Prečo môže Amazon Go zmeniť spôsob, akým nakupujeme

15. 1. 2019

Predajcovia sa v súčasnosti vo veľkej miere zameriavajú na obchody bez fyzických pokladníkov, čím sa snažia apelovať na večne uponáhľaných zákazníkov. Aj z tohto dôvodu sa očakáva, že služba Amazon Go, ktorá predstavuje koncept inovatívneho obchodu známeho technologického giganta, bude v blízkej budúcnosti výrazne profitovať z tohto trendu, pričom sa zásadne zrýchli jej rast a umocní jej popularita.

Predajňa Amazon Go na ulici California Street vo finančnej štvrti San Francisca bola otvorená pred dva a pol mesiacmi a jedná sa už o deviatu pobočku tohto obchodu. Ak sa Vám podarí navštíviť ju, dôkazy o vyššie uvedených tvrdeniach zaznamenáte na každom kroku.

Tento obchod totiž takmer neustále nájdete plný nakupujúcich zákazníkov, vrátane rodín s deťmi. Zatiaľ čo niektorí sú v rámci toho spôsobu nakupovania už profesionálmi – berú si z regálov vyhliadnuté produkty a vzápätí odchádzajú – mnoho ďalších spotrebiteľov sa v predajni ocitá po prvýkrát. Všetkých vítajú priateľskí zamestnanci v oranžových tričkách a trpezlivo im vysvetľujú, že pred nákupom je potrebné stiahnuť si aplikáciu Amazon Go, pri vchode do predajne naskenovať jej QR kód (ktorý Amazon označuje ako „kľúč“) a potom jednoducho „zažiť mágiu moderného nakupovania“.

Podobné: Prečo by akcie Amazonu mohli byť v roku 2019 favoritom?

Zákazníci často kladú prítomným zamestnancom rôzne otázky a sú zvedaví na fungovanie systému, ktorý im umožňuje vybrať si tovar a opustiť s ním predajňu, pričom následne zaplatia iba za to, čo si z obchodu skutočne odniesli a nie za všetky výrobky, ktoré si prezerali a následne vrátili do regálu.

Obchod Amazon Go láka mnoho zákazníkov, ktorí sa s týmto konceptom stretávajú prvýkrát.

Čo sa stane, keď prehliadaný tovar vrátite na nesprávny regál? Ako potvrdili zamestnanci, nič sa nedeje. Dokonca aj neoznačené police sú vybavené senzormi, ktoré takúto chybu odhalia a zákazníkovi nič nebude účtované. Keď nakoniec opustíte obchod, na aplikáciu obdržíte „pokladničný blok“ so zakúpenými položkami – máte teda možnosť overiť si, za čo ste naozaj zaplatili.

Ako však funguje tento systém napríklad pre otca, ktorý do obchodu vkročí so svojou rodinou? Pri vstupe prostredníctvom aplikácie naskenuje kľúč každého člena svojej rodiny a všetci potom môžu slobodne objavovať predajné priestory s rozlohou 214 metrov štvorcových. Akýkoľvek tovar vynesený z predajne je nakoniec pripísaný na účet hlavy rodiny.

Treba poznamenať, že aj predajcovia ako 7-Eleven, Kroger a Sam‘s Club, ktorý je v správe spoločnosti Walmart, už predstavili svoje vlastné služby spojené so svojpomocným skenovaním tovaru a následnou platbou bez účasti pokladníka. Avšak technológia Amazon Go umožňuje zákazníkom jednoducho vypochodovať z obchodu s vybraným tovarom, čím je zážitok z tohto konceptu nakupovania povýšený na ďalšiu úroveň. K úspechu služby spoločnosti Amazon navyše prispieva skutočnosť, že sa jedná o mimoriadnu inováciu, ktorá nadchýna zákazníkov vďaka možnosti interagovať s najmodernejšími technológiami.

Zákazník Eddie S. sa na portáli Yelp ohľadom predajne Amazon Go v San Franciscu vyjadril nasledovne: „Budúcnosť nakupovania potravín je konečne tu a Amazon to zvládol dokonale. Skúsenosť v tomto obchode bola skutočne čarovná a nemôžem sa dočkať, až sa objaví aj v ďalších mestách.“

Posedenie susediace s nákupnou časťou obchodu Amazon Go.

Spoločnosť Amazon uviedla, že vývoju technológií pre obchod Amazon Go venovala niekoľko rokov, čoho výsledkom sa stala súčasná kombinácia počítačového videnia, digitálnych senzorov a technológií strojového učenia, ktoré sa aplikujú aj v autonómnych vozidlách. Spoločnosť tiež potvrdila, že aj kamery monitorujúce predajňu vyvinula vo vlastných dielňach, no odmietla špecifikovať náklady na ich zavádzanie do praxe.

Samozrejme treba poznamenať, že aj koncept Amazon Go má svoje obmedzenia. Niektorí zákazníci sa v recenziách sťažovali, že v obchode nenašli výrobky, ktoré hľadali, prípadne že niektoré položky boli vypredané. V obchode v San Franciscu napríklad nájdete fľašované čaje, ale nie tradičné čaje v regáli vedľa kávy, ako sú na to zákazníci zvyknutí z iných predajní. Zamestnanci však pri podobných sťažnostiach odporúčajú poukázať na takéto nedostatky priamo prostredníctvom aplikácie – manažéri lokálnych obchodov totiž pravidelne kontrolujú, po akom tovare vyjadrujú spotrebitelia dopyt.

V obchode sa okrem toho neservírujú teplé jedlá a nápoje, avšak zákazníci majú možnosť ohriať si tu sortiment chladených pokrmov, sendvičov a občerstvenia v mikrovlnných rúrach, ktorú sú umiestnené priamo v časti obchodu, ktorá ja určená na sedenie a konzumáciu.

Mikrovlnné rúry v reštauračnej časti obchodu Amazon GO.

Mark Mahaney, ktorý je analytikom spoločnosti RBC, potvrdil, že mimo najvyťaženejších predajných hodín sa v obchode vyskytuje v priemere 25 ľudí, zatiaľ čo počas špičky je priestor zaplnený viac než 110 zákazníkmi.

Mahaney odhaduje, že každý obchod Amazon Go dokáže v priemere vygenerovať ročný objem predajov vo výške 1,5 milióna dolárov – na základe predpokladu, že obchody sú otvorené v priemere 10 hodín denne, približne 279 dní v roku, pričom zákazníci počas jednej návštevy minú v priemere 10 dolárov a každý obchod zaznamená 400 až 700 návštevníkov za deň.

Keď vezmeme do úvahy, že do roku 2021 by malo byť v prevádzke 3 000 takýchto obchodov, znamenalo by to, že spoločnosť Amazon iba v rámci tejto iniciatívy každým rokom dosiahne predaje o hodnote 4,5 miliárd dolárov.

Náklady na zariaďovanie a prevádzku predajní by samozrejme mohli tento rast mierne spomaliť. Mahaney odhadol, že hardvér potrebný pre každý obchod stojí v priemere okolo 1 milióna dolárov a že bude trvať približne dva roky, kým sa Amazonu vrátia počiatočné investície. Analytik napriek tomu verí, že technologická spoločnosť predstaví ďalšie „inovatívne spôsoby“ na dodatočné zníženie týchto nákladov.

Podobné: Amazon vlastní takmer polovicu amerického trhu elektronického predaja

Amazon Go má však príležitosť na rast aj mimo otvárania väčšieho množstva predajní. Priemerný objem transakcií v obchode by bolo možné zvýšiť napríklad rozširovaním sortimentu potravín či iných druhov výrobkov. V niektorých súčasných pobočkách už nájdete potraviny vrátane chleba, mlieka, mäsa, syrov a balených výrobkov ako špargľa či strúhaný karfiol. Amazon Go okrem toho ponúka aj produkty potravinárskej značky Whole Foods 365.

Mahaney dodal, že tržby týchto obchodov sa budú prirodzene zvyšovať postupom času, keď sa o koncepte dozvie väčší počet spotrebiteľov. Inovatívna nákupná technológia by okrem toho mohla byť zavádzaná aj do predajní Whole Foods a licencovaná pre ďalšie obchodné reťazce.

Zákazník Charlie Wang v recenzii na obchod Amazon Go uviedol: „Úžasný zážitok z nakupovania. Toto je budúcnosť. Neviem sa dočkať, kým sa Amazon Go rozšíri po celej krajine.“

Zdroj: Bloomberg, Fortune

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×