7 spôsobov, ktorými umelá inteligencia zlepšuje investovanie

Umelá inteligencia sa čoraz viac uplatňuje aj vo sfére investovania. V čom vie byť investorom nápomocná?

Umelá inteligencia je dnes prítomná takmer v každej ľudskej činnosti a každom odvetví. Od diagnostikovania chorôb cez písanie článkov až po riadenie áut. Výnimkou nie je ani svet investovania, kde sa presadzuje čoraz dôraznejšie a hlavne naberá na popularite.

Pozrime sa bližšie na to, akými spôsobmi dnes táto technológia mení podobu investovania a v čom môže investorom pomôcť.

Robo-manažment investičného portfólia

Umelá inteligencia je už niekoľko rokov schopná riadiť portfóliá a pomáhať pri finančnom rozhodovaní klientov. V súčasnosti takíto “robotickí manažéri” spravujú aktíva v hodnote niekde medzi 60 až 80 miliardami dolárov.

Pracujú nepretržite, dokážu efektívne kombinovať fundamentálnu aj kvantitatívnu analýzu a sú schopné napodobniť prácu početného tímu analytikov.

Stroje denne analyzujú milióny dátových údajov a na ich základe vedia obchodovať či spätne prehodnocovať výsledky každého obchodu. Navyše sú schopné učiť sa zo svojich skúseností. Stávajú sa tak časom inteligentnejšie a svoje budúce rozhodnutia neustále vylepšujú.

U nás vo WEM si myslíme, že najväčší prínos AI je práve vo spracovaní veľkého množstva dát. Nechceli by sme byť v situácií, kedy budú počítačové modely robiť rozhodnutia za nás. Aj pri našom aktívnom managemente klientskych aktív využívame silu počítačov na analýzu modelov, avšak konečné rozhodnutie majú u nás ľudia.


Transparentnejšie a efektívnejšie platformy

Mnohí mladí investori z generácie mileniálov dnes nie sú príliš priaznivo naklonení tradičným službám a vyhľadávajú skôr moderné digitálne alternatívy. Pre túto skupinu je zároveň typické, že nemá záujem strácať čas početnými stretnutiami, zdĺhavým výberom investičných produktov a zbytočným papierovaním.

A práve platformy poháňané umelou inteligenciou dokážu náležitosti spojené s investovaním značne urýchliť. Klientovi tak stačí iba vyplniť investičný dotazník a pravidelne posielať peniaze na investičný účet. O nič viac sa nemusí starať.

Digitálne platformy 21. storočia tak konkurujú tradičným službám, pretože dávajú zákazníkom to, čo chcú: úsporu času, minimálne poplatky, personalizované investičné portfólio a možnosť pravidelne investovať už malé čiastky. Na druhú stranu, osobný prístup ku klientovi je veľmi vyhľadávaný hlavne u bonitnejších investorov, nakoľko tí vyhľadávajú riešenia šité na mieru.

Rýchlejšia komunikácia

Suplovať prácu finančného či daňového poradcu, brokera alebo investičného manažéra do určitej miery dokáže aj virtuálny asistent či chatbot poháňaný umelou inteligenciou. S klientmi vie komunikovať formou hlasu, chatu alebo mobilných či emailových správ. 

Chatboti na zákazníckej podpore nedisponujú empatiou, schopnosťou improvizácie či intuíciou. Na druhej strane ale nikdy neochorejú, neunavia sa a nemajú zlú náladu. A vedia byť k dispozícii 24 hodín denne, paralelne vybavia stovky klientov naraz a pritom sa dohovoria desiatkami svetových jazykov. Podobné systémy ešte nie sú na Slovensku veľmi zabehnuté, ale je len otázkou času kedy sa zväčša manuálne a jednoduché úlohy budú vykonávať pomocou botov aj u nás.

Ochrana pred emočným rozhodovaním

Behaviorálna ekonómia preukázala, že akokoľvek sa ľudia môžu snažiť, naše rozhodovanie do veľkej miery je a bude iracionálne. Často sa riadime emóciami či dojmami a podliehame rôznym kognitívnym skresleniam.

Umelá inteligencia môže pomôcť tieto problémy eliminovať, ak obchodným algoritmom investori ponechajú plnú autonómiu. V chladnej logike strojov nie je priestor na chyby a rozhodnutia na poslednú chvíľu. Atraktívnou možnosťou je teda využívať schopnosti AI ako efektívneho radcu, pričom tí, ktorí pracujú s takouto technológiu sa budú musieť naučiť jej načúvať. 

Odhaľovanie podvodov a vylepšená bezpečnosť

Algoritmy umelej inteligencie pomáhajú aj pri odhaľovaní podvodov či kybernetických útokov. Technológia dnes dokáže monitorovať spotrebiteľské návyky a poľahky tak odhalí typické vzorce chovania pri pokuse o podvod či podozrivé aktivity v účte.

Samoučiace sa systémy nielenže databázu svojich skúseností neustále rozširujú, ale zároveň si svoje znalosti neustále s podobnými systémami vymieňajú.

Automatizácia rutinných procesov

Umelá inteligencia umožňuje finančným inštitúciám či investičným poradcom zautomatizovať niektoré rutinné procesy, s ktorými sa pasujú na dennej báze.

Ide o úlohy typu: automatizácia zákazníckej podpory, procesu získavania (onboardingu) nových klientov, zefektívnenie školení nových zamestnancov pomocou gamifikácie či automatizácia papierovania a administratívnych úkonov.

Príkladom môže byť banka JPMorgan Chase, ktorá na spracovanie právnych dokumentov využíva platformu Contract Intelligence (COiN) s technológiou strojového učenia známeho ako Natural Language Processing. Úspora času je vďaka nej nesmierna. Zatiaľ čo manuálna kontrola tisícok úverových zmluv ročne by zabrala spoločnosti približne 36-tisíc pracovných hodín, umelá inteligencia to všetko zvládne v priebehu desiatok minút.

Lepšie vzťahy medzi klientmi a poradcami

V neposlednom rade technológie a automatizácia umožňujú poradcom menej sa sústrediť na ich bežnú dennú agendu a back-office aktivity a zamerať sa skôr na budovanie pevnejších a zmysluplnejších vzťahov s klientmi.

Umelá inteligencia môže mať navrch v mnohých veciach, ale komplexnú starostlivosť a ľudský kontakt klientom poskytnúť nedokáže. A ani nemusí.

Ideálna cesta je práve vzájomná kombinácia a spolupráca techniky a človeka. Veď napokon to by mal byť účel každého geniálneho vynálezu a technického pokroku, ktoré sa ľudstvu počas jeho existencie podarilo.

Stretli ste sa už s AI, ktorá predčila Vaše očakávania?

Nepremeškajte žiadnu cennú informáciu

Prihláste sa do newslettra a dostávajte WEM Insights pravidelne priamo do vášho mailboxu.