Skutočné diamantové šperky môžete mať za polovicu ceny – ale nenazývajte ich prírodnými

4. 9. 2018

Diamanty synteticky vyrábané v laboratóriách sa už celé desaťročia používajú ako lacná a efektívna alternatíva k drahým kameňom ťaženým spod zeme. Kým doteraz sa tešili obľube najmä v rámci priemyslu, v súčasnosti už vo veľkej miere prenikajú aj na spotrebiteľský trh. Technológia výroby vzácnych kameňov sa v posledných rokoch dramaticky zlepšila, pričom aktuálne vyrábané diamanty sú opticky, fyzicky a chemicky totožné s prírodnými drahokamami.

Harold Dupuy je viceprezidentom pre strategickú analýzu spoločnosti Stuller so sídlom v štáte Louisiana, ktorá sa venuje výrobe šperkov, predaju drahokamov a produkcii umelých vzácnych kameňov. Ku kvalite svojich produktov uviedol: „Naše laboratórne vyrobené diamanty sa na skutočné kamene podobajú natoľko, že ich radšej nikdy nenechávame položené vedľa seba na tom istom stole.“

Pôvab týchto lacnejších diamantov je taký silný, že aj popredná ťažobná spoločnosť De Beers sa v priebehu septembra rozhodla uviesť na trh vlastnú kolekciu drahých kameňov vyrábaných v laboratóriu, pod značkou Lightbox. Reklamný slogan tejto spoločnosti pritom znie: „Diamanty sú navždy“.

Podobné: Fotografické umenie predstavuje lákavú investičnú príležitosť

Sally Morrisonová, ktorá je marketingovou riaditeľkou značky Lightbox, povedala: „Nesnažíme sa ich propagovať ako prírodné diamanty.“ A to z dobrého dôvodu. Federálna obchodná komisia USA v júli zrevidovala svoje smernice na identifikáciu drahých kameňov. Diamanty sú tak v súčasnosti definované ako „minerál pozostávajúci výhradne z atómov uhlíka kryštalizovaných v izometrickom systéme.“ Predchádzajúca definícia zahŕňala aj slovo „prírodný“, ktoré však v novom znení chýba. To otvorilo dvere pre laboratórne vyrobené kamene, ktoré je aktuálne možné oficiálne nazývať diamantmi. Takto vyrobený diamant však musí byť „označený jasným a viditeľným prehlásením“ o laboratórnom pôvode produktu, „ktoré spotrebiteľov informuje o tom, že daný diamant nepochádza z prirodzenej ťažby“.

Prístroje na výrobu drahých kameňov v spoločnosti Diamond Foundry.
Prístroje na výrobu drahých kameňov v spoločnosti Diamond Foundry.

Najväčší doteraz známy umelo vytvorený brúsený diamant pochádza z dielne ruskej spoločnosti New Diamond Technology – dosahuje 10,02 karátu a vyrobený bol v roku 2015 z 32,2-karátového nebrúseného kameňa. Cena laboratórne vyrábaných diamantov môže byť o 30 až 50 percent nižšia ako cena ťažených kameňov.

Prsteň z kolekcie Ángel od značky Atelier Swarovski, navrhnutý Penélope Cruzovou; cena $9 500.
Prsteň z kolekcie Ángel od značky Atelier Swarovski, navrhnutý Penélope Cruzovou; cena $9 500.

Spoločnosť General Electric sa v priebehu roka 1971 stala prvým výrobcom, ktorý predstavil svetu umelo vyrobené diamanty s kvalitou skutočných drahokamov. Spoločnosť Morgan Stanley však uvádza, že každoročne sa po celom svete predajú umelo vyrobené diamanty v celkovej hodnote $200 miliónov – to predstavuje menej než 1% súčasného trhu. Na druhej strane sa však očakáva, že táto hodnota do roku 2020 narastie až na 7,5%.

Náhrdelník z kolekcie River of Light od značky ALTR je zdobený umelo vytvorenými diamantmi v celkovej hodnote 30 karátov; cena $68 125.
Náhrdelník z kolekcie River of Light od značky ALTR je zdobený umelo vytvorenými diamantmi v celkovej hodnote 30 karátov; cena $68 125.

Dupuy vysvetlil, že vyhlásenie spoločnosti De Beers o produkcii vlastných diamantov viedlo k „šokovaným ohlasom naprieč celým priemyslom“. Táto veľká značka sa v podstate rozhodla vstúpiť do dobre zabehnutého prostredia. V súčasnosti už totiž poznáme niekoľko mien, ktoré si v oblasti laboratórne vyrábaných diamantov vybudovali pozoruhodnú reputáciu – jedná sa o spoločnosti ako Stuller, Chatham Created Gems, Lucent Diamonds, Pure Grown Diamonds a ďalšie. Tom Chatham, ktorý je generálnym riaditeľom rovnomennej spoločnosti sídliacej v San Franciscu, potvrdil, že jeho rodinný podnik vyrába vlastné diamanty už od roku 1996, pričom už predtým vo svojich laboratóriách vyrábal rubíny, zafíry a alexandrity. Newyorská spoločnosť Pure Grown bola založená v roku 1996 a v rámci veľkoobchodného predaja dodáva laboratórne vyrobené diamanty v rozmedzí od 0,01 do 5,5 karátu v ružovej, žltej, modrej či zlatistej farbe.

Priemyselne vyrobené diamanty spoločnosti De Beers sa budú predávať v cene $800 za jeden karát, čo je hlboko pod momentálnou trhovou hodnotou. Rob Bates, ktorý je editorom klenotníckeho časopisu JCK, uviedol: „Videl som obchodníka, ktorý na predajnej výstave ponúkal laboratórne vyrobený diamant za 2 200 dolárov na karát. Avšak hneď ako spoločnosť De Beers oznámila svoju cenu, aj tento obchodník ju znížil na 800 dolárov.“

Chatham ozrejmil, že „spoločnosť De Beers stanovila predátorské ceny, aby týmto spôsobom zničila celý sektor. Nemyslím si, že si za svoje produkty účtuje dosť na to, aby sa dopracovala k zisku.“ Spoločnosť De Beers začala pracovať na vlastných diamantoch z laboratória už pred troma rokmi, keď takto odpovedala na zvýšený dopyt po tomto druhu produktu zo strany svojich zákazníkov.

Počiatočná kolekcia značky Lightbox zahŕňa približne 50 jednoduchých štýlov náušníc a náhrdelníkov, ktoré disponujú drahými kameňmi v dvoch tvaroch a troch farbách vo veľkosti až do 1 karátu.

Tento trend si získal už dostatočnú popularitu na to, aby upútal aj pozornosť svetových celebrít. Za zmienku stojí najmä Leonardo DiCaprio, ktorý sa v roku 2006 objavil vo filme „Krvavý diamant“ a bezprostredne potom začal vo zvýšenej miere upozorňovať na spojenie medzi ťažbou drahokamov a financovaním vojnových magnátov. Slávny herec a aktivista v priebehu roka 2015 investoval do spoločnosti Diamond Foundry zo San Francisca. Tá sa v súčasnosti radí do narastajúcej skupiny výrobcov, ktorí sa svojimi šperkami z laboratórne vyrábaných diamantov snažia konkurovať omnoho väčším globálnym producentom. Jedným z produktov tejto spoločnosti je napríklad náramok osadený štyrmi brúsenými diamantmi, ktorého cena predstavuje až $4 506. Celkovú reputáciu spoločnosti Diamond Foundry zvýšila predovšetkým spolupráca s uznávanými dizajnérmi, medzi ktorých sa zaradili mená ako Jennifer Fisherová, Pamela Loveová, Eva Fehrenová a ďalšie.

Na laboratórne vyrábané diamanty sa rozhodla zamerať aj spoločnosť Swarovski, ktorá sa preslávila produkciou špičkového kryštálu, pričom v roku 2016 vykázala celosvetové príjmy vo výške až $3,7 miliardy. Už pred desiatimi rokmi vytvorila svoju divíziu s názvom Atelier Swarovski, prostredníctvom ktorej chcela na trh prinášať luxusné produkty. Nadja Swarovski, ktorá je členkou výkonnej rady spoločnosti, povedala: „Naše šperky sme chceli prezentovať na červenom koberci, ale za týmto účelom sme potrebovali diamanty. Celebrity sa na prominentných podujatiach nechcú objaviť s kubickým zirkónom.“ Popredná spoločnosť sa nakoniec sústredila na výrobu vlastných diamantov, ktoré následne osádzala do prestížnych šperkov. Nadja Swarovski dodala: „V priebehu tohto roka sme nadviazali spoluprácu s Penélope Cruzovou, ktorá sa však pri zostavovaní kolekcie potrebovala ubezpečiť o tom, že všetky použité kamene a doplnky boli vyrobené v súlade s ekologickými princípmi.“

Plazmový reaktor v spoločnosti Diamond Foundry.
Plazmový reaktor v spoločnosti Diamond Foundry.

Cruzová spolu s DiCapriom si uvedomili reputáciu, ktorú môžu získať propagáciou šperkov, ktoré v žiadnej rovine nie sú spojené s detskou prácou, geopolitickými konfliktmi či ničením životného prostredia. Cruzová v tejto súvislosti vyhlásila: „Mám šťastie, že môžem pomôcť zvyšovať povedomie o spoločensky uvedomelom luxuse a podieľať sa na vytváraní produktov, ktoré majú pozitívny vplyv na svet. Keď si v súčasnosti niečo kupujeme, chceme vedieť, čo presne to zahŕňa, odkiaľ to pochádza, ako to bolo vyrobené a čo to znamená pre svet okolo nás.“ Spoločná kolekcia šperkov značky Atelier Swarovski a Penélope Cruzovej debutovala na módnych prehliadkach Haute Couture v Paríži počas júla tohto roku – ceny predvádzaných kúskov sa pohybovali od $5 000 do $53 000.

2-karátový diamant od Pure Grown.
2-karátový diamant od Pure Grown.

Ak sa u Vás prebudil záujem o kúpu ekologických diamantov vyrobených v laboratóriu, v rozhodovacom procese by ste sa mali riadiť nasledujúcimi odporúčaniami Roba Batesa z publikácie JCK:

1. Uistite sa o tom, že zvolený kameň je skutočným diamantom vyrobeným v laboratóriu a nie iba kvalitnou napodobeninou. Medzi nerasty, ktoré môžu nápadne pripomínať diamanty, patria kamene ako kubický zirkón či moissanit. Problémom je, že niektorí predajcovia takýchto napodobenín sa snažia prezentovať ich ako pravé diamanty a spotrebitelia sú tak často nútení rozhodovať sa na základe nedostatočných informácií.

Podobné: Budúci zberatelia si môžu kúpiť vínnu pivnicu na počkanie už za $5 000

2. Majte na pamäti, že laboratórne vyrábané diamanty nemusia z dlhodobého hľadiska uchovávať svoju hodnotu tak dobre, ako prírodné vzácne kamene. Rovnako nepočítajte s tým, že ich v budúcnosti predáte s vysokým ziskom.

3. Dbajte na to, aby bol Váš kameň posúdený odborníkom a disponoval záručným listom. Presne tak, ako u každého jemného drahokamu.

4. Ak si chcete byť istý, že v predajni dostanete prírodný diamant, jednoducho o to musíte požiadať. Súčasná legislatíva hovorí o tom, že každý umelo vyrobený diamant musí byť jasne označený.

5. Ako pri väčšine ďalších luxusných produktov, aj s ohľadom na diamanty by ste mali preskúmať všetky možnosti na trhu. Existuje totiž celý rad producentov diamantov vyrábaných v laboratóriu. Jednotliví klenotníci môžu mať podobné ponuky v rôznych cenových kategóriách. A nezabúdajte na to, že ak sa Vám ponuka zdá príliš dobrá na to, aby bola dôveryhodná, pravdepodobne ňou nie je.

Niet pochýb o tom, že laboratórne vyrábané diamanty sú už v súčasnosti mimoriadne populárnym produktom a ich úspech sa bude ďalej iba navyšovať. To vyplýva jednak z ich environmentálnej atraktivity, ale tiež z nižšej ceny. Amish Shah, ktorý je generálnym riaditeľom spoločnosti ALTR Created Diamonds, vyhlásil: „Ak má spotrebiteľ možnosť kúpiť si o 50% väčší diamant za rovnakú cenu, pravdepodobne nebude váhať príliš dlho. Žiadna dáma predsa nebude tvrdiť, že daný kameň je pre jej prst príliš veľký.“

Zdroj: Blooomberg, Fortune

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×