znamením faktu, že o jeden až tri roky s veľkou pravdepodobnosťou zaznamenajú ďalšie úspechy.

Televízna legenda John Malone v novembri poznamenal: „Veľkosť a vplyv je kľúčovým faktorom na trhu streamovanej zábavy. Spoločnosť Netflix si dáva pozor na to, aby míňala dostatok peňazí, dokázala si tak udržať náskok pred konkurenciou a v čo najväčšej miere využila príležitosti na svetovom trhu.“

Zdroj: WSJ, Fortune

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×