V elektromobiloch dochádza k revolúcií

23. júla 2019

Hlavní výrobcovia automobilov, ktorí v týchto dňoch predstavujú rôzne druhy elektromobilov, priťahujú ešte väčšiu pozornosť médií. To preto, že elektrické autá sú skvelými, špeciálnymi a futuristickými. Jedného dňa však automobily na elektrický pohon budú samozrejmosťou.

Ale kedy to nastane? Kedy už elektrické vozidlá prestanú byť novinkou pre včasných používateľov? Kedy budú zákazníci zvažovať ich nákup bez ohľadu na vládne stimuly, rovnako ako v prípade benzínových automobilov?

Môžno už sme bližšie, než si myslíte. Analytici spoločnosti Bloomberg New Energy Finance (BNEF) predpovedajú, že za 20 rokov bude viac ako polovica predaných nových vozidiel práve s elektrickým pohonom.

Elektromobily sú stále relatívnou novinkou, ale už nie dlho.

Colin McKerracher, ktorý má na starosti oblasť dopravy vrámci BNEF, poznamenal: „Vidíme reálnu možnosť, že celosvetové predaje benzínových a naftových automobilov sú pripravené dosiahnuť svoj vrchol.“ Aby však elektrické automobily boli voči týmto automobilom aj reálne konkurencieschopné, najprv sa musia udiať určité zmeny a tieto zmeny sa nestanú celosvetovým v priebehu krátkeho časového horizontu.

Dôležitosť dojazdu

Po prvé, elektrické vozidlá budú musieť na jedno nabitie vedieť prejsť viac kilometrov a budú sa musieť nabíjať rýchlejšie.

Seth Goldstein, ktorý je analytikom pre oblasť elektromobilov v spoločnosti Morningstar predpovedá, že v horizonte 10 rokov, sa elektronické vozidlá budú vedieť v priemere nabiť na 500 kilometrov, čo by malo stačiť pre pohodlie väčšiny ľudí. Aktuálne elektromobily, v priemere vedia na jedno nabitie prejsť približne 320 kilometrov.

Keďže aj 320 kilometrov ďaleko prevyšuje rozsah, ktorý väčšina ľudí najazdí za deň, rozdiel je väčšinou psychologický. Ľudia sú jednoducho zvyknutí najazdiť viac než 320 kilometrov, vrámci jedného natankovania nádrže benzínom, alebo naftou.

Podobné: 171 rokov pred Teslou – vývoj elektrických vozidiel

Vďaka vylepšeniam v niekoľkých oblastiach, na scénu prichádzajú vozidlá s dlhým dojazdom. Jedná sa o kvalitnejšie batérie, ktoré môžu uskladniť viac energie. Medzičasom, zlepšenia vo výrobe znižujú ceny batérií, čo výrobcom elektromobilov umožňuje inštalovať viac batérií, bez nutnosti nadmerného zvyšovania cien.

Podľa analytikov spoločnosti Bloomberg New Energy Finance (BNEF), náklady na batérie do elektrického vozidla súčasnosti stoja približne 176 dolárov za kWh, avšak táto úroveň by v roku 2025 mala poklesnúť na 87 dolárov za kWh. (Kilowatthodina alebo kWh je meradlom toho, koľko energie môže batéria uskladniť. Napríklad Chevrolet Bolt EV má 60 kWh batériu, zatiaľ čo oveľa väčší automobil Tesla Model S môže mať batériu o rozsahu 100 kW.)

Vývoj elektrických vozidiel úspešne napreduje aj vďaka zlepšeniu energetickej účinnosti samotných elektromobilov. Efektívnejšie elektrické motory a ešte efektívnejšie pneumatiky napomáhajú k rozsiahlym zlepšeniam. Nový model Tesla Model S Long Range sa napríklad spolieha na zvýšenie účinnosti svojho elektrického motora cez kolesá a pneumatiky, čo pomáha znižovať jednotlivé odpory, bez navýšenia kapacity batérie, čím vie na jedno nabitie prejsť už aj 600 kilometrov.

Graf: Do roku 2040 by predaj elektrických vozidiel mohol predbehnúť predaj benzínových a naftových automobilov

Počas nasledujúcich dvoch desaťročí môže predaj elektromobilov prevýšiť celosvetový predaj vozidiel s vnútorným spaľovaním.

Iné zmýšľanie

Zároveň nákupcovia automobilov budú musieť pristupovať inak aj k nabíjaniu svojho automobilu. Keď zákazníci kupujú automobil na benzínový pohon, nikto sa zvyčajne nepýta: „Kde si môžem natankovať plnú nádrž?“ Čerpacie stanice sú skoro všade a naplnenie trvá len niekoľko minút. U elektrických automobilov je to iné. Nabíjanie batérie nie je niečo, čo sú ľudia zvyknutí robiť bežne, keď hovoríme o automobiloch.

Aj keď sú výrobcovia elektrických vozidiel schopní skrátiť čas potrebný na nabitie batérie, stále to nie je len na rýchle zastavenie. V ideálnom prípade bude nabíjačka umiestnená tam, kde môže byť vozidlo zaparkované dlhšiu dobu, napríklad v garáži, v kancelárii alebo v nákupných centrách či moteloch.

Avšak ľudia si nebudú kupovať elektrické vozidlá, pokiaľ nebudú mať istotu, že budú vedieť môcť (občas) absolvovať aj dlhú jazdu bez obáv. Tu prichádzajú do úvahy diaľničné nabíjačky na odpočívadlách. Na budovaní siete rýchlych nabíjačiek v súčasnosti pracuje niekoľko spoločností a priemyselných skupín.

Tesla využila svoju sieť rýchlych nabíjačiek ako hlavný predajný argument svojich elektromobilov.

Pasquale Romano, generálny riaditeľ spoločnosti ChargePoint, ktorá v USA prevádzkuje sieť nabíjačiek pre elektrické automobily, poznamenal: „Je nevyhnutné umiestniť tieto diaľničné nabíjačky vo vhodných vzdialenostiach.“

Automobilová spoločnosť General Motors a stavebná spoločnosť Bechtel nedávno oznámili, že sa spojili a spolupracujú na vybudovaní siete rýchlych nabíjačiek. Dáta od vodičov elektrických, ale aj benzínom poháňaných automobilov sa budú zhromažďovať dobrovoľne, prostredníctvom systému GM OnStar, ktoré pomôžu pri určení vhodný miest pre nabíjačky.

Spoločnosť Electrify America, ktorú financuje spoločnosť Volkswagen ako súčasť svojej dohody v oblasti vyrovnania emisií z naftových motorov sa tiež snaží rýchlo budovať sieť nabíjačiek a pre svoju sieť sa snaží umožniť bezproblémovú spoluprácu s ostatnými. Tesla sama o sebe, taktiež vlastní obrovskú sieť svojich plniacich kompresorov („tzv. superchargers“) po celom svete, na ktorú spoločnosť často poukazuje, ako dôležitú predajnú informáciu svojich elektromobilov.

Taktiež nabíjačky, nabíjajú batérie automobilov stále rýchlejšie. Švajčiarska spoločnosť ABB tvrdí, že jej nabíjačky dokážu nabiť batériu elektromobilu na 80%, za menej ako 10 minút. Závisí to však aj od toho, či budú automobily schopné reagovať na tak rýchle nabitie. Samotné automobily sa tak budú líšiť v rýchlosti ich nabíjania. Rýchlosť nabíjania sa pre výrobcov automobilov stáva predmetom dôležitej informácie.

Viac možností a lepšie ceny

Okrem toho, spotrebitelia by mali mať možnosť výberu z viacerých elektrických vozidiel. V automobilovom priemysle existuje vždy zložitá súhra medzi tým, čo zákazníci žiadajú a čo je k dispozícii. Napríklad, tzv. crossovery sú v súčasnosti u zákazníkov naozaj populárne. To je čiastočne preto, že v tejto oblasti existuje veľké množstvo modelov. Pred niekoľkými rokmi to však vyzeralo inak. Výsledkom je obrovský nárast predajov tohto typu vozidiel a to z toho dôvodu, že si ich zákazníci žiadajú a preto, že je na trhu veľký objem predajcov, ktorí ich ponúkajú.

V súčasnosti, ak si niekto chce kúpiť elektrický automobil, má veľmi málo možností. Akonáhle na trh vstúpi viac konkurentov, predaj elektrických vozidiel sa prirodzene zvýši, keďže zákazníci s väčšou pravdepodobnosťou nájdu elektrický automobil, ktorý vyhovuje ich základným potrebám a vkusu.

Nový Nissan Leaf ide ešte ďalej a predáva sa za nižšiu cenu ako predchádzajúci model a očakáva sa, že v tomto trende bude pokračovať aj ďalej.

Náklady na najdrahšiu časť elektromobilu – batériu, už začali postupne klesať. Keď bol v roku 2010 predstavený model Nissan Leaf s cenou 35 000 dolárov, jeho dosah podľa hodnotenia Agentúry EPA predstavoval len 118 kilometrov. V roku 2019, mala nová základná verzia modelu Leaf rozsah približne 240 kilometrov a cena začínala na nižšej hodnote až o 6000 dolárov. (V súčasnosti je tiež k dispozícii aj drahšia verzia, ktorá vrámci jedného nabitia zvládne prejsť až približne 363 kilometrov.)

Až donedávna však elektrické vozidlá ani benzínové, čí naftové automobily nevedeli udržať svoju hodnotu pri opätovnom predaji. Kľúčovým faktorom zmeny sa zdá byť rozsah. Elektromobily s dlhším dojazdom udržia svoju hodnotu lepšie. Napríklad Chevrolet Bolt EV má svoju hodnotu na podobnej úrovni, ako porovnateľné vozidlá Chevrolet s benzínovým pohonom.

Podobné: Otec čínskeho elektromobilového priemyslu o kľúčových otázkach súčasnosti

Juergen Stackmann, výkonný riaditeľ pre oblasť predajov vrámci nemeckej automobilky Volkswagen , nevníma predajnú hodnotu automobilov ako problém. Volkswagen Group – materská skupina spoločnosti VW, ktorá zahŕňa prestížne značky ako Audi a Porsche, patrí k najagresívnejším výrobcom automobilov, pokiaľ ide o plánovanie v oblasti elektromobilov. Stackmann poznamenal, že elektrické automobily sú oveľa lacnejšie na údržbu a „palivo“, ako benzínové alebo naftové automobily, takže väčšina zákazníkov to musí ešte len pochopiť a stane sa tak vo väčšom merítku až v priebehu niekoľkých rokov.

S dosahom 383 kilometrov na jedno nabitie, model Chevy Bolt EV dosahuje porovnateľnú hodnotu, ako rovnaký Chevrolet na benzínový pohon.

Výzvou je presvedčiť zákazníkov, aby si to začali všímať. Stackmann nakoniec dodal: „Súkromní zákazníci sa zvyčajne pozerajú na cenu v deň nákupu a na zvyšok zabúdajú,“ … “Aktuálne sa tak rýchlo blíži obdobie, kedy elektrické automobily budú samozrejmosťou a budú rovnako dobrou voľbou pre spotrebiteľov a to bez akýchkoľvek dodatočných stimulov, určených pre nákup.

Zdroj: WSJ, Bloomberg

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×