Tesla si v dejinách automobilového priemyslu píše vlastnú kapitolu

1. júna 2017

Automobilový priemysel hýbe svetom a má vplyv na život takmer každého jednotlivca na zemi. Tomuto odvetviu však prekvapivo chýbajú naozaj pútavé príbehy.

V podstate môžete od Henryho Forda skočiť, rovno k Elonovi Muskovi. Medzi týmito dvoma velikánmi nás snáď aspoň na chvíľu oslovili ešte príbehy Enza Ferrariho, Prestona Tuckera a Johna DeLoreana.

Automobilka Tesla má za sebou už 13 rokov fungovania. Spolu zo svojimi pôvodnými zakladateľmi a následne so súčasným generálnym riaditeľom Elonom Muskom dosiahla skutočne pozoruhodný úspech, nevídaných rozmerov.

Počas posledných desaťročí už automobilový priemysel vytvoril mnohých dobrodružných podnikateľov. Ale Musk a jeho Tesla doteraz iba prosperovali. Akciám spoločnosti sa v tomto roku darí obzvlášť dobre a svojou kapitalizáciou tak prekonali gigantov ako GM a Ford.

Na rozdiel od niektorých ostatných spoločností, sa Tesla zatiaľ nestala obeťou vlastného úspechu. Spoločnosť Ford len nedávno opustil Mark Fields, ktorý bol počas posledných troch rokov jej generálnym riaditeľom. A to napriek tomu, že spoločnosť za posledné dva roky vykazovala presvedčivé zisky. Spätná analýza Fieldsovho odchodu naznačila, že príčinou bol pravdepodobne úspech spoločnosti Tesla. Svoju úlohu tu zohrala aj skutočnosť, že spoločnosť Ford výrazne zaostávala za svojím novátorským konkurentom zo Silicon Valley.

To však nie je úplnou pravdou. Fields so spoločnosti odišiel, pretože za jeho pôsobenia automobilka zažila stabilný pokles ceny svojich akcií, až o 40%. A tak nemal na výber. Ford je poprednou spoločnosťou, na ktorú ešte stále dohliada ikonická rodina Fordovcov. Fields si musel byť vedomý toho, že ako generálny riaditeľ tak populárnej spoločnosti by sa mal postarať o to, aby sa ceny akcií dlhodobo držali na vysokej hodnote.

Pravdou však ostáva, že napredovanie spoločnosti Tesla, Fieldsovej situácii vôbec nepomohlo. Tesla je v podstate tŕňom v oku pre všetkých hráčov v tradičnom automobilovom priemysle. V poslednom čase sa v rámci odvetvia objavujú rekordne vysoké čísla predajov. Tesla má medzitým problém predať 80 000 vozidiel ročne a svoj kapitál míňa znepokojivo rýchlym tempom, bez vykazovania akéhokoľvek zisku. V svetle týchto skutočností by tradiční predajcovia automobilov radi ukázali dávku sebaistoty, no Tesla im v tom usilovne bráni.

Tesla si po Vás príde

Graf porovnania kapitalizácie trhu a predaja áut v roku 2016.

Vo vedení automobilky General Motors sa v súčasnosti nachádza snáď najlepší výkonný tím v dejinách spoločnosti. Pod vedením výkonnej riaditeľky Mary Barrovej sa General Motors púšťa do finančných rozhodnutí, ktorým by sa pred svojim bankrotom v roku 2009 pravdepodobne zďaleka vyhýbala. Aj napriek tomu, však GM v cene akcií a kapitalizácii zaostáva za spoločnosťou Tesla a širšími ukazovateľmi trhu. Barrová tak v súčasnosti, po dlhých rokoch čelí značnému tlaku zo strany akcionárov.

Obzvlášť zanietené úsilie vyvíja David Einhorn, ktorý je zakladateľom hedžového fondu Greenlight Capital. Týmto sa pripravuje na stretnutie akcionárov General Motors, ktoré je naplánované na tento mesiac. Neúspešné akcie spoločnosti GM by rád rozdelil do dvoch tried. Prvá skupina akcií by bola určená pre investorov, ktorých cieľom je vyplácanie dividend. Druhá skupina by mala byť určená pre rastových investorov. Einhorn by taktiež rád získal tri miesta vo vedení spoločnosti.

Všetky tieto plány Barrovej spôsobujú problémy, ktoré musí riešiť jedine z dôvodu, že hodnota spoločnosti Tesla je dnes o miliardu vyššia ako hodnota General Motors.

Tradiční výrobcovia automobilov odmeňujú investorov spätným nákupom akcií a štedrými dividendami. 4.5% výnosy GM sú však takmer zanedbateľné v porovnaní s 50% ziskom akcií spoločnosti Tesla, dosiahnutých za posledných 6 mesiacov. Zároveň predstavuje 1 500% výnosnosť v porovnaní s počiatočnou verejnou ponukou spoločnosti, realizovanou v roku 2010. Akcie GM sa naproti tomu pohybujú blízko svojej počiatočnej ceny, z roku 2010 na úrovni 33 dolárov za akciu.

Viac obetí

Mark Fields, bývalý generálny riaditeľ spoločnosti Ford.

Ak bude Tesla aj naďalej pokračovať vo svojom rozbehnutom trende, úspech spoločnosti si vo svete automobilového priemyslu môže vyžiadať aj ďalšie obete. Pravdou je, že v rámci odvetvia môže spôsobiť ešte omnoho väčší rozruch. Niektorí analytici totiž predpovedajú, že ak naplno využije svoj potenciál, jej akcie sa z 300 dolárov môžu vyšplhať až na hodnotu 500 dolárov.

Keď sa to Tesle podarí a napríklad zvládne ročne predať viac než milión kusov vozidiel, ostatné automobilky budú nútené opustiť americký trh. V horšom prípade budú nútené úplne sa vzdať svojho podnikania. Pre výrobcu zo Silicon Valley to bude nepochybne obrovským úspechom. Nebude sa to však páčiť nikomu, kto navrhuje, propaguje, vyrába či predáva automobily – napríklad ani spoločnosti Volkswagen.

Treba tiež poznamenať, že čím bližšie sa Tesla dostáva k prekonaniu miliónových ročných predajov, tým reálnejšia je možnosť, že ovládne ešte väčší podiel automobilového trhu. Už teraz má monopol v oblasti elektrických automobilov. V tomto smere je paradoxne jej jediným konkurentom práve GM so svojím modelom Bolt EV, ktorý bol na trh uvedený v roku 2016.

Elon Musk sa snaží naplniť svoju víziu. Jej úspech závisí na ďalšom raste spoločnosti Tesla a taktiež na tom, že sa jej podarí vytlačiť z ciest vozidlá poháňané tradičnými palivami. Pri súčasnej $ 50 miliardovej kapitalizácii trhu je však pre spoločnosť Tesla rovnako dôležité, aby rozširovala svoj monopol a postupne odstavila akúkoľvek konkurenciu na americkom, ale aj zahraničnom trhu s automobilmi.

Silicon Valley neuznáva starú dobrú kapitalistickú konkurenciu. Microsoft, Apple, Amazon, Google a Facebook – všetci títo hráči uprednostňujú pozíciu, v ktorej môžu (v rámci svojho odvetvia) osamote ovládať celý trh. Takto si následne zabezpečia dlhodobo vysoké zisky a rozsiahlu skupinu zákazníkov a užívateľov.

V rámci protimonopolných opatrení by do podobných situácií mala zasiahnuť vláda. K tomu však nedochádza. Keď sa naplnia Muskove plány, Tesla môže jedného dňa čeliť práve takýmto protimonopolným opatreniam (a to nie len v oblasti automobilov, ale aj samoriadiacich technológií či dátových systémov). V súčasnosti by sme sa však mali sústrediť na trh s elektrickými vozidlami, ktorý je ešte stále iba vo fáze rozvoja. No napriek tomu z neho Tesla už vytláča akúkoľvek potenciálnu konkurenciu.

Z vyššie uvedeného prípadu spoločnosti Ford si môžeme vziať dôležité ponaučenie. Ak vlastníte poprednú spoločnosť, ale nedokážete svoj príbeh podať tak dobre, ako Elon Musk, čakajú Vás vážne ťažkosti.

Zdroj: Bloomberg, Fortune, NYtimes

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×