Wall Street začína spolupracovať s technologickými gigantmi ako Apple

2. 5. 2019

Spoločnosť Apple len nedávno vo veľkom štýle oznámila vydanie svojej kreditnej karty. Uvedenie tohto produktu na trh pritom bolo možné predovšetkým s pomocou finančnej spoločnosti Goldman Sachs, čo ale vôbec nebolo zjavné z toho, kde počas ceremónie stál riaditeľ tejto banky.

Predstavenie kreditnej karty verejnosti sa konalo 25. marca v kalifornskom meste Cupertino, avšak David Solomon, generálny riaditeľ spoločnosti Goldman Sachs, nestál na pódiu v svetlách reflektorov. Hlavnou hviezdou udalosti bol namiesto toho Tim Cook zo spoločnosti Apple, ktorý označil nový produkt za „najvýznamnejšiu zmenu vo svete kreditných kariet za posledných 50 rokov“. Solomon medzitým tlieskal pod pódiom spolu s ďalšími divákmi aj napriek tomu, že 150-ročná banka z Wall Street je v skutočnosti zodpovedná za úvery, ktoré je možné čerpať pomocou novej kreditnej karty. Spoločnosť Goldman Sachs však bola v rámci prezentácie spomenutá takmer iba ako poznámka pod čiarou.

Takéto postavenie v úzadí je však niečím, na čo si veľké banky pravdepodobne budú musieť zvyknúť. Keďže technickí giganti sa v čoraz väčšej miere začínajú angažovať do sektora spotrebiteľských finančných služieb, budú potrebovať niekoho, kto by im pomohol zvládnuť kľúčový a komplikovaný bankový aspekt celej veci. Bankový sektor tak čelí dileme – buď sa odhodlá poskytovať týmto spoločnostiam tichú podporu, alebo bude riskovať premeškanie hodnotných príležitostí a partnerstiev s gigantmi technologického priemyslu, ktorí sa tešia priazni stoviek miliónov zákazníkov.

Gerard du Toit, ktorý je bankovým konzultantom zo spoločnosti Bain, vysvetlil: „Banky a spoločnosti poskytujúce finančné služby si veľmi dobre uvedomujú hrozbu zo strany veľkých technologických spoločností. Je to klasická dilema – nepáči sa im to, ale ak im technologické spoločnosti zabezpečia prístup k novým zákazníkom, prípadne prevezmú tých existujúcich, čo iné im ostáva?“

Podobné: Ako vyzerá najelitnejší a najtajnejší klub obchodníkov na svete

Severoamerický finančný sektor v súčasnosti zaznamenáva príjmy o celkovej hodnote 1,35 bilióna dolárov, pričom až 40% z tohto objemu pochádza od spotrebiteľov, ktorí by s najväčšou pravdepodobnosťou uprednostnili služby technologických spoločností ako Amazon. Pre banky však existuje riziko aj v prípade, že sa vrhnú do neuváženej spolupráce s týmito technologickými gigantmi – tie totiž budú mať kontrolu nad vzťahmi so zákazníkmi a brandingom sortimentu finančných služieb, čo im zaručí najlukratívnejší podiel v rámci tejto spolupráce.

Lídri technologického priemyslu ako Amazon a Alphabet už začali prenikať do teritória tradičných bánk v oblastiach od poskytovania úverov malým podnikom až po platobné systémy. Dôvodom je ich potreba umocňovať rast príjmov v rámci nových vertikálnych trhov a posilňovať kontrolu nad svojím existujúcim podnikaním. Veľké technologické spoločnosti z USA sa však okrem toho pripravujú aj na globálnu bitku – aj čínski technologickí giganti ako Alibaba a Tencent sa totiž stávajú poprednými hráčmi na trhu s platobnými a investičnými službami vďaka svojim mobilným aplikáciám.

Nová kreditná karta od Apple disponuje podporou spoločností Goldman Sachs a Mastercard, pričom spravidla je naviazaná na mobilnú peňaženku Apple Pay, ktorá umožňuje zákazníkom platiť pomocou zariadenia iPhone. Nedá sa poprieť, že táto funkcia je pre spoločnosť Apple čoraz dôležitejšia, keďže na príjmy zo služieb sa spolieha najmä v snahe vyrovnať straty spôsobené spomalením rastu predaja svojich smartfónov.

Spoločnosť Google medzitým prevádzkuje svoj online platobný systém Google Pay, prostredníctvom ktorého môžu zákazníci nakupovať pomocou mobilných zariadení s operačným systémom Android. Nezaostáva ani spoločnosť Facebook, ktorá umožňuje používateľom realizovať platby na určitých trhoch prostredníctvom aplikácie Messenger. Zároveň tiež vyvíja platobný systém založený na kryptomenách, ktorý by spotrebitelia mohli využívať prostredníctvom aplikácie WhatsApp.

Du Toit povedal, že Google a Facebook experimentujú s platobnými systémami, aby pomocou nich uľahčili zákazníkom nakupovanie podnietené reklamou, ktorú zobrazujú na svojich stránkach. Facebook napríklad v rámci Instagramu ponúka funkciu, ktorá umožňuje užívateľom nakupovať produkty priamo v prostredí aplikácie. Du Toit poznamenal, že pomocou dát zhromaždených z takýchto transakcií môže spoločnosť Facebook dokazovať marketérom, že reklama, za ktorú si zaplatili, bola účinná a zákazníci si skutočne kúpili propagované položky.

Ďalším významným účastníkom tohto trendu je spoločnosť Amazon, ktorá sprostredkovala pôžičky v celkovej hodnote viac než 3 miliárd dolárov pre viac ako 20 000 malých podnikov, ktoré ponúkajú svoje produkty na stránke elektronického obchodu tohto giganta. Spoločnosť tiež ponúka produkt podobný debetnej karte s názvom Amazon Cash, pomocou ktorého umožňuje užívateľom ukladať si peniaze do elektronickej peňaženky Amazon a nakupovať online bez použitia fyzickej platobnej karty. K dispozícii je okrem toho aj služba Amazon Pay, ktorá umožňuje zákazníkom nakupovať produkty na iných predajných stránkach bez toho, aby museli opakovane zadávať informácie o svojej kreditnej karte.

Du Toit potvrdil, že Amazon sa zjavne snaží vybudovať uzavretý nákupný a platobný systém, z ktorého má v pláne vylúčiť akýchkoľvek sprostredkovateľov a účastníkov tretích strán.

Konzultant vysvetlil: „Keď predajné spoločnosti nemusia bankám odvádzať poplatky spojené so spracovaním platieb kreditnými kartami, majú možnosť ušetriť si obrovské výdavky. Zároveň takýmto spôsobom prehlbujú vzťahy so svojimi zákazníkmi a plnia svoje primárne poslanie – sú schopné predávať čokoľvek, čo by spotrebiteľ mohol chcieť kúpiť na internete.“

Obojstranne výhodná spolupráca

Napriek obavám niektorých finančných inštitúcií sa nedá poprieť, že spolupráca medzi bankami a technologickými spoločnosťami môže byť obojstranne výhodnou záležitosťou. Nigel Morris, ktorý je spoluzakladateľom investičnej spoločnosti Capital One Financial, vysvetlil: „Banky sú dokonale kvalifikované v oblasti spravovania peňazí, rešpektovania právnych a finančných predpisov a riadenia úverového rizika.“ Technologické spoločnosti však s týmito záležitosťami môžu mať problémy, no na druhej strane „majú jedinečné schopnosti získavať nových zákazníkov, zabezpečovať vhodné užívateľské skúsenosti a predávať inovatívne produkty, ktoré zákazníci milujú“.

Ani táto skutočnosť však neznamená, že predstavitelia popredných bánk nepovažujú gigantov z technologického sektora za hrozbu. Jamie Dimon, ktorý je generálnym riaditeľom spoločnosti J.P. Morgan Chase, vo svojom výročnom liste akcionárom z roku 2015 varoval, že „Silicon Valley prichádza“ a pokúsi sa profitovať na úkor hráčov z finančného priemyslu.

Veľké banky sa preto už po niekoľko rokov pripravujú na potenciálne zmeny vo finančnom ekosystéme – budujú vlastné aplikácie, modernizujú svoje technologické tímy za cieľom zvýšenia inovatívneho potenciálu a nadväzujú partnerstvá s fintech spoločnosťami.

Banky ponúkajú svoje vlastné technologické riešenia v domnienke, že sa im podarí presvedčiť svojich existujúcich klientov, aby sa nenechali zlákať ponukami „outsiderov“ – či už v podobe veľkých technologických spoločností ako Amazon alebo start-upov z fintech sektora ako Square.

Podobné: Najúspešnejšie start-upy z fintech sektora v roku 2019

Spoločnosť J.P. Morgan iba v priebehu minulého roka predstavila službu YouInvest, ktorá mala byť odpoveďou na aplikáciu Robinhood, umožňujúcou obchodovanie s akciami bez poplatkov. Aj spoločnosť Citigroup a ďalší hráči uviedli na trh svoje vlastné digitálne bankové aplikácie, pričom Bank of America plánuje na jeseň tohto roka predstaviť finančnú plánovaciu aplikáciu Life Plan.

Tradičné banky podobnými krokmi uznávajú, že hranice medzi jednotlivými sektormi sa postupne rúcajú a každý pre nich môže predstavovať konkurenciu.

Karen Millsová, ktorá prednáša o podnikaní na Harvardovej univerzite, uviedla: „Keď sa veľké technologické spoločnosti rozhodnú vstúpiť do bankového sektora, majú už vybudovanú pozitívnu reputáciu a zákaznícku základňu. Spotrebitelia opakovane potvrdili, že uprednostnia kohokoľvek, kto im poskytne najlepší zážitok.“

Zdroj: WSJ, Bloomberg

Vstúpte s nami do finančného sveta

Chcete investovať alebo obchodovať s cennými papiermi? Alebo sa chcete iba ponoriť hlbšie do tajov finančného sveta? Nechajte nám váš kontakt a my sa s vami spojíme.

×

Kontaktujte nás

×
×