Start-up Lime od popredných investorov získal $355 miliónov

12. 7. 2018

Lime je v súčasnosti mimoriadne sľubnou americkou start-upovou spoločnosťou, ktorá sa vo veľkej miere zapája do sektora zdieľanej dopravy so zameraním na skútre. Pozornosť na seba upútala iba v priebehu minulého roka a okamžite sa jej podarilo získať si priazeň uznávaných svetových investorov. Spoločnosť 9. júla oznámila, že v najnovšom kole financovania od svojich podporovateľov zhromaždila až pozoruhodných 335 miliónov dolárov.

Najnovšie kolo financovania viedla investičná skupina GV, ktorá spadá pod spoločnosť Alphabet. Medzi nových investorov do technologického start-upu sa tentokrát zaradili spoločnosti Alphabet, IVP, Atomico, Fidelity Management and Research Company a tiež spoločnosť Uber, ktorá uzavrela so začínajúcou spoločnosťou spoluprácu a bude ponúkať jej služby v oblasti prenájmu skútrov v rámci svojej aplikácie Uber. Na tomto kole financovania sa zúčastnili aj skorší investori do start-upu, ktorými sú investičná spoločnosť Andreessen Horowitz a štátny investičný fond Singapuru.

Oznam o tomto kole financovania spoločnosti Lime sa objavil na verejnosti bezprostredne po tom, čo ďalšia start-upová skútrová spoločnosť Bird zhromaždila kapitál o hodnote $ 300 miliónov, čím sa jej celková trhová hodnota zvýšila na $ 2 miliardy. Spoločnosť Lime síce odmietla informovať o svojej aktuálnej trhovej kapitalizácii, ale agentúra Bloomberg uviedla, že po najnovšej finančnej injekcii sa jedná pravdepodobne o hodnotu rovnú $ 1,1 miliarde.

Investori do technologického sektora zo Silicon Valley a New Yorku sa všemožne snažia ukrojiť svoj podiel na tomto rozvíjajúcom sa odvetví, pričom do podobných spoločností v priebehu roka 2018 usmernili už stovky miliónov dolárov. Dúfajú totiž, že niektorý zo startupov by mohol vyvolať v sektore zdieľanej skútrovej dopravy podobnú revolúciu, ako sa to podarilo spoločnostiam Uber či Lyft v rámci automobilovej dopravy.

Súvisiace: Dva startupy spojili sily a mohli by spôsobiť revolúciu na Wall Street

Somesh Dash, ktorý je partnerom vo firme investujúcej rizikový kapitál s názvom IVP uviedol, že spoločnosti Bird a Lime disponujú najlepšími vyhliadkami na to, aby sa mohli stať skutočne prevratnými hráčmi. Dash so svojou spoločnosťou pritom investoval priamo do start-upu Lime. Oba z týchto podnikov v tomto roku zhromaždili omnoho viac financií ako ich konkurenti Spin, Skip, Hopr a Ridecell dohromady.

Dash sa začal zaujímať o spoločnosť Lime po tom, čo si pre cestu na stretnutie v meste San Mateo v štáte Kalifornia objednal jeden zo skútrov tohto start-upu a celá záležitosť ho stála podstatne menej času a peňazí ako jazda službou Uber.

Podobne ako Bird, aj Lime umožňuje ľuďom objednať si lokálny skúter prostredníctvom svojho mobilného telefónu, prepravovať sa za relatívne nízky poplatok a na konci cesty zaparkovať skúter na mieste, kde si ho následne vyzdvihne ďalší potenciálny zákazník.

Dash povedal: „Keď investujeme rizikový kapitál, obvykle vyhľadávame spoločnosti, ktoré prinášajú na trh niečo rýchlejšie, lepšie a lacnejšie. Keď som si cez svoj smartfón objednal skúter od služby Lime, okamžite som si uvedomil, že toto nie je iba o niečo lepšie, ale jedná sa o úplne nový spôsob premýšľania ohľadom prepravy.“

Bird bol prvý – ale je Lime lepší?

Start-up Bird založil bývalý, vysoko postavený zamestnanec spoločností Uber a Lyft. Keď sa tomuto podniku v priebehu minulého mesiaca podarilo zhromaždiť úžasných $300 miliónov, investori neskrývali svoje nadšenie. Počiatočný nápad, na ktorom bol postavený vznik tejto spoločnosti, označili za „geniálny“ a vyhlásili, že Bird je hodný každého investovaného centu.

Môžeme si dovoliť tvrdiť, že spoločnosť Bird v oblasti skútrov s najväčšou pravdepodobnosťou položila základy zdieľaného dopravného systému. Svoje dvojkolesové dopravné prostriedky totiž umiestnila do miest ako Santa Monika a Kalifornia ešte skôr, ako ktorýkoľvek z jej vtedajších konkurentov. Viacerí investori priznali, že sa odhodlali usmerniť svoje peniaze do tohto podniku sčasti preto, že sa jednalo o vôbec prvého hráča v sektore zdieľanej dopravy zameranej na skútre.

Dash uviedol: „Jedinečné nápady sú mimoriadne dôležitým činiteľom, ale dovolím si tvrdiť, že rovnakú dôležitosť je potrebné prisúdiť aj ďalším faktorom, medzi ktoré nepochybne patrí načasovanie vstupu na trh, vysoká kvalita služieb a rýchlosť samotného prenikania na trh, ako aj sprístupňovania služieb spotrebiteľom.“

Rozhranie aplikácie Lime.

Startup Lime vo svojich začiatkoch podnikala v oblasti zdieľanej cyklistickej dopravy, pričom svoje prvé bicykle umiestnila v univerzitnom areáli v štáte Severná Karolína. Aplikáciu Lime v súčasnosti využíva takmer 1 milión ľudí naprieč 60 americkými mestami a vysokoškolskými kampusmi. Sortiment služieb tejto spoločnosti zahŕňa bicykle, elektrické bicykle a skútre.

Spoločnosť Lime v priebehu roka 2017 dokladovala, že až 60% nových zákazníkov služby LimeBike si prostredníctvom nej objednalo dopravu aj druhýkrát. To je neklamným znakom skutočnosti, že služba sa spotrebiteľom po prvej skúsenosti naozaj zapáčila a rozhodli sa využívať ju opakovane.

Dash prirovnal potenciál spoločnosti Lime vo svojom odvetví priemyslu k úspechu gigantov ako Apple či Google. Ako spoločný menovateľ uviedol, že ani jedna z týchto spoločností pôvodne nevynašla trhy, ktoré neskôr úplne ovládla.

Dash povedal: „Spoločnosť Apple ani zďaleka nevynašla grafické používateľské rozhranie. Táto zásluha patrí výskumnému oddeleniu inštitúcie Xerox Parc. Apple sa však spája s úžasnou komercializáciou osobných počítačov Macintosh a nedá sa pochybovať o tom, že táto spoločnosť úplne pretransformovala fungovanie celého trhu s výpočtovou technikou. Spoločnosť Google zase nevynašla internetové vyhľadávanie. To bolo na scéne už niekoľko rokov pred jej vzostupom a úspešne sa mu venovali hráči ako Lycos, Ask Jeeves, Infoseek a Yahoo.“

Dash ďalej vysvetlil: „Spoločnosť Google sa však preslávila svojím inovatívnym prístupom k hodnoteniu webstránok a zaviedla služby ako AdSense, prostredníctvom ktorých začala zavádzať úplne nové podnikateľské modely. V porovnaní s jej úspechom vybledli všetky ostatné mená v tomto sektore – dokonca aj služba Yahoo, ktorá bola do istej doby mimoriadne populárnou. Presne takýto trend budeme čoskoro vidieť aj v oblasti zdieľanej dopravy. Neodvážil by som sa tvrdiť, že najpravdepodobnejším víťazom je nevyhnutne ten účastník, ktorý sa na trh dostane ako prvý. My sa naopak zameriavame na spoločnosti, ktoré dokázali, že sú schopné realizovať svoje vízie v naozaj veľkej mierke.“

Uspieť by mohli obe

Dash priznal, že pred samotnou investíciou do spoločnosti Lime preskúmal situáciu aj v rámci ostatných poskytovateľov podobných služieb. Uviedol, že v konečnom dôsledku sa pre tento start-up rozhodol predovšetkým preto, že spoločnosť Lime sa neprezentovala iba ako podnik zameraný výhradne na skútre.

Investor vysvetlil, že spoločnosť Lime chcela sprístupniť svojim klientom širšiu škálu dopravných prostriedkov, ktoré by zásadne zmenili spôsob prepravy ľudí z bodu A do bodu B. Turisti si tak touto cestou môžu zaobstarať bicykel ideálny pre výlet po pobreží či mestskej promenáde, kým ľudia dochádzajúci do zamestnania majú možnosť spoľahnúť sa na skútre, ktoré im uľahčia manévrovanie v hustej mestskej premávke.

Súvisiace: 8 nových technologických trendov, ktoré úplne zmenia povahu života a podnikania

Treba tiež poznamenať, že kým drvivá väčšina služieb spoločnosti Lime sa aktuálne zameriava práve na bicykle, start-up takmer na mesačnej báze na americkom trhu počet svojich skútrov zdvojnásobuje. Spoločnosť totiž verí, že skúter je dokonalou alternatívou dopravy na miestach, na ktoré je notoricky zložité dostať sa autom, prípadne sa vyznačujú obzvlášť hektickými dopravnými situáciami. Skútre sú prirodzene pohodlnejšie ako elektrické bicykle a pri svojej maximálnej rýchlosti o hodnote 25 kilometrov za hodinu sú tiež podstatne rýchlejšie.

Spoločnosť Lime tak síce disponuje všestrannou ponukou služieb, avšak Dash uznal, že oba z uvedených start-upov majú slušnú šancu na úspech. V rámci svojej analýzy uviedol: „Myslím si, že ľudia majú tendenciu príliš unáhlene rozhodovať o tom, kto je v porovnaní s niekym iným lepší. Takéto správanie sme po celé roky zaznamenávali vo vzťahu k službám Uber a Lyft. Keď sa pozriete na týchto dvoch hráčov v súčasnosti, zistíte, že obaja dosahujú pozoruhodný úspech a svojím investorom prinášajú dostatočné výnosy. Nemyslím si, že ľudia, ktorí do nich investovali v začiatku ich kariéry, majú aktuálne dôvod sťažovať sa. Sú totiž skutočnými víťazmi vo svojom sektore a prinášajú pozitívne výsledky všetkým zúčastneným stranám. Podobná dynamika vzniká aj na trhu zdieľanej dvojkolesovej dopravy, pretože je veľmi pravdepodobné, že obe spoločnosti Bird aj Lime budú veľmi úspešné.“

Zdroj: Bloomberg, The Wall Street Journal

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×