Sektor robotických taxislužieb by do roku 2030 mohol mať hodnotu $2 bilióny

28. 5. 2019

Na cesty prichádza tichá revolúcia. Ľudia dochádzajúci do zamestnania si v nie tak vzdialenej budúcnosti budú môcť pomocou mobilného telefónu privolať autonómnu robotickú taxislužbu, ktorá ich z domu odvezie na najbližšiu stanicu mestskej hromadnej dopravy, odkiaľ sa presunú na svoje pracovisko. Tieto samoriadiace vozidlá s nulovými emisiami budú plne elektrické, poháňané solárnou alebo veternou energiou. Veríme, že tento prevrat v doprave je už takmer za rohom a sľubuje nie len zmeniť spôsob, akým sa presúvame po svete, ale tiež mnohé ďalšie stránky našich životov.

Mestá už v priebehu nasledujúcich piatich rokov začnú transformovať svoju dopravnú infraštruktúru, aby sa tak dokázali vysporiadať s problémami preťaženia dopravy a klimatických zmien. Pomocou autonómnych taxislužieb s podstatne vyššou kapacitou a mierou využitia v kombinácii s integráciou so systémami optimalizácie prevádzky by mestá mohli zredukovať počet automobilov v uliciach až o viac než 40%.

Pri naplnení optimistického scenára by mesto ako Berlín mohlo využívať robotickú taxislužbu na prepravu až 60% svojich cestujúcich. Takáto zmena infraštruktúry by obyvateľom mesta zabezpečila čistú, cenovo dostupnú a bezpečnú dopravu.

O niečo realistickejší scenár však predpokladá, že autonómne vozidlá by do roku 2025 mohli zodpovedať za 2% celosvetového predaja nových automobilov, pričom do roku 2030 tento podiel narastie na 8%. Ak budú náklady na výrobu a prevádzku samoriadiacich automobilov klesať rýchlejšie a mestám sa podarí zavádzať nové systémy mobility rýchlejšie, autonómne vozidlá by do roku 2030 mohli tvoriť až 30% globálnych predajov automobilov, prípadne aj viac.

Rapídny rozvoj sektora autonómnej dopravy

Analytici spoločnosti UBS Group uviedli, že globálny trh spojený s robotickými taxislužbami by do roku 2030 mohol nadobudnúť hodnotu až na úrovni viac ako 2 bilióny dolárov ročne, pričom masové zavádzanie autonómnych vozidiel by mohlo významne prispieť k rozvoju mnohých existujúcich sektorov.

Tento odhad je založený na výskume agentúry UBS Evidence Lab, ktorá simulovala fungovanie flotily vozidiel robotickej taxislužby v New Yorku, pričom optimalizovala jazdné trasy a prístup cestujúcich k vozidlám. Zároveň posudzovala rôzne metriky, medzi ktoré sa zaradili prevádzkové náklady, celková miera využitia, ziskové marže a veľkosť siete nabíjacích staníc. David Lesne, ktorý je jedným z realizátorov štúdie, uviedol, že v prípade všeobecného zavádzania autonómnych vozidiel by sa súčasný počet tradičných taxíkov fungujúcich na území New Yorku mohol znížiť až o dve tretiny.

Podobné: 171 rokov pred Teslou – vývoj elektrických vozidiel

Predpoveď o trhovej hodnote tohto sektora zohľadňuje príjmy z výroby vozidiel a pneumatík, poskytovania elektrickej energie, budovania nabíjacích staníc a polovodičov, ktoré by boli nevyhnutné pre zavádzanie tejto technológie. Do čela tejto revolúcie sa pravdepodobne postavia spoločnosti podnikajúce v oblasti zdieľanej dopravy ako Uber Technologies a Lyft, avšak spoločnosť UBS za popredných hráčov v tomto smere označila aj spoločnosti General Motors a Volkswagen, ktoré by mohli zohrať významnú úlohu pri výrobe nových autonómnych vozidiel. Z prevratu v dopravnom sektore by okrem toho mohli profitovať aj spoločnosti podnikajúce vo verejných službách, telekomunikační operátori, výrobcovia pneumatík, výrobcovia čipov a poskytovatelia internetových služieb.

Analytici vo výsledkoch štúdie potvrdili, že takýto systém je realizovateľný tak technologicky, ako aj finančne, pričom po dosiahnutí zlomového bodu bude tempo zavádzania robotických taxíkov mimoriadne rapídne. Na prechod k novej technológii je navyše pripravený aj výrobný priemysel, vrátane popredných výrobcov ako Siemens a ABB.

Model robotickej taxislužby sa stal stredobodom pozornosti po tom, ako Elon Musk uviedol rozvoj tejto technológie ako jeden z budúcich cieľov svojej spoločnosti Tesla. Veľké plány ohľadom tohto sektora avizovala aj spoločnosť Waymo, ktorá je dcérskym podnikom technologickej spoločnosti Alphabet, pričom v súčasnosti tento trh skúma aj nemecký výrobca automobilov Daimler.

Automobilové spoločnosti však v konečnom dôsledku monitorujú opatrné prijímanie autonómnych technológií zo strany spotrebiteľov, ktorí zatiaľ váhajú zaujať voči tejto technológií jednoznačne pozitívne stanovisko. Dôvodom sú vysoko-profilové nehody autonómnych vozidiel, ktoré vyvolávajú obavy medzi potenciálnymi cestujúcimi. Priemyselní znalci uviedli, že pomalšia a regulovanejšia povaha testovania autonómnych vozidiel v Európe môže prispieť k znižovaniu počtu podobných nehôd.

Legislatíva a investície

Rozhodujúcim faktorom pri transformácii dopravy bude nová legislatíva, ktorou sa mestá a krajiny budú snažiť znižovať uhlíkové emisie. Novozavedené regulačné opatrenia umocnia tlak na vozidlá vybavené motorom s vnútorným spaľovaním, čo bude predstavovať kľúčový stimul pre zavádzanie automobilov s nulovými emisiami – teda vozidiel poháňaných elektrickými batériami. Niektoré mestá pristúpia k zákazu používania spaľovacích motorov vo svojich najviac preťažených štvrtiach, kde by sa namiesto toho mohla vo veľkej miere začať uplatňovať zdieľaná doprava. Podobné zmeny legislatívy budú postupne dláždiť cestu pre zvýšené využívanie elektrických autonómnych taxíkov.

Automobilové a technologické spoločnosti medzitým vo výraznej miere investujú do vývoja softvéru a hardvéru potrebného na úplnú automatizáciu mestskej dopravy. Viaceré spoločnosti dokonca už realizujú pilotné testy svojich autonómnych vozidiel v partnerských mestách, čo je v súlade s výsledkami prieskumu spoločnosti UBS.

Autonómne vozidlá spoločnosti Waymo najazdili už súhrnne viac ako 6 miliónov kilometrov. Na tento sektor sa so zvýšeným záujmom zameriava aj automobilka General Motors, ktorá uviedla, že autonómna technológia by mohla prispieť k výraznému nárastu príjmov generovaných počas životného cyklu jej vozidiel. Automobilová spoločnosť Daimler navyše vykonala akvizíciu spoločnosti MyTaxi, ktorá sa preslávila svojou dopravnou aplikáciou. Tento krok dokonale podčiarkuje dôležitosť digitálnych platforiem v tomto novom ekosystéme.

Všetci hráči zapojení do tejto revolúcie si totiž musia uvedomiť, že prechod na model robotických taxislužieb so sebou prinesie obrovské zmeny v samotnom podnikaní tradičných výrobcov automobilov. Ich príjmy tak už nebudú prameniť výhradne z výroby vozidiel, ale v princípe sa stanú poskytovateľmi dopravných služieb v širšom zmysle slova. Nebude tak ničím výnimočným, že automobilové spoločnosti budú spravovať vlastné flotily robotických taxíkov.

Za zmienku tiež stojí skutočnosť, že významné zmeny sa objavujú aj v správaní spotrebiteľov, pričom mladí ľudia čoraz častejšie prejavujú neochotu vlastniť a šoférovať vlastné automobily. Miera osobného vlastníctva motorových vozidiel od roku 2000 klesla hneď v niekoľkých krajinách. Dôležitým faktorom je aj urbanizácia, keďže ľudia dochádzajúci do zamestnania vyhľadávajú alternatívne a integrované spôsob dopravy. Všetky tieto trendy tak iba ďalej podporujú vznik robotických taxislužieb.

Spolupráca verejnej a súkromnej sféry

Na prvý pohľad sa síce zdá, že smer budúceho vývoja dopravy je jasný, no o niečo menej isté je tempo očakávaných zmien. S otváraním sa nových príležitostí bude do tohto sektora vstupovať veľký počet nových hráčov. Je veľmi pravdepodobné, že víťazmi sa stanú tí, ktorí budú schopní dosahovať rýchle pokroky, nadväzovať kľúčové partnerstvá a etablovať sa na vrchole hodnotového reťazca. Konkurenčnú výhodu totiž nadobudnú tie spoločnosti a podnikatelia, ktorí dokážu poskytovať skutočne integrované riešenia.

Podobné: Ako vyzerá budúcnosť zdieľanej dopravy

Ústrednú úlohu budú zohrávať aj poskytovatelia verejnoprospešných služieb a ďalšie spoločnosti v energetickom sektore, ktoré budú dodávať energiu novovznikajúcemu systému elektrifikovanej dopravy, využívať elektromobily ako decentralizované prvky energetickej a dopravnej infraštruktúry a integrovať vozidlá s elektrickým pohonom a nabíjacie stanice do inteligentných energetických sietí.

Kontrolovať a regulovať mestskú dopravu novej generácie budú v konečnom dôsledku samotné mestá. V spolupráci s dopravnými spoločnosťami, automobilovými spoločnosťami a energetickým sektorom budú vytvárať nový systém legislatívy a robiť kľúčové rozhodnutia, ktoré urýchlia všeobecnú transformáciu dopravy a zabezpečia čistú, cenovo dostupnú a bezpečnú mobilitu pre svojich obyvateľov.

Zdroj: Bloomberg, Bain

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×