Transparentnosť vo finančnom sektore

Tí, ktorí nás poznajú už dlhšiu dobu vedia, že transparentnosť je jedným z pilierov, na ktorom stojí fungovanie našej spoločnosti. Napriek tomu, že aj vo vyspelých trhoch sa stretávame s rôznymi úrovňami transparentnosti produktov, na našom trhu bolo vždy náročné získavať všetky podstatné informácie.

 

Spoločnosti, ktoré produkty predávali pristupovali k zverejňovaniu podstatných informácií rôzne, no väčšinou platilo pravidlo, že pokiaľ vedeli, že produkt je nevýhodný, snažili sa to všemožne zakryť. Zákony, napriek stále väčšej snahe regulátorov mali v tomto smere veľakrát len obmedzenú účinnosť. Hlavným dôvodom bolo, že spôsobov ako môže spoločnosť sťažiť prístup k informáciám je obrovské množstvo. A nie všetky sa dajú zamedziť zákonom.

 

Doba úplnej slepoty

               Hlavne v začiatkoch predaja finančných produktov sme mohli zažívať také extrémy, ako úplné zatajenie poplatkovej štruktúry alebo veľké množstvo skrytých poplatkov o ktorých sa klient nemal ako dozvedieť. Keď si to spojíme s poplatkami za predčasné ukončenie zmluvy, klient veľakrát nemal šancu zistiť, koľko peňazí naozaj vyberie skôr ako za 5 alebo 10 rokov. To už bolo väčšinou neskoro, aby sa mohol sťažovať predajcovi, alebo aj spoločnosti.

Táto zlá skúsenosť ale zanechala na veľkej časti obyvateľstva značnú nedôveru, ktorú keď spojíme s nízkou finančnou gramotnosťou sťažila situáciu každému, kto chcel priniesť akúkoľvek pozitívnu zmenu. Nepomáha ani fakt, že stále ma trhu finančných poradcov, ktorí si nevedia uvedomiť, že pokiaľ dostanú províziu vo výške niekoľko sto eur, tak ju niekto musí zaplatiť. Ten niekto je samozrejme vždy klient, ktorý by tú províziu ochotne zaplatil za službu, ktorá mu zarobí niekoľko násobne viac. Bohužiaľ to pri väčšine produktov nebola nikdy pravda.

 

Fondová lotéria

To, prečo tieto produkty nedokázali väčšinou zarobiť je hlavne fakt, že investičné produkty postavené na fondoch mali tak enormné množstvo fondov do ktorých mohol klient investovať, že vybrať ten, ktorý klientovi zarobí bola väčšinou lotéria. Tieto fondy vyberali nakoniec ľudia ktorým chýbalo vzdelanie, sami častokrát nevedeli kam fond investuje, alebo aké poplatky sú spojené s výberom jedného, dvoch, či desiatich možností. Za následok to malo, že v mene diverzifikácie rizika úplne zabili akýkoľvek potenciál výnosu.

Tento problém pretrváva dodnes, no s príchodom ETF a lepšej finančnej vzdelanosti medzi sprostredkovateľmi, dokážu dnes produkty zarábať z dlhodobého hľadiska viac ako by klient dostal na sporiacich účtoch v bankách. Samozrejme len vtedy, pokiaľ mu ho nezožerú poplatky. Takisto si ale treba dať pozor na ich stále sa rozrastajúci počet a preto aj výber ETF fondu by ste mali nechať na odborníka. Spoznáte ho najlepšie podľa toho, že Vám bude vedieť o ňom povedať viac, ako len historickú výkonnosť.

Transparentnosť ako liek

               O tom, ako vysoké by mali byť poplatky, by sme mohli diskutovať veľmi dlho, no k jednoznačnému záveru by sme nikdy neprišli. Preto zastávame názor, že nech už je poplatok akokoľvek vysoký, najlepším riešením, je ho klientovi nielen oznámiť, ale aj vysvetliť, za čo tento poplatok platí a aký bude mať vplyv na jeho investíciu. Veľkou výhodou je, že hlavnou vlastnosťou akéhokoľvek investičného produktu je, koľko peňazí nakoniec človek zarobí. Samozrejme doplnkové služby, informovanosť o vývoji a starostlivosť o klienta je tiež cenná, no ťažko by to niekto súhlasil s tým, že pride o pár tisíc eur aby sa mohol pravidelne pozerať na to, ako ich stráca.

Z našej skúsenosti vieme, že klienti nemajú problém zaplatiť aj vyšší poplatok, ak vedia, že sa im môže vrátiť niekoľkonásobne vo forme výnosu. A dokážu oceniť každého sprostredkovateľa, ktorý si za svojimi poplatkami stojí, pretože vie, že ten produkt je ich hoden.

 

Aj tak si myslíme, že doba vysokých poplatkov za produkty pre bežnú klientelu skončila a spôsob, akým si ľudia sporia, a teda aj akým za takéto produkty platia sa musí zmeniť. Preto túto zmenu spravíme sami.

 

Nepremeškajte žiadnu cennú informáciu

Prihláste sa do newslettra a dostávajte WEM Insights pravidelne priamo do vášho mailboxu.