V nákupných centrách sa zatvárajú obchody a klesá návštevnosť

18. 4. 2019

Je ešte iba apríl, ale v tomto roku sme zaznamenali už takmer 6 000 obchodov, ktoré plánujú zrušiť svoju prevádzku – čo je viac ako v priebehu celého roka 2018.

Táto skutočnosť určite neprispieva k pohodliu žiadneho vlastníka nákupného centra.

Návštevnosť niektorých z najlepších nákupných centier naprieč celými Spojenými štátmi dosiahla svoju maximálnu hodnotu okolo augusta roku 2018, no odvtedy začala klesať aj napriek tomu, že po väčšinu roka vykazovala narastajúci charakter. Tento trend analyzovala dátová spoločnosť Thasos, ktorá monitoruje viac ako 100 miliónov mobilných telefónov a zisťuje, kedy spotrebitelia určité obchodné lokality navštevujú a opúšťajú.

John Collins, ktorý je spoluzakladateľom a hlavným produktovým riaditeľom spoločnosti Thasos, vysvetlil, že dobrou správou pre mnoho nákupných centier bolo, keď sa predajcom v priebehu roka 2018 podarilo aspoň dočasne zotaviť – boli schopní nalákať do svojich obchodov viac nakupujúcich pomocou propagačných akcií a zliav. Tiež dodal: „Ale ak predávate svoj tovar so stratou, nemôžete si takto dovoliť fungovať príliš dlho.“

Podobné: Bill Gates a jeho predpovede o budúcnosti z roku 1999

Predajcovia sú v súčasnosti skutočne nútení diskutovať o ukončení doterajších zliav, čo by mohlo byť jedným z dôvodov, prečo je návštevnosť nákupných centier opäť v poklese. Majitelia obchodných domov medzitým dúfali, že keď sa im podarí sprostredkovať zákazníkom nové a vylepšené zážitky z nakupovania, spotrebitelia tak opätovne nájdu záľubu v navštevovaní ich zariadení. Ďalším závažným problémom je však fakt, že podľa prvotných výsledkov sa ani táto stratégia nezdá byť účinnou pri zvyšovaní nákupnej aktivity.

Návštevnosť nákupných centier dosiahla maximum približne v auguste minulého roka a odvtedy vykazuje klesajúci trend.

Prieskumná agentúra Coresight Research uviedla, že americkí maloobchodníci od začiatku tohto roka už oznámili zatvorenie až 5 994 predajní, pričom novootvorených by malo byť iba 2 641 obchodov. Reč je tak o väčšom počte zatvorených nákupných lokalít ako v priebehu celého minulého roka. Spoločnosť Coresight dokladovala, že v roku 2018 ukončilo svoju činnosť celkovo 5 864 prevádzok, pričom na trhu sa objavilo 3 239 nových predajní.

Spomedzi zatváraných obchodov, viac ako 2 000 prevádzok patrí spoločnosti Payless ShoeSource, ktorá vyhlásila bankrot. Stovky ďalších patria predajcom oblečenia ako Gymboree, Charlotte Russe, Victoria’s Secret či Gap, ale aj diskontnému reťazcu Fred’s. Populárne reťazce ako Aldi, Dollar Tree, Ollie’s Bargain Outlet, Five Below a Levi majú medzitým v pláne otvárať nové obchody vo viacerých regiónoch.

Agentúra Coresight zároveň predpovedá, že čo sa týka zatvárania maloobchodných predajní, ani vyhliadky do budúcnosti nevyzerajú ružovo. Situácia sa totiž zdá byť dokonca ešte ponurejšia ako v roku 2017, ktorý bol v tomto smere rekordným – americkí maloobchodníci vtedy ohlásili zrušenie viac než 8 000 prevádzok.

Deborah Weinswigová, ktorá je zakladateľkou a generálnou riaditeľkou spoločnosti Coresight, vysvetlila: „Očakávam, že takéto zatváranie bude v priebehu roku 2019 naberať na intenzite a do konca roka zasiahne približne 12 000 predajní. Zdá sa, že spomalenie, ktoré sme zaznamenali v roku 2018, bolo iba krátkodobou prestávkou v tom, čo je v skutočnosti stabilným a dlhodobým trendom.“

Majitelia nákupných centier, ktorí hľadajú spôsoby ako zaplniť prázdny priestor vo svojich nehnuteľnostiach, boli nútení vyjednávať s predajcami o nájomných podmienkach a ponúkať im priestory za lacnejšie nájomné.

DJ Busch, ktorý je analytikom na trhu komerčných nehnuteľností z konzultantskej spoločnosti Green Street Advisors, uviedol: „Je to tak trochu vtipné, pretože ani jeden z predajcov, ktorí momentálne zatvárajú svoje obchody, nie je prekvapením. Keď sa to však deje vo veľkom, oslabuje sa vyjednávacia sila majiteľov komerčných nehnuteľností. Nastáva nebezpečná situácia.“

Prenajímatelia komerčných budov sa v takýchto prípadoch obracajú na značky, ktoré si pôvodne vybudovali svoje podnikanie v rámci digitálneho prostredia. Najpopulárnejšími menami v tomto smere sú napríklad značka pánskych košieľ Untuckit, výrobca okuliarov Warby Parker a predajca matracov Casper, ktorí v súčasnosti otvárajú stovky obchodov po celých Spojených štátoch a majitelia nákupných domov ich vo svojich priestoroch vítajú s otvorenou náručou. Opäť dúfajú v to, že spolupráca s nájomníkmi ako Legoland, Crayola Experience či Dave & Busters povedie k zlepšovaniu spotrebiteľských zážitkov, čo následne vytiahne nakupujúcich z ich domovov a privedie ich naspäť do nákupných centier.

Avšak Collins z agentúry Thasos poznamenal, že ani tento plán sa nemusí stretnúť s úspechom.

Analýza jeho spoločnosti totiž zistila, že nákupné centrá s prítomnosťou takzvaných zážitkových nájomníkov, ktorí sa nezameriavajú výhradne na predaj produktov – akými sú napríklad Apple, dodávateľ talianskych potravín Eataly a Tesla – ani napriek svojim inovatívnym službám doteraz neboli dôvodom dodatočnej návštevnosti. Agentúra Thasos uviedla, že do októbra roku 2018 nákupné centrá so „zážitkovými“ nájomníkmi neboli schopné dosiahnuť vyššiu návštevnosť na medziročnej báze v porovnaní s obchodnými domami bez týchto jedinečných predajcov.

Zážitkoví nájomníci zatiaľ majiteľom obchodných domov neposkytujú také výhody, aké očakávali.

Collins povedal: „To naznačuje, že investičné fondy zamerané na komerčné nehnuteľnosti obetujú neprimeraný objem kapitálu na to, aby do obchodných centier lákali predajne značiek ako Tesla, Apple a ďalších s cieľom zvyšovať návštevnosť týchto predajných zariadení.“

Keďže na obzore sa črtá ďalšie zatváranie maloobchodných predajní, spotrebitelia sa môžu pripraviť na to, že v tradičných nákupných centrách sa čoraz častejšie budú vyskytovať hotely, posilňovne, apartmánové komplexy, stravovacie zariadenia a obchody s potravinami, v dôsledku čoho sa budú predajné domy meniť na akési mestské centrá. Nový obchodný dom Hudson Yards, ktorý bol v New Yorku otvorený iba v priebehu minulého mesiaca, je dokonalým príkladom takéhoto modelu komerčnej nehnuteľnosti so zmiešaným využitím.

Majitelia nákupných centier okrem toho experimentujú s priestormi, ktoré môžu v relatívne krátkych intervaloch ponúknuť viacerým mladým značkám na vzostupe. Deje sa tak v rámci krátkodobého prenájmu, popri ktorom tieto značky získavajú prístup k údajom o návštevnosti a vzorcoch nákupného správania zákazníkov. Macerich, ktorý je tretím najväčším majiteľom obchodných domov v USA, prevádzkuje spoločnosť s názvom BrandBox, ktorej pobočky v súčasnosti umiestňuje do svojich centier po celom území krajiny.

Podobné: 5 megatrendov, ktoré budú formovať svet a naše investičné rozhodnutia

Busch vysvetlil: „Myslím, že sme svedkami viacročného posunu. Z trhu sa stratia niektorí z predajcov, ktorí tu pôsobili dlhšie, ako to bolo únosné. Tento posun bude veľmi náročný a každý, kto zastáva opačný názor, je prehnaným optimistom. To však neznamená, že maloobchod zanikne. Ak máte skutočne kvalitné podnikanie, prežijete odchod neproduktívnych maloobchodníkov zo scény a zistíte, že majitelia obchodných domov začnú investovať do kvalitných značiek.“

Majitelia obchodných domov ako Simon, Brookfield, Taubman, Macerich, PREIT, CBL a Washington Prime budú v najbližších týždňoch vykazovať svoje štvrťročné zisky. Zároveň ponúknu pohľad na aktuálny vývoj cien nájomného a na spôsob, akým sa plánujú vyrovnať s najnovšou vlnou zatvárania obchodov.

Zdroj: Bloomberg, CNBC

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×